[quote][/Dat lage aantal komt misschien door de APK? geen idee overigens wat het percentage in de jaren 80 was.
quote]
Ook toen, vrijwel nooit is de techniek de oorzaak.
Toen werd je in een 'oude auto' (in mijn geval triumph herald van 8 jaar) steeds aan de kant gezet door de politie.
Die dan zonder verstand niets kon vinden en je zonder excuses weer verder kon.
APK was daarin een hele verbetering.
Telefoons verbieden had nog geen zin.
Toen waarschijnlijk vooral stom rijgedrag en alcohol
APK eisen auto ouder dan 40 jaar?
-
Landmarcs
Re: APK eisen auto ouder dan 40 jaar?
dyngo schreef:Dat lage aantal komt misschien door de APK? geen idee overigens wat het percentage in de jaren 80 was.
Ook toen, vrijwel nooit is de techniek de oorzaak.
Toen werd je in een 'oude auto' (in mijn geval triumph herald van 8 jaar) steeds aan de kant gezet door de politie.
Die dan zonder verstand niets kon vinden en je zonder excuses weer verder kon.
APK was daarin een hele verbetering.
Telefoons verbieden had nog geen zin.
Toen waarschijnlijk vooral stom rijgedrag en alcohol
Tja, ik liftte eind 70er begin 80er jaren veel en soms was je blij dat je heel aankwam (soms was je ook blij dat je niet aangerand aankwam, maar dat is een ander verhaal).
Ik meen te kunnen zeggen dat mensen die een lift geven gemiddeld nogal sullig rijden. Meer dan eens heb ik iemand voor een ongeluk behoed. Een enkeling reed juist goed door ... ik herinner me een sportauto die 100 reed ... 100 mijlen.
Maar goed, meer dan eens trof je een auto die niet door de APK gekomen was: een bodem die door een mat nog dicht leek, of remmen van een bedenkelijk kaliber, daar hoefde je niet veel van de latere keuringseisen voor te kennen.
Toch jammer dat ongeveer niemand meer lift ... je kwam nog eens iemand tegen ... Nico Haak bijv. in een heel grote Mercedes, of de latere nationale verkeersprofessor die toentertijd in een Kever reed.
Groeten MarcS
PS Uit de tweede hand hoorde ik van een lifter die een lift kreeg van een chauffeuse met een stevige alcohol-kegel. Ze kwamen bij een alcohol-controle, de agent keek naar binnen, en zei "Meneer, het is heel verstandig dat u mevrouw laat rijden." .... ze konden ongecontroleerd verder.
Een gat in de bodem, slechte remmen, wat maakt het uit.
Als je de rijstijl wat aanpast.
Vroeger waren we blij als het vooruit kwam.
Met mijn triumph spitfire rijdt ik ook even anders dan met mijn 4,6 RR.
Ten eerste zijn de mensen bang voor dat ding, dat geeft ruimte.
Daarnaast is die snel en remt als een beest.
Dat was in 1970 al schijfremmen rondom.
Ach, alles ver voor Brexit.
Wacht maar tot Putin zijn zin krijgt.
Is het weer allemaal liften hier net als in de 70er jaren.
En die oude V8 rijdt op alles, ook op Wodka.
Het electrisch net is het eerste wat plat ligt.
Met mijn triumph spitfire rijdt ik ook even anders dan met mijn 4,6 RR.
Ten eerste zijn de mensen bang voor dat ding, dat geeft ruimte.
Daarnaast is die snel en remt als een beest.
Dat was in 1970 al schijfremmen rondom.
Ach, alles ver voor Brexit.
Wacht maar tot Putin zijn zin krijgt.
Is het weer allemaal liften hier net als in de 70er jaren.
En die oude V8 rijdt op alles, ook op Wodka.
Het electrisch net is het eerste wat plat ligt.
-
Landmarcs
dyngo schreef:Een gat in de bodem, slechte remmen, wat maakt het uit.
