jbladel schreef:Landmarcs schreef:De basis-aanname dat DiffLock voor meer grip (in de brede zin van het woord) zorgt is fout.
DiffLock zorgt juist voor een permanent gripverlies.
Per definitie maken de voorwielen meer omwentelingen (op de limiet-uitzondering na), en dus gaan per definitie de achterwielen de auto duwen ... en dus rijdt je met een duikelaartje dat permanent van overstuur naar onderstuur en terug wisselt. Voor een klein stukje, om een moeilijke passage te overbruggen is dat prima, voor een steil hellinkje waarbij de bovenste wielen willen doordraaien of schuiven ook, en ook voor de eerste meters waarbij je heel zwaar moet trekken ... maar voor een langere rit over gravelwegen is het moordend.
Dit is dan ook de reden waarom permanent 4x4 altijd een of andere oplossing moet hebben voor het weglengte-verschil, en waarom de traditionele bijschakelbare vaste 4x4 een duidelijk "mindere" keuze is (die bijschakelbare 4x4 wordt dan ook maar soms bijgeschakeld).
Volgens deze logica zouden part time 4x4's veiliger zijn in 2wd dan in 4wd op gravelwegen, en als jij dat gelooft is dat allemaal best, maar dat is absoluut niet wat de rest van de wereld hiervan denkt.
Ik vrees dat "de rest van de wereld" hetzij jouw misvatting deelt danwel meestentijds in 2x4 rijdt ... en ik denk te weten dat het het laatste is.
jbladel schreef:Landmarcs schreef:De basis-aanname dat DiffLock voor meer grip (in de brede zin van het woord) zorgt is fout.
DiffLock zorgt juist voor een permanent gripverlies.
Groeten MarcS
1. dit is niet wat ik stelde, ik stelde dat een difflock ervoor zorgt dat torsie 50/50 verdeeld wordt over beide assen
2. het idee dat difflock zorgt voor gripverlies vind ik een bedenkelijke opmerking. Met name omdat ze voornamelijk omschreven worden als 'traction aids'.
Precies, DiffLock is een "traction-aid" (en geen "aids"), net als zandladders een "traction-aid" kunnen zijn, een hulpmiddel voor die momenten dat de normale permanent 4x4 onvoldoende is. Meestentijds rolt de auto met slechts heel weinig koppel aan de wielen en dus hoef je je meestentijds nergens zorgen over te maken. Alleen als je een klim of een "moeras" voor je ziet opdagen, en je denkt dat je daarop wellicht op een ongemakkelijk punt zou kunnen stilvallen dan is het uit voorzorg inschakelen van DiffLock slim.
Groeten MarcS
PS Een heel ander voorbeeldje waar ik heel blij was met die handmatige DiffLock: Ik was in Spanje en had een verkeerde afslag genomen - op de bergpaden net na een dorpje is het vaak raden welke je moet hebben. Het ik moest dus terug en manoeuvreerde daarbij op een heel steil hellinkje achteruit en helling af ... en daarbij gingen de voorwielen schuiven zodra ik maar naar de rem keek. Met DiffLock was het "apenootjes", de voorwielen bleven rollen en dus bestuurbaar. Ik zou bijna zeggen: bewaar DiffLock voor helling af ... maar er zijn nog een paar momenten dat je er wat aan hebt.