APK eisen auto ouder dan 40 jaar?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: APK eisen auto ouder dan 40 jaar?

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2022, 18:09

Weel240 schreef:Ik begon al een beetje ongerust te worden, nog geen reactie van Edward gehad dacht ik bij mezelf, maar gelukkig.
In de wondere wereld van APK keuringen bij klassiekers is willekeur en humeur van de keurmeester een factor om rekening mee te houden. Weten wat de keuringseisen zijn is dan geen overbodige luxe.

Tja, als je geen prijs stelt op een goede band met de keurmeester, én je hebt het gevoel (dwz. je weet eigenlijk zeker) dat hij je graag een paar onnodige reparaties aanpraat, en je weet 99,8% zeker dat je auto deugt ... dan laat je de auto toch gewoon afkeuren en vraagt om een herkeuring.

Groeten MarcS

PS   Ze horen de handrem niet op de rollenbank en/of remplaten te testen, de transmissie-rem hoort op een helling beproefd te worden.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 07 Mar 2022, 19:29

Landmarcs schreef:
Tja, als je geen prijs stelt op een goede band met de keurmeester, én je hebt het gevoel (dwz. je weet eigenlijk zeker) dat hij je graag een paar onnodige reparaties aanpraat, en je weet 99,8% zeker dat je auto deugt ... dan laat je de auto toch gewoon afkeuren en vraagt om een herkeuring.

Groeten MarcS

PS   Ze horen de handrem niet op de rollenbank en/of remplaten te testen, de transmissie-rem hoort op een helling beproefd te worden.

Het probleem ligt niet zozeer in het wel of niet kunnen/willen opschieten met de keurmeester, althans bij mij niet.

Er zijn wel wat zaken die voor oneigenlijke keuringsperikelen kunnen zorgen; onbekendheid met oude techniek zoals bijvoorbeeld trommelremmen rondom of zoals je zelf in je ps. opmerkt en de extra tijd die zo'n oud beestje vraagt tov het APK keuringstarief. Daarnaast doen de meeste liefhebbers het onderhoud zelf en valt er voor een vakgarage weinig aan te verdienen. Tel daar bij op dat sommige keurmeesters jonger zijn dan de auto en vinden oude auto's vervuilende dingen zijn die niet meer op de weg horen.

Misschien zijn er liefhebbers die hun auto verwaarlozen en geen of nauwelijks onderhoud plegen zoals Edward suggereerd, ik ken ze niet en kan het me eigenlijk ook niet voorstellen. Verantwoord rijden en blijven rijden in een 44 jaar oude Land Rover 109 Series 3 gaat niet zonder onderhoud en veel aandacht. En dan krijg je er ontzettend veel plezier voor terug.

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2022, 20:42

Weel240 schreef:Het probleem ligt niet zozeer in het wel of niet kunnen/willen opschieten met de keurmeester, althans bij mij niet.

Er zijn wel wat zaken die voor oneigenlijke keuringsperikelen kunnen zorgen; onbekendheid met oude techniek zoals bijvoorbeeld trommelremmen rondom of zoals je zelf in je ps. opmerkt en de extra tijd die zo'n oud beestje vraagt tov het APK keuringstarief. Daarnaast doen de meeste liefhebbers het onderhoud zelf en valt er voor een vakgarage weinig aan te verdienen. Tel daar bij op dat sommige keurmeesters jonger zijn dan de auto en vinden oude auto's vervuilende dingen zijn die niet meer op de weg horen.

Hmmm ... ik weet niet of een keurmeester mag zeggen dat ie auto's boven een bepaalde leeftijd niet meer wil keuren.
Als ze dit voorbehoud niet vooraf maken dan kunnen ze natuurlijk tijdens de keuring moeilijk doen, maar daar heb je niks mee te maken, de keuring hoort te verlopen volgens een tamelijk vast stramien.   Het al dan niet goedkeuren heeft verder echt niks te maken met de - overigens niet ongefundeerde - mening dat oude auto's vervuilende dingen zijn. De duizenden "schone" auto's zijn tezamen ook weer vervuilend.

Overigens loopt het qua complexe keuring wel los, zo'n oude auto heeft hoogstens eenvoudiger en/of lagere eisen. Het langslopen van alle lichtjes en andere functies is bij iedere auto hetzelfde (als er minder op zit is het zelfs minder werk).

Groeten MarcS

PS   Als je echt een broekje treft - zoals ik een keertje bij een "fuik" langs de autoweg (een "fuik" waarvoor ze een blik jonge agenten hadden opengetrokken) - dan kan je wellicht het beste het broekje helpen als ie bijv. de accu zoekt en niet weet dat die accu overal kan zitten, zelfs onder een voorstoel.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 07 Mar 2022, 21:10

Oude autos zijn eerder simpel.
Zit weinig aan dat gekeurd kan worden.
Alle keurders zijn bang voor de baas, de RDW steekproever.
Dus wat zeker moet werken zijn makkelijk te checken dingen als lampjes, kachelventilator, etc.
Dat is ook het eerste waar zo'n RDW man aan begint.
En over zulke zaken is geen discussie mogelijk.
Sinds de remmenbank verplicht is, moet ook dat binnen (vrij ruime) grenswaarde in orde zijn.
Dan veel vage dingen, als stuurkogel rubbertjes, remleidingen, roestvorming, doorsnee trekhaakkogel, slijtage veiligheidsriemen.

