Even voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2022, 10:24

Erik Peters schreef:.... dat geeft een hoop lawaai/geklapper in de bochten.

Ik heb ook nog nooit zo'n hooischudder of meststrooier door de bocht zien gaan op de wijze waarop je in het gewone verkeer gebruikelijk rond de rotonde gaat.  
Ik kom weer terug bij de 2CV - wat mijns inziens een passender vergelijking is -.   Met de oude 2CV moest je weten dat je rollend, dus met een minimaal vermogen, de bocht door moest, deed je dat niet dan wist je het daarna wel.   Dat met minimaal vermogen rollen betreft ook de momenten dat je eigenlijk op de motor wilt remmen.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 25 Mar 2022, 08:16

deed je dat niet dan wist je het daarna wel,
als kind was dit mijn eerste auto die ik mij herinner, was ik 5, maar goed, maar wat gebeurt er dan, huppel je uit de bocht, als je gas erop houd.
weet wel , dat als ik de boeren hoor met hun dingen aan, en ze heffen het hoog op, om te draaien, hoor ik tak ke tak, en hard soms, ik vermoed dat dit dan die x zijn.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mar 2022, 13:57

Tja, zoals ik eerder al schreef lees ik een hele hoop "ik hoor", "ik heb gehoord" en weet ik wat maar geen hond die zelf in een permanent 4wd Serie heeft gereden met originele assen.

Dan zullen frank en ik het wel mis hebben dat we dat al 20 jaar doen. :lol: :lol:

Hier is Stadskanaal zijn ze dol op rotondes en sommige zijn wat krap. Die moet je met zorg benaderen om te voorkomen dat er te krap gedraaid moet worden maar verder gaat het best.

Is het ideaal? Nee. Voldoet het? Soort van. Het stoort iig niet genoeg om er iets aan te doen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RoverTech

Berichtdoor RoverTech » 28 Jun 2022, 15:22

Hallo allemaal,

Kleine update.
Begin vorig jaar een LR109 serie 3 militair gekocht. Geheel uit elkaar en op een nieuw gegalvaniseerd chassis gezet en voorzien van een 200Tdi met series bak. Daarmee heb ik een half jaar gereden en toen besloten een R380-LT230 erin te gaan plaatsen.
Ondertussen heb ik een R380 stumpy met een LT230 er (nog los) in gelegd en wel zo dat deze naar achteren past en flens voor aandrijfas in midden van gat in chassis balk zit. Nu ah kijken naar voorste aandrijfas maar flens zit nu veel te ver naar achteren. Bak en 200Tdi zouden dus meer naar voren moeten. Als ik de krukaspoelie met 10mm speling tov voorste dwarsbalk zet dan kom ik nog ongeveer 100mm tekort voor de aandrijfas. Als ik hiervoor dan een langere aandrijfas zou gaan plaatsen kom ik in de (van voor naar achteren geteld) 2e chassis dwarsbalk terecht.
Heeft iemand hier ervaring mee wat beste middenweg is? Heb een gegalvaniseerd chassis waar ik zo min mogelijk in wil slijpen.

Alle info/foto's op dat gebied van harte welkom :)

Vriendelijke groet,
Arjan

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jun 2022, 18:42

En als je de bak naar achteren legt en de originele aandrijfas monteert dan hoef je alleen de voorste aandrijfas op de juiste lengte te laten maken (en balanceren).
Een te lange inkorten zal vermoedelijk eenvoudiger zijn dan een te korte verlengen.
Ik denk dat je de motor niet helemaal naar voren moet leggen (met een cm speling vanaf de chassisbalk). Een 200 Tdi heeft een distributieriem die af en toe vervangen dient te worden en dat gaat dan niet lukken met de motor in de auto (en de motor eruit halen wordt ook een hele operatie).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RoverTech

Berichtdoor RoverTech » 28 Jun 2022, 20:16

Hoi Erik,

Dank voor je snelle reactie.
Wat bedoel je met de bak naar achteren leggen? Snap hem wel maar als ik niet een stuk naar voren ga komt mijn aandrijfas naar de vooras dwars door de chassis dwarsbalk. Een veel genoemde "hap eruit slijpen" is dan niet eens genoeg.
Heb na een dag passen en meten het idee om het blok 80mm naar voren te plaatsen. Om distributieriem te vervangen zou het handig zijn het in de auto te kunnen doen maar is voor mij geen must.
Oplossing zou kunnen zijn om blok wat omhoog te takelen zodat deze (met de bak eraan vast) schuin omhoog kom te liggen (op losse bevestigingspunten natuurlijk). Kan er dan door weghalen radiator ook goed bij.
Ga morgen de vier steunen maken en kijken naar de lengte van de aandrijfassen (achterste lijkt nog te passen maar weet niet of hij nog wat reserve slag heeft.

Verder zou ik graag wat foto's krijgen van forum leden die dezelfde ombouw hebben gedaan. neem toch aan dat die er zijn :D

Vriendelijke groet,
Arjan

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jun 2022, 07:24

RoverTech schreef:Verder zou ik graag wat foto's krijgen van forum leden die dezelfde ombouw hebben gedaan. neem toch aan dat die er zijn :D

Dat zou ik niet weten. Ik heb ooit eens een 2.5 n/a diesel in een 109 gehangen (voor de originele bak) en dat vergde al aanpassing aan het chassis (motor steun onder accubak weghalen en een nieuwe lassen).
Aan foto’s kan ik je niet helpen.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”