Het is leuk om als religie wetenschap te hebben, hoewel verdomd veel wetenschap deels gebaseerd is op gefundeerde aannames, maar het is ook niet onverstandig om ervaring niet zomaar weg te poetsen. Bewezen is niet per sé beter dan beproefd......
110 dcpu, voor eventsupport
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
Is er wel een wetenschappelijke onderbouwing voor de stelling dat banden aflaten de footprint vergroot en je meer tractie hebt? Of is dat ook onzin?
Het is leuk om als religie wetenschap te hebben, hoewel verdomd veel wetenschap deels gebaseerd is op gefundeerde aannames, maar het is ook niet onverstandig om ervaring niet zomaar weg te poetsen. Bewezen is niet per sé beter dan beproefd......
Het is leuk om als religie wetenschap te hebben, hoewel verdomd veel wetenschap deels gebaseerd is op gefundeerde aannames, maar het is ook niet onverstandig om ervaring niet zomaar weg te poetsen. Bewezen is niet per sé beter dan beproefd......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
jbladel schreef:Eigenlijk veel belangrijker, terug naar de echte vraag.
Dus welk formaat banden hebben jullie erop zitten met een 2 inch lift?
En wie van jullie haalt nog de volledige stuuruitslag?
Ik heb geen 2 inch lift, maar wel verse veren en daarmee staat ie minstens zo hoog als een 2 inch lift met (te) snel vermoeide veren (er wordt teveel verhogingsspul aangeboden, spul dat uiteindelijk niet blijkt te deugen).
Als banden heb ik "gewoon" 235/85x16 op HD (ook wel Wolf genoemd) velgen ... en dus de volledige stuuruitslag en geen problemen met sneeuwkettingen.
Bedenk dat een extra lift je geen extra bodemvrijheid geeft (behalve dan bij een knik waar je met het chassis op zou stranden), bedenk ook dat extra lift het weggedrag negatief beïnvloed. Zelfs de extra breedte van de HD-velgen merk je al in het stuur.
O ja, ik hoor tot de mensen die pas in uiterste nood de banden wil aflaten ... de kans dat je ze stuk rijdt met weinig lucht is groot. Veel belangrijker als welke maatregel dan ook is met verstand het terrein lezen, snel leren van je fouten, en beslist niet denken "ik heb een 4x4 dus moet alles kunnen".
Groeten MarcS
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
met de 285 op 8j velgen en niet verhoogd had ik gewoon mijn standaard uitslag.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
Ron63 schreef:met de 285 op 8j velgen en niet verhoogd had ik gewoon mijn standaard uitslag.
Groet Ron
Dit is 8 breed met de +33 ofset? Of zijn dit 0 offset wielen?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
jbladel schreef:Maar goed, met een beetje denkwerk ben ik tot de conclussie gekomen 'dat het er van af hangt'
Ik ga toch voor smallere banden denk ik, maar als ik over 12+ maanden besloten heb dat ik er naast zat, zal ik dat ook zeker delen.
Met die 255 ga jij geen problemen krijgen, gewoon je boeren verstand gebruiken
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
jbladel schreef:In australie is het ook gewoon not done om je banden op volle druk te laten. Als je er zelf geen last van hebt rijdt je in ieder geval alles kapot voor degene na je. Tenminste, heb ik weer van horen zeggen.
Maar NL is australië niet, dus als dat voor jou werkt. We hebben hier ook wel dusdanig veel asphalt dat het niet écht opschiet nee.
Het klopt, voor Australië moet je heel lang graven.
Alles kapot rijden is niet mijn hobby, ik schreef al dat je veel kan leren van het terrein, met niet teveel gas kom je zelfs op volle druk heel ver ... ik kampeer regelmatig bij de boer en stel er eer in om de boer niet op te zadelen met diepe sporen, dat gaat heel goed, ook zonder lucht af te laten. Netjes steeds in hetzelfde spoor rijden, of net een halve bandbreedte ernaast is voor de boer en voor het spoor het beste. Ik mag al weer jaren terugkomen bij de nieuwe boer - bij de oude mag dat niet meer, maar dat was de gemeente die het verbood, niet de boer.
Genoeg lucht is bijv. beslist verstandig als je over bergpaden rijdt waar alle stenen met de punt omhoog lijken te liggen. Met een zachte rechtervoet gaat dat prima, ik heb de "controle" van het ABS/ETC verklikker-lichtje: dat lichtje licht maar heel zelden en dan kort op.
Genoeg lucht en niet teveel gas is het beste voor de banden, ik had geen vertrouwen in die banden, maar in de praktijk bleken ze niet stuk te krijgen (onder de voornoemde strategie).
Groeten MarcS
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
jbladel schreef:Ron63 schreef:met de 285 op 8j velgen en niet verhoogd had ik gewoon mijn standaard uitslag.
Groet Ron
Dit is 8 breed met de +33 ofset? Of zijn dit 0 offset wielen?
Onderstaand de gegevens van de Borbet van de Performance TX1 velgen kon ik het niet meer terug vinden.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: 110 dcpu, voor eventsupport
Daar stond de 130 ook op. Top velgen!

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten