doe je het voor de veiligheid, pak dan een fia gekeurde, voorwaardes hiervoor staan online, of eerdergenoemde, dacht dat hij ook voor wedstrijd autos produceerde. doe je het voor de look, is mijn inziens , laat het, ivm gewicht, en ja ook een imperial en daktent, en ook nog vloeistoffen enz. wordt je wel erg top zwaar. en vraag je om deze situatie.
2a3x omrollen is heel wat anders als voor of achterover slaan, als je rustig omgaat valt het nog mee, maar geluk of pech.
als jij je daar veiliger bij voelt doe het en pak een goede.
Defender 130 Rolkooien
-
Landmarcs
Re: Defender 130 Rolkooien
pascal110 schreef:als jij je daar veiliger bij voelt doe het .... .
Dat klinkt toch een beetje als die ergerlijke reclame voor een woning-alarm.
Veiligheid is misschien soms ook een gevoel, veiligheid is vooral iets absoluut meetbaars.
Wat betreft dat woning-alarm: Het aantal woninginbraken is al jaren dalend en de laatste tijd "ongekend" laag.
De alarm-verkoper promoot om te beginnen onzekerheid en een onveilig gevoel, en daarna de remedie: een woning-alarm.
Bij rolkooien heb ik toch ook vooral een gelijksoortig gevoel. Een Defender is een inherent onveilig voertuig, misschien wel een van de onveiligste. Tegelijkertijd blijkt het aantal ongevallen beperkt - deels omdat diegene die de Defender bestuurt weet dat ie een extra risico loopt ... conform de uitspraak dat de veiligste auto een dolk midden uit het stuur heeft steken.
Rijd je gewoonlijk in een instabiele groeve, of rijd je extreme trials, dan is een rolkooi een heel verstandige veiligheidsmaatregel: je rijdt waarschijnlijk zelden hard en je loopt een serieus risico op een ongemakkelijke rol-over. Rijd je toch veel in het "alledaagse" verkeer, en eventueel ook enge smalle weggetjes en/of langs afgronden etc ... dan is het denkelijk veiliger als je gewoon op heelhouden rekent, en dus je rijstijl en keuzes in eerste instantie op zeker kiest. Zeker voor een "wereldreis" wil je liever je voertuig heelhouden, en dat heelhouden is dan ook niet rollen ... na een rol is de auto misschien niet stuk: je rijdend kampeermiddel is dat bijna zeker wel.
Blijft staan dat een volledige, externe kooi een stabiele basis is voor een roof-rack ... of je dan veel op dat roofrack wilt laden is een tweede: die kooi alleen al verhoogt je zwaartepunt serieus.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Dan is het denkelijk veiliger als je gewoon op heelhouden rekent, en dus je rijstijl en keuzes in eerste instantie op zeker kiest. Zeker voor een "wereldreis" wil je liever je voertuig heelhouden, en dat heelhouden is dan ook niet rollen ... na een rol is de auto misschien niet stuk: je rijdend kampeermiddel is dat bijna zeker wel.
De laro rollen staat ook zeker niet in de planning, maar ik geloof dat niemand dat ooit geplanned heeft, en het gebeurt toch vaker dan je denkt.
Voor die externe kooien zie ik ook wel wat toegevoegde waarde in het dirigeren van takken, loslopend wild (zou niet de eerste keer zijn dat een kangaroo op de motorkap beland) en inderdaad als plek om wat lampen aan te hangen.
Landmarcs schreef:Blijft staan dat een volledige, externe kooi een stabiele basis is voor een roof-rack ... of je dan veel op dat roofrack wilt laden is een tweede: die kooi alleen al verhoogt je zwaartepunt serieus.
Als er iets op het dak komt zal dat hooguit wat lampen en een zonnepanneel zijn. De tent komt in de laadbak, in ieder geval onder de daklijn. Inderdaad om de auto minder topzwaar te maken.
Dit was voor mij ook de voornaamste reden om voor een 130 ipv 110 te gaan
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
jbladel schreef:De laro rollen staat ook zeker niet in de planning, maar ik geloof dat niemand dat ooit geplanned heeft, en het gebeurt toch vaker dan je denkt.
