LR Series 3 start niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flipbosch

Re: LR Series 3 start niet

Berichtdoor Flipbosch » 21 Mar 2022, 19:45

Erik Peters schreef:
Flipbosch schreef:Gebeurt er helemaal niets, dan is de startmotor overleden (of toe aan een revisie beurt).

Ben getrouwd dat scheelt. Dus was vrij makkelijk te doen met een grote schroevendraaier.
Waren vonken. Dus was stroom. Maar wanneer ik groen met geel verbind gebeurd er niets. Lijkt dus op een kapotte startmotor.
Enige is dat hij het zaterdag echt prima deed. zonder mooiste draaide hij een paar minuten door. En opeens stopt hij ermee.
Is natuurlijk altijd dat als iets kapot gaat het opeens kapot gaat. Maar toch voelt het ook vreemd. De - kabel zit goed op het motor blok. Kan het nog helpen om de plus direct met de startmotor te verbinden? Bijvoorbeeld met een startkabel?

Of is het duidelijk en moet ik gewoon een nieuwe startmotor bestellen.
Land Rover Series III - 1974

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 21 Mar 2022, 20:02

Ik kan hem natuurlijk er sowiezo morgen even uithalen en dan direct op accu aansluiten.
Als hij kapot is moet hij er toch af.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2022, 20:35

Flipbosch schreef:
Erik Peters schreef:Gebeurt er helemaal niets, dan is de startmotor overleden (of toe aan een revisie beurt).

Ben getrouwd dat scheelt. Dus was vrij makkelijk te doen met een grote schroevendraaier.
Waren vonken. Dus was stroom. Maar wanneer ik groen met geel verbind gebeurt er niets. Lijkt dus op een kapotte startmotor.
Enige is dat hij het zaterdag echt prima deed. zonder mooiste draaide hij een paar minuten door. En opeens stopt hij ermee.
Is natuurlijk altijd dat als iets kapot gaat het opeens kapot gaat. Maar toch voelt het ook vreemd. De - kabel zit goed op het motor blok. Kan het nog helpen om de plus direct met de startmotor te verbinden? Bijvoorbeeld met een startkabel?

Of is het duidelijk en moet ik gewoon een nieuwe startmotor bestellen.

Erik schreef iets anders !
Erik Peters schreef:Maar als je op het relais op de startmotor, groen met geel verbind (met een spijker bijvoorbeeld) dan hoort de startmotor te gaan draaien, net alsof je via het contactslot daar spanning op zet.
Verbind je geel met rood, dan hoort de startmotor ook te gaan draaien (buiten het relais om).
Gebeurt er helemaal niets, dan is de startmotor overleden (of toe aan een revisie beurt).

Met Geel + Groen moet het startrelais werken, en daarmee de startmotor.
Met Geel + Rood moet de startmotor draaien zonder startrelais.
Dus Geel + Rood proberen voordat je de schuld aan de startmotor geeft.

Groeten MarcS

PS   Als je getrouwd bent en een trouwring hebt (of een andere ring) kan je die ring ook als doorverbinder gebruiken ('t is niet aan te raden).

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 23 Mar 2022, 09:51

Zowel geel als groen. En geel met rood geven geen enkele kik in de startmotor.
Wel vonken dus daar staat stroom op. Wat wel vreemd is dat als ik start er ook geen stroom komt op de witte kabel van contact slot naar startrelais (groen).
Maar die kabel is slecht. Dus wil die vervangen.

Ik denk dus dat de oplossing een nieuwe startmotor en nieuwe startdraad naar het contactslot is. Dan moet het werken.
Zal ook even meten of ik wel stroom heb op het contact slotjes. Maar ga daar wel vanuit.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2022, 18:02

Flipbosch schreef:Zowel geel als groen. En geel met rood geven geen enkele kik in de startmotor.

Tja, het lijkt er op dat de startmotor niet meer deugt. Als je pech hebt is het anker doorgebrand (en dat is het duurste onderdeel in een startmotor, maar kan wel vervangen worden). Hier zou ik naar Gebr. Ferwerda in Zwolle gaan voor revisie (Rene krijgt hem wel weer draaiend).
Op 'geel' staat gewoon de volle spanning van de accu.
Als je geel met groen verbind dan moet je normaal gesproken een klik van het relais horen.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Flipbosch

Berichtdoor Flipbosch » 10 Apr 2022, 18:18

Erik Peters schreef:
Flipbosch schreef:Zowel geel als groen. En geel met rood geven geen enkele kik in de startmotor.

Tja, het lijkt er op dat de startmotor niet meer deugt. Als je pech hebt is het anker doorgebrand (en dat is het duurste onderdeel in een startmotor, maar kan wel vervangen worden). Hier zou ik naar Gebr. Ferwerda in Zwolle gaan voor revisie (Rene krijgt hem wel weer draaiend).
Op 'geel' staat gewoon de volle spanning van de accu.
Als je geel met groen verbind dan moet je normaal gesproken een klik van het relais horen.

Groet,

Erik

Je hebt helemaal gelijk Erik! Dank voor de tip. Nieuwe startmotor zit er in. (Wie heeft ooit bedacht die derde bout daar boven te doen . Maar de nieuwe startmotor zit erin en hij start als een zonnetje. Nu de rest nog.

Dank voor de tips!!

sofidar

Berichtdoor sofidar » 26 Apr 2022, 13:59

Interesting topic! Bookmarked.

Terug naar “Techniek”