Stoelen - zie door de bomen het bos niet meer - ervaringen?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
jbladel

Re: Stoelen - zie door de bomen het bos niet meer - ervaringen?

Berichtdoor jbladel » 09 Mei 2022, 22:24

Ron63 schreef:Hij wil de stoel daarom ook achterin monteren in plaats van de bank, zie zijn omschrijving ;)

Groet Ron

Nog een andere reden waarom ik voor de 130 ipv de 110 gegaan ben idd. Drie volwaarde stoelen in een 130 is goed mogelijk, ook met voldoende 'kampeerruimte', in een 110 leek me dat een grotere uitdaging.

Maar ik moet zeggen dat de vereiste om 3 stoelen te hebben niet heel hoog op het lijstje stond. Al denk ik dat het wel leuk is om 2 vrienden te kunnen laten overvliegen.

Afgelopen weekend de moederdagrit gedaan. De stoelen zitten inderdaad helemaal niet verkeerd. Daar ook meteen in zo'n raptor 4x4 stoel gezeten, voelde niet direct als verbetering. Ik merk vooral dat de cubbybox te laag zit om de arm comfortabel op te zetten, en dan ga je lekker scheef zitten :lol:

Edward schreef:Los van het feit dat er geen plek is voor de knieën van die extra bijrijder.

Die pookjes tussen je benen maken inderdaad voor een gezellige rit, ook onhandig als je bijrijder perongelijk zijn voet op het gaspedaal zet :lol:

Maar hebben die 110 HCPU (single cab) niet ook wel eens zo'n bank voorin?

Los van of het mag / handig is, ik heb ergens gelezen dat de puma stoelen breder zijn, en dat er dus minder ruimte is voor een derde stoel voorin, maar dat er iets beschikbaar was van exmoor. Australian land rover owners forum, maar alle foto's zijn helaas verlopen :(
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Mei 2022, 22:53

Edward schreef:Bij een Puma is dat geen uitdaging maar gewoon een "no go".

Het is uitdrukkelijk verboden want niet op de typegoedkeuring. Dat gaat dus gewoon nooit goedgekeurd worden. Los van het feit dat er geen plek is voor de knieën van die extra bijrijder.

Normaal al niet maar bij een aanrijding weet je zeker dat degene daar compleet verbrijzelt.

Verboden is die stoel niet, het is verboden dat daar iemand zit als je met de auto rijdt :ugeek:

Dat die derde zitplaats niet in de typegoedkeuring zit wordt denkelijk veroorzaakt door de inmiddels vereiste driepunts-gordel ... en daar heeft LandRover geen zin in gehad, vooral ook omdat die derde zitplaats bij een "Puma" ruzie maakt met het High-Low pookje.
De gewone derde zitplaats past overigens wel (althans min of meer) -- ik heb al twee "Puma's" met een derde zitplaats gezien.

Dat die derde zitplaats niet erg comfortabel of veilig is is mij bekend, dat ie minder veilig zou zijn als bij de Td5 kan ik me niet voorstellen.

Overigens: met 3 voorin een Td5 is doenlijk, en niet alleen voor het rondje om de kerk ... het gaat minstens tot 600 km goed (been there done that).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2022, 00:23

Lang geleden heb ik ooit een 300TDI 110 gerestaureerd na een aanrijding. Die was achterop een andere wagen gereden. Ik heb me na al die jaren nog levendig voor de geest staan hoe ik het onderdash gedemonteerd heb omdat daar twee knie afdrukken in stonden.....

Minder onveilig dan een 300 of Td5 is ook echt niet nodig. Al is de nieuwe dash dat zeker wel want het staal (buis) dat daar zit icm de enorme radiateur maakt dat eea nog veel minder mee zal geven. :shock:

Maar ik weet het, jij hebt altijd gelijk en weet het beter. Gelukkig dat het gewoon niet mag. Punt.

Als je stilstaat mag alles maar dan heb je ook geen stoel nodig, kun je ook prima op de cubby zitten :roll:
Laatst gewijzigd door Edward op 10 Mei 2022, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

MKorendijk

Berichtdoor MKorendijk » 10 Mei 2022, 08:02

Honda RX8 stoelen
Groet Marcel

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Mei 2022, 08:42

MKorendijk schreef:Honda RX8 stoelen

Honda RX8 heeft een zadel, neem dus aan dat je een Mazda bedoeld :D

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2022, 15:05

Edward schreef:Minder onveilig dan een 300 of Td5 is ook echt niet nodig. Al is de nieuwe dash dat zeker wel want het staal (buis) dat daar zit icm de enorme radiateur maakt dat eea nog veel minder mee zal geven. :shock:

Maar ik weet het, jij hebt altijd gelijk en weet het beter. Gelukkig dat het gewoon niet mag. Punt.

Als je stilstaat mag alles maar dan heb je ook geen stoel nodig, kun je ook prima op de cubby zitten.

Hmm ... ik weet niet alles (beter) maar weet wel dat je beter niet al te hard met een Defender(oïde) ergens tegenaan botst.
Verder weet ik ook niet of in bovenstaande knie-afdruk-verhaal de knie-afdrukker wel een gordel droeg.

In de Td5 moest je als tweede bijrijder sowieso je benen naar rechts wegzetten en dan heb je iets meer "ruimte".

Overigens weet ik dat het "gewoon" niet mag maar er mag wel meer niet. Het kan soms handig zijn wanneer iemand even mee kan rijden.
Ik weet het, je moet daar spaarzaam mee omgaan, en ook even aan de verzekeringstechnische haken en ogen denken.

Groeten MarcS

PS   Qua onhandig/onconfortabel:  Op een cubby-box zitten !  
Ik heb zo'n box bovendien niet, ik heb zo'n onhandige plastic bak + bekerhouders, daar wil je ook niet op zitten.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 11:29

Uiteindelijk een tweedehands Savas by Konig op de kop kunnen tikken voor een prima bedrag.

Het boutpatroon is wel wat anders (smaller) dan bij de standaard stoelen, en ik ga mn best doen om de savas stoel (die sowieso al iets hoger zit) niet 5 cm hoger uit te laten komen dan.

Nog wat foto's van de vooruitgang:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cooler in het mdiden daar is zo'n 4cm hoger dan de cooler die er uiteindelijk gaat komen. Niet perfect, maar wel de beste oplossing voor het prijspunt denk ik
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mei 2022, 12:57

jbladel schreef:De cooler in het midden daar is zo'n 4cm hoger dan de cooler die er uiteindelijk gaat komen. Niet perfect, ....

Het lijkt mij verre van perfect. Bij de R380 versnellingsbak heb je die lekker lange schakel-bewegingen daarvoor zou ik ook voldoende armslag willen. Het High-Low/Diff-Lock pookje wil je toch ook niet alleen door je bijrijder laten bedienen (zo'n schakelhulp kan natuurlijk wel, ik heb al wel eens als bijrijder in een R4 geschakeld omdat de chauffeur op z'n rechter hand was gevallen. < voor nieuwsgierigen, het was niet ver maar wel bochtig en heuvelend GoogleMaps)

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 17:14

Landmarcs schreef:Het lijkt mij verre van perfect. Bij de R380 versnellingsbak heb je die lekker lange schakel-bewegingen daarvoor zou ik ook voldoende armslag willen. Het High-Low/Diff-Lock pookje wil je toch ook niet alleen door je bijrijder laten bedienen (zo'n schakelhulp kan natuurlijk wel, ik heb al wel eens als bijrijder in een R4 geschakeld omdat de chauffeur op z'n rechter hand was gevallen. < voor nieuwsgierigen, het was niet ver maar wel bochtig en heuvelend GoogleMaps)
Groeten MarcS

Klopt, ik maakte me ook zorgen over de ruimte voor de schakelpook. Ik zou het liefst ook nog een cupholder willen, dus de cooler gaat gewoon wat naar achter tot het comfortabel is (zo'n 15cm ruimte voor de cooler, voor cupholders, en 20cm oversteek). Het is een iets andere houding, maar wel een goede manier om 750 euro uit te sparen voor een grotere cooler.

Let wel, deze cooler is dus 40mm hoger dan de cooler die er in komt, en staat ook nog op houten balkjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diflock pookje is niet ideaal idd, maar je kan er bij, en die hoef je als het goed is ook niet elke 5 minuten aan/uit te zetten :lol:

EDIT: Ik ben trouwens specifiek naar deze cooler aan het kijken, omdat die 20L groter en 200 euro goedkoper is da het volgende alternatief dat op dat plekje past, de dometic 11liter met cupholders.
Ik heb dus als de 40 (38L) variant, en als je die kan gebruiken hoef je niet honderden euro's uit te geven aan een 60L arb/snowmaster/engel/dometic koelkast..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mei 2022, 17:37

jbladel schreef:Diflock pookje is niet ideaal idd, maar je kan er bij, en die hoef je als het goed is ook niet elke 5 minuten aan/uit te zetten.

Tja, er zijn heel wat dagen dat ik dat kleine pookje niet hoef aan te raken.
Echter, afhankelijk van de omstandigheden kan het snel en herhaald wisselen van Locked naar Unlocked en weer terug toch best nuttig zijn.   Ik ken dit soort situaties in de sneeuw, maar ik kan me voorstellen dat het op glibberige klein of in zand ook kan spelen.
Locked door de bocht in diepe sneeuw is niet ideaal omdat de achterkant een kortere weg rijdt: de auto wordt dan ineens vanuit de achteras voortgeduwd en dat is beslist niet altijd prettig, dus schakel ik in een korte bocht DiffLock uit en daarna direct weer in om op het rechte eind (met name helling af) de voor en achteras gelijk te laten rollen.
Alternatief is een Ashcroft ATB in de tussenbak, en dan wellicht ook direct in de achteras, dan hoef je DiffLock alleen in de meest extreme situaties te gebruiken, dan blijft de auto langer rollen (met DiffLock heb je goed beschouwd altijd minstens één wiel dat grip verliest: nl het wiel dat het gebrek aan een differentieel verwerkt).

Overigens vind ik het sowieso het prettigste als je met een los afhangende bovenarm en de onderarm ± horizontaal kan schakelen: ik heb de indruk dat je daarmee het snelste en het nauwkeurigste schakelt. Met een passagier op de derde zitplaats voorin moet je ook "om de hoek" schakelen om de "MeToo-tjes" te voorkomen.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”