110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 16:45

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:De basis-aanname dat DiffLock voor meer grip (in de brede zin van het woord) zorgt is fout.
DiffLock zorgt juist voor een permanent gripverlies.

Per definitie maken de voorwielen meer omwentelingen (op de limiet-uitzondering na), en dus gaan per definitie de achterwielen de auto duwen ... en dus rijdt je met een duikelaartje dat permanent van overstuur naar onderstuur en terug wisselt. Voor een klein stukje, om een moeilijke passage te overbruggen is dat prima, voor een steil hellinkje waarbij de bovenste wielen willen doordraaien of schuiven ook, en ook voor de eerste meters waarbij je heel zwaar moet trekken ... maar voor een langere rit over gravelwegen is het moordend.
Dit is dan ook de reden waarom permanent 4x4 altijd een of andere oplossing moet hebben voor het weglengte-verschil, en waarom de traditionele bijschakelbare vaste 4x4 een duidelijk "mindere" keuze is (die bijschakelbare 4x4 wordt dan ook maar soms bijgeschakeld).

Volgens deze logica zouden part time 4x4's veiliger zijn in 2wd dan in 4wd op gravelwegen, en als jij dat gelooft is dat allemaal best, maar dat is absoluut niet wat de rest van de wereld hiervan denkt.

Ik vrees dat "de rest van de wereld" hetzij jouw misvatting deelt danwel meestentijds in 2x4 rijdt ... en ik denk te weten dat het het laatste is.

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:De basis-aanname dat DiffLock voor meer grip (in de brede zin van het woord) zorgt is fout.
DiffLock zorgt juist voor een permanent gripverlies.
Groeten MarcS


1. dit is niet wat ik stelde, ik stelde dat een difflock ervoor zorgt dat torsie 50/50 verdeeld wordt over beide assen
2. het idee dat difflock zorgt voor gripverlies vind ik een bedenkelijke opmerking. Met name omdat ze voornamelijk omschreven worden als 'traction aids'.

Precies, DiffLock is een "traction-aid" (en geen "aids"), net als zandladders een "traction-aid" kunnen zijn, een hulpmiddel voor die momenten dat de normale permanent 4x4 onvoldoende is. Meestentijds rolt de auto met slechts heel weinig koppel aan de wielen en dus hoef je je meestentijds nergens zorgen over te maken. Alleen als je een klim of een "moeras" voor je ziet opdagen, en je denkt dat je daarop wellicht op een ongemakkelijk punt zou kunnen stilvallen dan is het uit voorzorg inschakelen van DiffLock slim.

Groeten MarcS

PS   Een heel ander voorbeeldje waar ik heel blij was met die handmatige DiffLock: Ik was in Spanje en had een verkeerde afslag genomen - op de bergpaden net na een dorpje is het vaak raden welke je moet hebben. Het ik moest dus terug en manoeuvreerde daarbij op een heel steil hellinkje achteruit en helling af ... en daarbij gingen de voorwielen schuiven zodra ik maar naar de rem keek. Met DiffLock was het "apenootjes", de voorwielen bleven rollen en dus bestuurbaar. Ik zou bijna zeggen: bewaar DiffLock voor helling af ... maar er zijn nog een paar momenten dat je er wat aan hebt.

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 17:36

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 18:15

jbladel schreef:Maar als je dus een flinke stuuruitslag moet maken, waarbij je over alle vier de wielen aan het glijden bent, is het jouw mening dat je diflock beter uit hebt kunnen staan?

Kijk ... je krijgt het door.   Zonder DiffLock vind je dan het snelste weer grip -- been there done that; in diepe sneeuw.

Overigens ben je een rally-coureur waardig als je een volbeladen 130 met stevige daklast veilig uit een onverwachte vierwiel-slip haalt, althans als het gaat om meer dan een kort momentje ietsje schuiven.

Groeten MarcS

PS   Als je werkelijk meent dat we hier allemaal onzin verkondigen, Edward, Erik of ik, dan negeer je in de buurt van een eeuw LandRover ervaring. Dat mag natuurlijk, dan moet je het maar uitproberen "down-under". Misschien hebben we het al jaren niet begrepen.

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 18:21

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2022, 18:30

jbladel schreef:
Dat laatste lijkt me waarschijnlijk, als je oprecht denkt dat je met torsie op 1 wiel sneller grip gaat vinden dan met torsie op 2 wielen heb je het hele verhaal in essentie geloof ik niet begrepen.


Gewoon nieuwsgierigheid: hoeveel kilometer heb je er al opzitten met je 130? On road en off road?

Ik heb 2 130's erg veel off road gereden, zowel modder, pistes, gravel, etc. Niet alleen voor vakantie maar ook gewoon voor werk. Met karren, zonder karren,vlak terrein, bergen, etc. Ik kan lezen en schrijven met zo'n hok en weet hoe hij reageert als je stevig over een rotonde gaat en de achterkant een metertje of 2 uitbreekt. Ben benieuwd waar jij je kennis op baseert.

Zonder flauwekul: ga alsjeblieft voor een cursus naar Richard!! Want internetwijsheid is wel leuk om hier stoer en slim te doen maar Down Under heb je meer aan de ervaring van een specialist.

Al krijg ik sterk de indruk dat jij bij een cursus van een 8 uur 5 uur besteed aan betweterigheid. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 18:42

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2022, 18:52

Nee, ik pretendeer zeker geen autoriteit te zijn. En die diff lock is voor mij maar een stukje van het verhaal.

Ben gewoon benieuwd waarom je stellig eigenwijs bent met kennis die nergens op gebaseerd lijkt. Wat logisch is lang niet altijd waar en bewezen is niet minder dan beproefd.......

Ik wens je een goede behouden reis..
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 19:00

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 19:07

jbladel schreef:Nee ik onderbouw mijn mening gewoon graag. De hele wereld ... vinden ....

Dit is precies het patroon dat de anti-vaxers, complotdenkers etc. gebruiken.   Je zoekt selectief naar onderbouwing van jouw mening, zet argumenten op een rij die niet valide zijn en/of gebaseerd op mis-interpretaties etc. etc. Eerst waren het de banden die in het zand smal moesten zijn nu is het weer Diff-Lock dat tegennatuurlijke wonderen verricht ... what's next ?

Als je naar een forum gaat denk ik dat je hetzij de mening van anderen wilt horen dan wel een eerlijke open discussie wilt aangaan, een discussie op argumenten.   Ik heb nog geen discussie op argumenten gezien, alleen tegenwerpingen, onbegrip en vooral de anonieme "meningen" die je elders van het internet haalt.
Je komt dan heel snel bij het "een dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden".

In dit geval is er nog een andere uitspraak die geweldig toepasselijk is "Joost mag het weten" ... alleen houdt onze Joost - die het beslist weet - wijselijk zijn mond, misschien rijdt ie wel een rally.   Voordat iemand mij betricht van een flauw grapje: Joost is afgestudeerd in voertuigdynamica, heeft in dit vakgebied gewerkt en hij rijdt rally in warme landen (als ie niet iets anders doet).

Groeten MarcS

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 22:55

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten