jbladel schreef:Erik Peters schreef:Weer zo'n misvatting; dat je grip krijgt door een diff-lock. Grip krijg je door de juiste banden (op de juiste spanning) voor die ondergrond te hebben.
p.s. Diff-lock gebruik ik doorgaans helemaal niet. Pas als ik vast sta, of bijna vast kom te zitten, dan blokkeer ik het centrale differentieel.
Wat doet zo’n diff-lock dan wel volgens jou?
Ik wil dit graag spiegelen: Waarom denk je dat gelockede differentieels down-under anders werken als hier thuis ?
Rijden met alles gelocked betekent in de limiet dat de grip beperkt kan zijn tot die van één band ... en dat kan handig zijn als je traag door een moeilijke passage moet. Als je goed oplet is het middendifferentieel bijna steeds genoeg.
Rally-rijders hebben dan ook eerder een ATB-differentieel, de "beste" manier om zonder dat je er op moet letten geen vermogen te verliezen. Dat ABT-differentieel is een heel goede keuze als je niet de tijd hebt om handmatig te locken/unlocken. De reden waarom ik erover wil denken betreft die momenten dat je te maken hebt met een snel wisselende grip en de noodzaak een bescheiden momentum te behouden: namelijk in diepere gelaagde deels bevroren deels gedooide sneeuw, en dat op een smalle weg en hellingen van +10%. Onder deze bijzondere omstandigheden kom je zelfs met sneeuwkettingen en ABS/ETC nauwelijks vooruit omdat het vermogen alsmaar weglekt juist omdat de momenten van grip te snel wisselen. Ik verwacht dat je in mul zand of los grind gelijksoortige problemen kan hebben. Omdat ik geen rally-rijder ben, en omdat ik er ook voor kan kiezen om te wachten op andere sneeuwomstandigheden kan het maar zo zijn dat ik blijf dagdromen over wat ATB-differentieels (in tussenbak en achteras) zouden kunnen bijdragen.
Goed, terug bij de DiffLock-vraag: ik heb nu vooral de indruk dat er een belangrijke misvatting in het spel is.
De differentieels en een eventuele lock-optie zijn van belang om het motorvermogen naar de wielen en het band-ondergrond-interface te geleiden. Op dat allerlaatste contact-vlak is er natuurlijk ook nog eens sprake van "grip". Rijd je langzaam en één wiel verliest grip dan kan dat genoeg zijn om stil te vallen op een plek waar je dat niet wilt.
Daarnaast, om op de weg te blijven en niet definitief in de "bushbush" te eindigen heb je óók "grip" nodig, dat is een heel andere "grip", namelijk de grip die ervoor zorgt dat de auto rolt naar daar waar jij heen wil. Voor dat gecontroleerd rollen zijn gelockede differentieels moordend.
Je ziet overigens deze twee geheel verschillende "grip" kanten terug in de betere bandentest ... de kwaliteit om op de weg te blijven weegt dan verreweg het zwaarste en daarin spelen dan het remmen en de dwarse grip een factor. De tractor-pull kwaliteit wordt zelden getest.
Groeten MarcS
PS Op die Scandinavische gravelwegen helpt difflock je beslist:
1º het rijdt zo beroerd/vermoeiend dat je vanzelf rustiger gaat rijden, of 2º je bent al van de weg geraakt voordat je een Eland hebt gezien.