110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 12:36

jbladel schreef:
Erik Peters schreef:Weer zo'n misvatting; dat je grip krijgt door een diff-lock. Grip krijg je door de juiste banden (op de juiste spanning) voor die ondergrond te hebben.
p.s. Diff-lock gebruik ik doorgaans helemaal niet. Pas als ik vast sta, of bijna vast kom te zitten, dan blokkeer ik het centrale differentieel.

Wat doet zo’n diff-lock dan wel volgens jou?

Ik wil dit graag spiegelen: Waarom denk je dat gelockede differentieels down-under anders werken als hier thuis ?

Rijden met alles gelocked betekent in de limiet dat de grip beperkt kan zijn tot die van één band ... en dat kan handig zijn als je traag door een moeilijke passage moet. Als je goed oplet is het middendifferentieel bijna steeds genoeg.

Rally-rijders hebben dan ook eerder een ATB-differentieel, de "beste" manier om zonder dat je er op moet letten geen vermogen te verliezen. Dat ABT-differentieel is een heel goede keuze als je niet de tijd hebt om handmatig te locken/unlocken. De reden waarom ik erover wil denken betreft die momenten dat je te maken hebt met een snel wisselende grip en de noodzaak een bescheiden momentum te behouden: namelijk in diepere gelaagde deels bevroren deels gedooide sneeuw, en dat op een smalle weg en hellingen van +10%. Onder deze bijzondere omstandigheden kom je zelfs met sneeuwkettingen en ABS/ETC nauwelijks vooruit omdat het vermogen alsmaar weglekt juist omdat de momenten van grip te snel wisselen. Ik verwacht dat je in mul zand of los grind gelijksoortige problemen kan hebben. Omdat ik geen rally-rijder ben, en omdat ik er ook voor kan kiezen om te wachten op andere sneeuwomstandigheden kan het maar zo zijn dat ik blijf dagdromen over wat ATB-differentieels (in tussenbak en achteras) zouden kunnen bijdragen.

Goed, terug bij de DiffLock-vraag: ik heb nu vooral de indruk dat er een belangrijke misvatting in het spel is.
De differentieels en een eventuele lock-optie zijn van belang om het motorvermogen naar de wielen en het band-ondergrond-interface te geleiden. Op dat allerlaatste contact-vlak is er natuurlijk ook nog eens sprake van "grip". Rijd je langzaam en één wiel verliest grip dan kan dat genoeg zijn om stil te vallen op een plek waar je dat niet wilt.
Daarnaast, om op de weg te blijven en niet definitief in de "bushbush" te eindigen heb je óók "grip" nodig, dat is een heel andere "grip", namelijk de grip die ervoor zorgt dat de auto rolt naar daar waar jij heen wil. Voor dat gecontroleerd rollen zijn gelockede differentieels moordend.
Je ziet overigens deze twee geheel verschillende "grip" kanten terug in de betere bandentest ... de kwaliteit om op de weg te blijven weegt dan verreweg het zwaarste en daarin spelen dan het remmen en de dwarse grip een factor. De tractor-pull kwaliteit wordt zelden getest.

Groeten MarcS

PS   Op die Scandinavische gravelwegen helpt difflock je beslist:
     1º het rijdt zo beroerd/vermoeiend dat je vanzelf rustiger gaat rijden, of 2º je bent al van de weg geraakt voordat je een Eland hebt gezien.

Vit Alg.jpg

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 12:47

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2022, 13:01

jbladel schreef:Dit vind ik een onzinnige reactie, je stelt dat ik het vergrendelbare middendif verkeerd begrepen hebt, maar je wil niet uitleggen wat het volgens jou wel zou moeten doen.

Om nog maar eens een vraag te stellen, als je part time 4x4 hebt (een landcruiser ofzo), moet je dan ook in 2wd over gravelwegen rijden, of is het dan wel verstandiger om hem in 4x4 te zetten, en waarom is dat dan anders (of niet) dan bij een landrover?

Draai het om dan. Waarom zit er een middendiff in een 4 wiel aangedreven auto als het veiliger zou zijn dat de vooras en achteras alleen dezelfde snelheid kunnen draaien? Wat zou dan het nut zijn van een middendiff? :shock:

Een opgedraaide aandrijflijn zal z'n spanning ergens kwijt moeten en dat kan alleen door juist ergens grip te verliezen. Voor een optimale grip moet iedere band z'n eigen tempo kunnen bepalen aan de hand van de afstand die het af moet leggen tov de andere wielen. Rij je permanent met de lock erop kan dat niet en dus werk je meer tegen dan mee. Bij lage snelheid is dat weinig merkbaar en geeft dat weinig risico, anders dan een kapotte aandrijflijn, maar op de gewone weg ligt de snelheid snel hoog genoeg om dat grip verlies meteen te laten eindigen in een glijpartij.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 13:11

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 14:00

jbladel schreef:Leg me dit eens uit? Waarom zorgt een gelocked midden-differentieel volgens jou voor minder grip?

Landmarcs schreef:Ik wil dit graag spiegelen: Waarom denk je dat gelockede differentieels down-under anders werken als hier thuis ?

Dit vind ik een onzinnige reactie, je stelt dat ik het vergrendelbare middendif verkeerd begrepen hebt, maar je wil niet uitleggen wat het volgens jou wel zou moeten doen.