Voor die externe kooien zie ik ook wel wat toegevoegde waarde in het dirigeren van takken, loslopend wild (zou niet de eerste keer zijn dat een kangaroo op de motorkap beland) en inderdaad als plek om wat lampen aan te hangen.
Ik zou graag wat statistieken zien mbt de kansen op ongemakken en ongelukken.
Het zou maar zo kunnen dat de gevaarlijkste diersoort gewoon achter het stuur zit ... dwz als het om het automobiele gebeuren gaat.
De andere gevaren zijn waarschijnlijk vooral gelegen in de kleinere kruipende dieren, en niet in de grote al dan niet springende beesten.
Ik ken de verhoudingen "down under" onvoldoende, in onze streken echter is het gevaarlijkste wilde beest hoogstens een paar mm groot; de teek maakt meer slachtoffers dan wel beest op 4 poten dan ook, zelfs meer dan de som van al die 4 potige beesten (en die teek wordt door de tijd heen ook nog eens toenemend gevaarlijk).
Groeten MarcS
PS Meer licht is leuk, maar alleen als het ook in belangrijke mate in de breedte mag stralen. Meer licht recht voor je lijkt leuk maar het nodigt eigenlijk alleen maar uit om te hard te rijden. Beter rijdt je 's nachts weinig (of niet), en als het dan "moet" met aangepaste snelheid .... "down-under" zit je niet zo ver zuidelijk dat je met erg lange winternachten te maken hebt.
PS2 Ik zie bij rolkooien niet zelden het modderbanden-dilemma: auto's die jaarrond op modderbanden rijden ... en jaarrond hoogstens enkele procenten van de tijd buiten de min of meer verharde weg komen. Bijna het hele jaar rijden die auto's met een sub-optimale band rond om een enkele keer misschien net iets makkelijker net iets verder te komen. Met de rolkooi voorkom je op een vergelijkbare wijze een heel kleine kwaaie kans en je introduceert allerlei alledaagse ongemakken en gevaren (en misschien wel het gevaarlijkste: je creëert een vals gevoel van veiligheid).
Nou Marc om nou al statistisch aan de gang te gaan lijkt mij ook wel erg ver gaan, als J. liever het zekere voor het onzekere neemt moet hij dat vooral doen.
Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat hij de 130 niet na deze reis bij de vuilnisbak zet, dus heeft hij groot gelijk dat hij de 130 nu compleet naar zijn zin maakt.
Zoals Edward reeds melde kan J. het beste een keer afspreken bij https://www.barten4x4.nl , die kunnen alles vertellen over gewichten en mogelijkheden.
Groet Ron
Ps: Wat ik van mijn zwager begreep vallen er doden als de Kangaroo door de voorruit komt en dan nog even goed natrappeld.
Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat hij de 130 niet na deze reis bij de vuilnisbak zet, dus heeft hij groot gelijk dat hij de 130 nu compleet naar zijn zin maakt.
Zoals Edward reeds melde kan J. het beste een keer afspreken bij https://www.barten4x4.nl , die kunnen alles vertellen over gewichten en mogelijkheden.
Groet Ron
Ps: Wat ik van mijn zwager begreep vallen er doden als de Kangaroo door de voorruit komt en dan nog even goed natrappeld.
110-Td5 X-tech 2006
Ron63 schreef:
Dat is de belangrijkste reden om zo'n klimrek voorop te monteren. Plaatwerk deukt in en dan is de kans dat wild over de kap tegen de voorruit schuift groot en dat is idd de gevaarlijkste situatie.
Het klimrek vermoord wellicht je chassis maar als dat je leven red is dat een prima deal!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Ron63 schreef:
Dat is de belangrijkste reden om zo'n klimrek voorop te monteren. Plaatwerk deukt in en dan is de kans dat wild over de kap tegen de voorruit schuift groot en dat is idd de gevaarlijkste situatie.
Het klimrek vermoord wellicht je chassis maar als dat je leven red is dat een prima deal!
