Bout van de bevestiging boven vastmaken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Bout van de bevestiging boven vastmaken

Berichtdoor dyngo » 12 Apr 2022, 21:11

Bij mijn 73er Range Rover heb ik inderdaad vanuit de zijkant een opening gemaakt.
Daar een 3 mm dik plaatje met aangelaste moer ingeschoven.
De boel op zijn plaats gefixeerd met 2 puntlassen
Daarna zijkant netjes dichtgelast.
Ziet er nu uit als bij 90er twee deurs.
Was noodzakelijk omdat bij 70er Range Rover de ophanging in de stoel bevestigd is (speciaal patent).
Is super onhandig en de stoelen zijn vervangen door iets wat beter zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2022, 23:00

Edward schreef:Kan me de hardtop zo niet voor geest halen, maar ik denk dat je je ouwe botten er eens onder moet leggen. Bij de 130 zat er wel degelijk een beugel tussen de sil waar bracket van de gordel aanzat en de outtrigger vh chassis. Maar het punt waar je al je gewicht in gooit is natuurlijk vooral die boven op de b stijl en de gesp. vandaan komt de kracht pas bij de onderste bevestiging.

Ik zou eens moeten kijken, dwz naar die onderste montage, die was bij mijn oude Td5 weer iets anders als bij de "Puma".
Maar ... ik doelde op dat derde punt boven, dat zit bij de HardTop met een paar boutjes aan de carrosserie.

In tegenstelling tot het wel gesuggereerde: De veiligheidsgordel moet juist de eerste vertraging van het toekomstig wrak zo goed mogelijk overbrengen op de inzittenden, mocht deze vertraging hel erg groot zijn dan veiligheidsgordels die uiteindelijk wat meegeven zelfs veiliger.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Apr 2022, 23:17

Waarom zitten er bij sommige auto's gordelspanners die in werking treden bij een aanrijding en je 'strak in de stoel' trekken ?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2022, 23:44

Erik Peters schreef:Waarom zitten er bij sommige auto's gordelspanners die in werking treden bij een aanrijding en je 'strak in de stoel' trekken ?

Groet,

Erik.

Precies! Maat van me is voor onze neus uit de bocht gevlogen en op een boom geklapt en die gordel zat zo strak dat ik m'n mes uit mijn auto moest pakken om hun gordels door te snijden. Maar buiten een paar blauwe plekken en een enorme blauwe tiet hadden ze beiden verder niks terwijl de auto tot aan de voorruit in de prak zat.

Redelijk verontrustend hoe zeer al die veiligheidshit nog steeds op een mannelijk torso gebaseerd is anno 2021........

En ja, Marc de bracket waar de bout vd gordel inzit kan best met maar 3 m6 boutjes aan de body zitten maar 3x6 is 18mm bout kracht. :roll: Daarbij is de kracht op de bout vaak al schuin dus deels afschuifkracht. De brackets zitten vaak nog weer onder een andere belasting.

Maar de fabriek gooit een paar auto's tegen een testblok om eea te testen. Mag aannemen dat TS dat offer niet wil brengen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 13 Apr 2022, 08:28

of je maakt het origineel, maar ook exact. of vraag aan een deskundige, bijv rdw of apk voorschriften. Als het daar beschreven staat. Weet dat ik in mijn citr. uit 29 bij invoer div handleidingen kreeg, waaronder bevestiging gordels, met onder andere punten, als deze bout. dit gat, deze rozet enz.

moet je die maat nog eens op zijn schouders kloppen met zijn geluksengel. i heb in jaren 85 op rijksweg, een auto frontaal tegen de boom gezien, zal je zeggen dat de mensen nog mooi door middel van de gordel in hun stoel zaten. maar alle inhoud onder de ribben lag ergens anders.
en een fijt is dat slapende mensen en babys minder letsel hebben.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2022, 09:23

Erik Peters schreef:Waarom zitten er bij sommige auto's gordelspanners die in werking treden bij een aanrijding en je 'strak in de stoel' trekken ?

Die zitten erin omdat heel veel mensen de gordel slechts losjes om zich heen draperen, als je dan ook nog een trui en/of winterjas aan hebt heb je veel te veel ruimte. Bij een botsing met een hard object wil je de eerste vertraging zoveel mogelijk delen met de inhoud. Doe je dat niet dan is het snelheidsverschil waarmee je een paar milliseconden later in de gordels knalt al zo groot dat deze ontmoeting gevaarlijk is. Gordelspanners worden overigens ook wel gecombineerd met een geprogrammeerd losscheuren van de gordel-montage.

Of de blauwe plekken die Edward gezien heeft het gevolg waren van de gordels alleen of van de werking van de gordelspanners weet ik niet: ik kan me voorstellen dan een losse gordel over een zomerse outfit best hard kan aankomen als die gordel dmv een soort airbag-knal wordt aangetrokken.
Wat overigens naast de gordel-spanner-werking de gordel ook nog eens strak kan zetten zijn de auto-stoelen: Die willen eventueel door de botskrachten zelf naar voren komen, zelfs zonder gordelspanner kan de gordel zelf dan heel strak komen te staan.

Groeten MarcS

PS   Gordels maken een Series of Defender(oïde) nooit tot een veilige auto, het zijn gewoon inherent onveilige auto's.   Alles wat de inzittenden iets langer op z'n plek houdt is meegenomen.   De interessante paradox is wel dat de Defender volgens de Britse verzekeringsstatistieken tot de veiligste auto's zou horen (en de oude Mini tot de onveiligste) ... het is de attitude van de bereider die heel veel verschil maakt.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Apr 2022, 09:29

Precies Marc, ik zeg altijd, maar niet de hele tijd door: de belangrijkste veiligheidsvoorziening zit tussen de oren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2022, 09:34

Edward schreef:.... maar 3x6 is 18mm bout kracht. .....

En die boutjes zitten dan in de HardTop bovenbouw "verankert" :ugeek:

Dat het om afschuifkrachten gaat is winst, maar helpt niet bij de stevigheid van de toch nogal "flimsy" carrosserie, of te wel: de boutjes worden denkelijk ongeschonden uit de carrosserie getrokken.
De grootste winst zit mijns inziens in het feit dat die HardTop "driehoeken" achter je schouder zitten, daarmee zullen ze de eerste klap beter opvangen.

Ik ben nog steeds blij dat ik na slechts een eenvoudige rol op m'n gepoetste kant landde en niet een langere rol van een talud maakte.
Het "rustig" in de sneeuw landen was al genoeg om de HardTop opbouw en dak enigszins te vervormen, een wat steviger klap en/of een herhaalde dreun maakt die opbouw snel vormeloos.

Groeten MarcS

PS   Ik doe zelf mijn veiligheidsgordel altijd glad en strak om, of ik nu dunne zomer- of dikke winterkleding aan heb.   Ik let ook op of de bijrijder zijn/haar gordel goed om doet.   Ik hoop dat het nooit het verschil hoeft te maken.   Één keertje in de gordels hangen en één keertje een scheef-frontale klap meemaken is genoeg om te weten dat verstandige maatregelen kunnen helpen maar dat je ook geluk moet hebben (zo was die scheef-frontale klap er eentje tussen twee gelijke auto's en bovendien twee van de eerste auto's met een goed werkende kreukel-zone, zoiets is dan geluk bij een ongeluk).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2022, 09:54

... dan die factor geluk bij een ongeluk ... die is denk ik met bijgaand kiekje het best geïllustreerd.
Het was de pechvogel/geluksvogel zelf die indertijd het kiekje publiceerde, en het dus kon navertellen.

LandRover + teruggezette radiator.jpg

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”