Om nog maar eens een vraag te stellen, als je part time 4x4 hebt (een landcruiser ofzo), moet je dan ook in 2wd over gravelwegen rijden, of is het dan wel verstandiger om hem in 4x4 te zetten, en waarom is dat dan anders (of niet) dan bij een landrover?

Op de eerste vraag geeft Edward het antwoord dat ik ook had kunnen geven.

En dan het tweede deel: Ik vraag je uit te leggen wat jij denkt dat Diff-Lock doet.
Dat niet alleen, het benoem daarbij de begrijpelijke maar funeste spraakverwarring die het woord "grip" kan opleveren.

De instructie voor het gebruik van Diff-Lock is in zoverre verwarrend dat je daar beter "tractie" kan lezen waar er "grip" genoemd wordt.

Om op de weg te blijven moeten de wielen contact met de ondergrond houden, en braaf rollen, eigenlijk liefst zonder enige "tractie" ... denk aan de instructie voor het geval je in aquaplaning raakt, of ineens op een verijsd weggedeelte: gas weg, koppeling ingetrapt en slechts heel lichtjes sturen (en verder wat weesgegroetjes als je denkt dat dat helpt).

Groeten MarcS

PS   Ik kocht, nog voor ik mijn eerste Defender kocht, bij De Sleghte, het boek "The Land Rover Experience. A user's guide to four-wheel driving. 2nd Edition 1994" geschreven door Tom Sheppard en uitgegeven door Land Rover (ISBN 0 9514493 4 6) -- de originele prijs, voordat het bij De Sleghte lag, was £ 17.99.   (Kijk bijv bij Amazon, 't is vast ook elders te vinden)
Het boek is natuurlijk inmiddels wat verouderd, maar de basisprincipes zijn niet verouderd, hoogstens ingehaald door een bredere keus uit betere banden of auto's met een draaiknop zodat je verder van niks hoeft te weten.
Anyway, dit boek is denk ik een stuk bruikbaarder dan allerlei stoere cowboy-verhalen en/of bakerpraatjes die je op internet kan vinden.
Op het internet kan je vinden wat je wilt, ook voor de meest absurde meningen vind je "bewijzen". Als je naar "down-under" wilt zou ik maar niet zoeken op "de aarde is plat".
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 05 Jun 2022, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 14:07

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:13, 3 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 14:20

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:En dan het tweede deel: Ik vraag je uit te leggen wat jij denkt dat Diff-Lock doet.
Dat niet alleen, het benoem daarbij de begrijpelijke maar funeste spraakverwarring die het woord "grip" kan opleveren.
Anyway, dit boek is denk ik een stuk bruikbaarder dan allerlei stoere cowboy-verhalen en/of bakerpraatjes die je op internet kan vinden.
Op het internet kan je vinden wat je wilt, ook voor de meest absurde meningen vind je "bewijzen". Als je naar "down-under" wilt zou ik maar niet zoeken op "de aarde is plat".

Het bakerspraatje hier lijkt me dat op onverharde wegen rijden zonder difflock veiliger zou zijn dan rijden met difflock.

De middendiflock zorgt ervoor dat torsie 50/50 verdeeld wordt over de voor en achteras. Je moet dus zowel voor als achter op één van de wielen 100% grip verliezen voordat de totale hoeveelheid beschikbare torsie terugzakt naar 0.
Met open middendif kan alle torsie naar elk van de wielen, je hoeft dan maar op één van de wielen (voor of achter) 100% van de grip te verliezen voordat de totale hoeveelheid beschikbare torsie terugzakt naar 0.

Je middendiff zorgt dus inderdaad niet voor meer grip, maar wel voor meer bruikbare grip. Je gaat namelijk van 1/4 banden naar 2/4 banden waarvan de grip gebruikt kan worden om torsie op de grond te zetten.

Tja, als je bij je (bij)geloof blijft, en niet leest wat er staat, is het denk ik maar goed dat je ook naar een stevige rolkooi zoekt.

Nog één keertje: Het tractieverlies dat je zou kunnen hebben (het is zeldzaam, maar komt voor) maakt hoogstens dat je voorwaartse beweging verliest en je in de limiet stil komt te staan. Het gripverlies dat DiffLock kan veroorzaken maakt dat je ongecontroleerd náást de weg tot stilstand kan komen.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 14:58

verwijdert

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2022, 15:49

jbladel schreef:Welk gedeelte over mijn interpretatie van de diflock klopte volgens jou niet dan?

De basis-aanname dat DiffLock voor meer grip (in de brede zin van het woord) zorgt is fout.
DiffLock zorgt juist voor een permanent gripverlies.

Per definitie maken de voorwielen meer omwentelingen (op de limiet-uitzondering na), en dus gaan per definitie de achterwielen de auto duwen ... en dus rijdt je met een duikelaartje dat permanent van overstuur naar onderstuur en terug wisselt. Voor een klein stukje, om een moeilijke passage te overbruggen is dat prima, voor een steil hellinkje waarbij de bovenste wielen willen doordraaien of schuiven ook, en ook voor de eerste meters waarbij je heel zwaar moet trekken ... maar voor een langere rit over gravelwegen is het moordend.
Dit is dan ook de reden waarom permanent 4x4 altijd een of andere oplossing moet hebben voor het weglengte-verschil, en waarom de traditionele bijschakelbare vaste 4x4 een duidelijk "mindere" keuze is (die bijschakelbare 4x4 wordt dan ook maar soms bijgeschakeld).

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Jun 2022, 15:54

verwijdert

Terug naar “Nieuw op het forum”