Wellicht is een reservewiel op de motorkap in dit geval ook een voordeel. Extra voordeel is dat dat bij een Td5 een probleempje geeft, dwz: wil je het goed doen dan heb je een extra versterking nodig -- ik zag al eens een frame-constructie die op de motorkap-scharnieren afsteunde.
Overigens, een heel rappe "studie" van de verkeersongevallen "down-under" zegt mij dat het aantal ongevallen/verkeersdoden per inwoner een stuk boven de cijfers alhier ligt, en als belangrijke oorzaken worden "speeding" en alcohol genoemd < Road accident statistics Australia 2020 >.
Als het om animal-encounters gaat dat zijn het in belangrijke mate Kangaroo's < animal collisions >, er is kennelijk nogal wat variatie in ruimte en tijd. Rustig en oplettend rijden zijn de belangrijkste adviezen, het zijn open deuren, ze zijn universeel geldig.
Groeten MarcS
Ron63 schreef:
Groet Ron
Dank voor de link! Ik ga zeker contact opnemen.
Dat verhaal met die kangaroo’s heb je goed begrepen trouwens, dat is een reeel risico.
Het gekke is dat een ‘intrussion bar’ (zo’n stang door het midden van je voorruit) in Australië wel verboden is.
In de outback zie je om die reden bullbars die gemaakt zijn om loslopend wild (en voetgangers) onder de auto te duwen.
Deze bars zijn in bewoonbaar gebied dan ook verboden (om logische redenen).
Landmarcs schreef:Wellicht is een reservewiel op de motorkap in dit geval ook een voordeel. Extra voordeel is dat dat bij een Td5 een probleempje geeft, dwz: wil je het goed doen dan heb je een extra versterking nodig -- ik zag al eens een frame-constructie die op de motorkap-scharnieren afsteunde.
Groeten MarcS
Dat wiel voorop heb ik overwogen, maar ik heb begrepen dat je dat eigenlijk niet goed genoeg vast krijgt (ie rammelbak), en dat het hoe dan ook gaat zorgen voor een overleden motorkap (denk 2000 kilometer aan wasbord).
Dus het blijft een beetje een compromis.
Alcohol is sowieso een enorm probleem in Australië. Enorm veel alcoholisme (ondanks de prijs). In kan me toch voorstellen dat de “drive through bottle’o” (ie drive through gal&gal) hier niet aan mee werkt.
De boetes voor te hard rijden zijn ook niet mis. ‘Hooning’ (gevaarlijk rijden, burnouts, donuts) wordt ook zwaar bestraft (je krijgt je wagen in cubusvorm terug).
Maar aanrijdingen met dieren, en mensen die op lange ritten in slaap vallen zullen de risico’s zijn waar ik me het meest bewust van moet zijn.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
jbladel schreef:Landmarcs schreef:Wellicht is een reservewiel op de motorkap in dit geval ook een voordeel. Extra voordeel is dat dat bij een Td5 een probleempje geeft, dwz: wil je het goed doen dan heb je een extra versterking nodig -- ik zag al eens een frame-constructie die op de motorkap-scharnieren afsteunde.
Dat wiel voorop heb ik overwogen, maar ik heb begrepen dat je dat eigenlijk niet goed genoeg vast krijgt (ie rammelbak), en dat het hoe dan ook gaat zorgen voor een overleden motorkap (denk 2000 kilometer aan wasbord).
Dus het blijft een beetje een compromis.
Met een frame boven de motorkap zal de motorkap zelf het wel overleven, voor de scharnieren moet je wel een paar reserve busjes meenemen.
Wellicht is een "Puma" motorkap een betere oplossing: Deze motorkap is geheel uit staal gefabriekt en er is ruimte onder de bult voor een versteviging.
De scharnierbusjes blijven een aandachtspunt
Als die kangaroo's werkelijk zo'n groot gevaar zijn dan lijkt mij een reservewiel op de motorkap een handig dubbeldoel: zowel een handige plek om het reservewiel kwijt te raken als ook een extra buffer voor de voorruit ... met als prijs een minder uitzicht, meer als 235/85x16 wil je denk ik niet.
Groeten MarcS