Tja, dat laatste kan ik beamen, als je per ongeluk onhandig werd afgezet was je blij met om het even wat dan nog stopte.
Het Kleinpolderplein is zo'n dieptepunt als je van plan bent om via Duinkerken of Calais naar Engeland te reizen, na uren zonder succes ben ik maar omgekeerd en heb de boot in Hoek van Holland genomen.
Soms echter, was je ook blij weer ongeschonden uit de auto te stappen. Als je je rugzak goed vast moet houden omdat ie anders door de vloer zakt, of als de auto bij iedere keer dat er geremd wordt kreeftsgewijze over de weg dweilt is de blijdschap van het vooruitkomen slechts beperkt.
't Was overigens zeker niet steeds armoe: Ik herinner me nog een Truimph Stag die me is een record-tijd van Amsterdam naar Utrecht bracht (en dat zonder motorpech). Of de lift die ik van vier militaire Saviem S45 bussen kreeg, tussen Rouen en Lille. Of de waarschijnlijk langste lift, tussen Colchester en Milford Haven (via Cambridge en Oxford), bijna 600 km en dat met een Citroen Mehari.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
En Peter, ben je er al uit ?
Of is ie inmiddels al goedgekeurd (dat zou dan zonet gebeurd moeten zijn, de RDW site zei dat je nog krap 3 weken APK hebt).
(Ik keek niet goed: 't is nog vier weken.)
Groeten MarcS
Of is ie inmiddels al goedgekeurd (dat zou dan zonet gebeurd moeten zijn, de RDW site zei dat je nog krap 3 weken APK hebt).
(Ik keek niet goed: 't is nog vier weken.)
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 15 Mar 2022, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hi Marc,
De APK verloopt 12 april a.s. en met de info die ik kreeg op dit forum de oude Dame nagelopen. In de afgelopen twee jaar heb ik de techniek al flink onderhanden genomen en waar nodig vervangen. Het resultaat is een bijzonder fijne en betrouwbare 109 Series 3. De nuttige inhoudelijke tips zoals het testen vd transmissie handrem op een helling en het tijdelijk lean stellen van de carburateur zijn waardevol. Voor de zekerheid de H4 koplamp reflectors vervangen door nieuwe exemplaren, aan één kant zat er wat corrosie in de reflector. De keuringsafspraak is inmiddels gemaakt en ik laat het resultaat weten, ongeacht de uitkomst.
Voor volgende maand staat het vervangen van de LT76 versnellingsbak voor een gereviseerd exemplaar op de rol, van drie naar vier gaat nu alleen nog heel voorzichtig met dubbel clutchen en bak heeft inwendige lekkage waardoor de versnellingsbak als je niet oppast een te laag olie niveau krijgt en de tussenbak omgekeerd een te hoog niveau. En uiteraard lekt de bak naar buiten olie.
Dank voor je berichtje.
Groet Peter
Eind april, begin mei gaat we weer in zomerstand:
De APK verloopt 12 april a.s. en met de info die ik kreeg op dit forum de oude Dame nagelopen. In de afgelopen twee jaar heb ik de techniek al flink onderhanden genomen en waar nodig vervangen. Het resultaat is een bijzonder fijne en betrouwbare 109 Series 3. De nuttige inhoudelijke tips zoals het testen vd transmissie handrem op een helling en het tijdelijk lean stellen van de carburateur zijn waardevol. Voor de zekerheid de H4 koplamp reflectors vervangen door nieuwe exemplaren, aan één kant zat er wat corrosie in de reflector. De keuringsafspraak is inmiddels gemaakt en ik laat het resultaat weten, ongeacht de uitkomst.
Voor volgende maand staat het vervangen van de LT76 versnellingsbak voor een gereviseerd exemplaar op de rol, van drie naar vier gaat nu alleen nog heel voorzichtig met dubbel clutchen en bak heeft inwendige lekkage waardoor de versnellingsbak als je niet oppast een te laag olie niveau krijgt en de tussenbak omgekeerd een te hoog niveau. En uiteraard lekt de bak naar buiten olie.
Dank voor je berichtje.
Groet Peter
Eind april, begin mei gaat we weer in zomerstand:
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
- Erik Peters
Weel240 schreef: van drie naar vier gaat nu alleen nog heel voorzichtig met dubbel clutchen en bak heeft inwendige lekkage waardoor de versnellingsbak als je niet oppast een te laag olie niveau krijgt en de tussenbak omgekeerd een te hoog niveau. En uiteraard lekt de bak naar buiten olie.
Bekende probleempjes, heb ik destijds ook gehad. Maar mooi dat 3-4 schakelen nog gaat, bij mij lag er een keer zo'n bladveertje 'dwars' zodat 3-4 schakelen helemaal niet ging.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wij moeten eerdaags ook een bak wisselen. Die schiet al 14 jaar uit z'n 3.....
Vind het altijd een beetje jammer dat de vloer, seatbase en tunnel eruit moeten. het doet mij altijd een beetje pijn om schroeven en bouten die in het zicht los te moeten maken. Die zitten al ruim 40 jaar onaangeroerd op hun plek.
Andere bak ligt klaar en eerdaags komen de koppeling, drukgroep, keerringen etc binnen en kunnen we aan de gang.
Vind het altijd een beetje jammer dat de vloer, seatbase en tunnel eruit moeten. het doet mij altijd een beetje pijn om schroeven en bouten die in het zicht los te moeten maken. Die zitten al ruim 40 jaar onaangeroerd op hun plek.
Andere bak ligt klaar en eerdaags komen de koppeling, drukgroep, keerringen etc binnen en kunnen we aan de gang.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Wij moeten eerdaags ook een bak wisselen. Die schiet al 14 jaar uit z'n 3.....
Vind het altijd een beetje jammer dat de vloer, seatbase en tunnel eruit moeten. het doet mij altijd een beetje pijn om schroeven en bouten die in het zicht los te moeten maken. Die zitten al ruim 40 jaar onaangeroerd op hun plek.![]()
Ik kan de vloerdelen hoop ik op hun plaats laten, de militaire uitvoering heeft een demontabele balk onder de versnellingsbak waardoor de bak onder de wagen vandaan kan. Koppeling, drukgroep en druklager worden uiteraard vervangen. Je noemt keerringen in je reply, welke keerringen wil je gaan vervangen? De achterste krukaskering schijnt nogal een uitdaging te zijn, wordt me van div kanten verteld. Het zou logisch zijn om als het spul los is dit gelijk te doen, maar de gedeelde ervaringen schrikken me af. De lekkage bij mijn blok is niet verontrustend en laat ik het denk ik maar zo.
We zitten een beetje offtopic geloof ik maar alá, het is techniek.
Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
De bak die m'n maat heeft is geen vers gereviseerde dus de uitgaande keerringen vervangen we voor de zekerheid.
De krukas keerring van het blok is idd een bijzondere constructie. Een rubber keerring welke open te buigen is en zo om de krukas te frotten is. Dan het veertje eromheen en aan elkaar freubelen en dat moet dan tussen het blok en de flens waar het vliegwiel op gemonteerd zit. Dat was op de motorbok al kut laat staan op je rug onder de auto.
Het is iets minder erg als je de achterste lagerblok er ook uit pakt maar dan moet je ook die kurkjes weer terug zien te krijgen. Hoe dan ook een kutklus!
De krukas keerring van het blok is idd een bijzondere constructie. Een rubber keerring welke open te buigen is en zo om de krukas te frotten is. Dan het veertje eromheen en aan elkaar freubelen en dat moet dan tussen het blok en de flens waar het vliegwiel op gemonteerd zit. Dat was op de motorbok al kut laat staan op je rug onder de auto.
Het is iets minder erg als je de achterste lagerblok er ook uit pakt maar dan moet je ook die kurkjes weer terug zien te krijgen. Hoe dan ook een kutklus!
Edward van Vugt