Had vroeger een keurder die mij liefst vlak na een steekproef liet komen.
Niet omdat het niet in orde was, maar omdat hij geen zin had in dat gezever.
Hij is met pensioen, nu heb ik zo'n alle-merken-garage.
En inderdaat, 'chassisnummer niet goed leesbaar', of 'CO waarde LPG niet binen 1,5'.
Alles oplosbaar, en dat doe ik zonder zeuren, maar kost een hoop tijd.
Ben inmiddels expert in 'leesbaar maken' (vernieuwen) van chassisnummers.
Nog 4 x keuren en dan zijn al mijn 6 auto's over de 50 jaar.
Ben ik niet rouwig om.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mar 2022, 22:37

dyngo schreef:Oude autos zijn eerder simpel.
Zit weinig aan dat gekeurd kan worden.
Alle keurders zijn bang voor de baas, de RDW steekproever.
...

Had vroeger een keurder die mij liefst vlak na een steekproef liet komen.
Niet omdat het niet in orde was, maar omdat hij geen zin had in dat gezever.

Hmm ... da's niet per se de beste strategie.   Als je net een winnend lot had is daarna de kans weer precies even groot. (D'r zijn mensen die dit ook voor lekke banden zeggen maar die hebben het niet altijd goed: na een lekke band is de kans wellicht groter: de band is versleten en/of je komt op plekken waar schroeven en spijkers liggen).

Als de RDW-steekproef-keurmeester in de buurt is is de kans wel iets groter ... maar wie houdt de verschillende RDW-keurmeesters zo in het oog dat je daarmee de kansen kan beïnvloeden ?   Zoals Edward al meermaals heeft gezegd: zo moeilijk is het niet om aan de regels te voldoen, je moet de regels kennen, en hopen dat de APK-man ze ook kent .... moeilijk is het niet.

Groeten MarcS

PS   Een paar jaar terug werd mijn "Puma" uitverkoren voor een steekproef, en de RDW-man was in de buurt dus ook tijdig daar. Het is een heel aardige ervaring om te zien hoe de RDW-man alles nog eens over doet ... en dan geen enkele op- of aanmerking heeft.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mar 2022, 23:09

Steekproef. De laatste jaren niet, maar toen de 300 Tdi zo'n 10 jaar oud was, had ik een steekproef in twee opeenvolgende jaren. Beide keren APK goedgekeurd. Bij de garage zeiden ze dat als ik volgend jaar weer een steekproef had op die auto, de keuring gratis zou zijn.
Je raad het al, toen moest ik betalen (geen steekproef).
dyngo schreef:Had vroeger een keurder die mij liefst vlak na een steekproef liet komen.

Och ja, dan krijg je alles goedgekeurd. Dit ook:
Schermafbeelding 2022-03-08 om 08.21.02.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Mar 2022, 11:17

Vind het mooi dat ik schijnbaar altijd in alles supergelukkig ben...... Hier een garage die voor 25 euri een apk doet. Als er iets is dan bellen ze of zij het op moeten lossen of dat ik dat doe. Er is alleen nooit iets alleen de Disco kwam standaard niet door z'n metingen als ik die de avond ervoor al bij de garage had geparkeerd.

Dan even op het moment van meten die kant op, de "snelweg" (zoals hier de 100km provinciale weg heet) even op en neer blêren met 100 in z'n 3 met een paar vollast optrekken en dat was ook weer geregeld. Daarna kon ik hem steeds gewoon meenemen dus het was ook nooit een extra rit.....

Ook met de nog oudere zooi als Mercedes bussen, Willy's jeeps, Series en weet ik wat nooit problemen. Maar ja, lekkages verhelpen we, remmen zijn top afgesteld en geen speling op stuur of wat ook. Hoe moeilijk is het.

Simpeler techniek dan een Serie bestaat eigenlijk alleen in een loopfiets maar de apk wordt er ingewikkelder van???? Ja, juist. :lol: :lol: :lol:

Over die fabel dat eigenaars van oude zooi goed voor hun spullen zorgen: ooit op een 4x4 evenement geweest????? Zeker van de wagens die off road gaan en weer over de weg naar huis moeten is zeker 30% gewoon om te janken zo slecht.
Laatst gewijzigd door Edward op 08 Mar 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Mar 2022, 15:18

En hoeveel ongevallen zijn het gevolg van slecht onderhoud ?
Als alles daarom draait gewoon de telefoontjes verbieden, ook handsfree.
Daar gaat het ook niet om, het is een verdienmodel voor de autobranche.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 08 Mar 2022, 17:53

dyngo schreef:En hoeveel ongevallen zijn het gevolg van slecht onderhoud ?

Dat lage aantal komt misschien door de APK? geen idee overigens wat het percentage in de jaren 80 was.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 08 Mar 2022, 19:00

Edward schreef:
Simpeler techniek dan een Serie bestaat eigenlijk alleen in een loopfiets maar de apk wordt er ingewikkelder van???? Ja, juist. :lol: :lol: :lol:

Over die fabel dat eigenaars van oude zooi goed voor hun spullen zorgen: ooit op een 4x4 evenement geweest????? Zeker van de wagens die off road gaan en weer over de weg naar huis moeten is zeker 30% gewoon om te janken zo slecht.

We zijn er maar druk mee Edward, met zo'n APK keuring vraagje op het forum. Om jouw vraag te beantwoorden "ooit op een 4x4 evenement geweest?", geloof het wel, twee jaar Noord-Afrika met een Hilux pickuptruck en een Landcruiser van een merk wat ik hier niet zal noemen, maar waarschijnlijk telt dat niet mee. In Nederland ja, toen zag ik een vrij nieuwe Defender volgas een modderpoel induiken en om met de voorkant diep in de modder vast te lopen en er vervolgens met veel geweld door een 88 Serie 3 losgetrokken te worden. Weinig respect voor de auto's, dat ben ik wel met je eens. Over spullen gesproken, is er misschien iets mis met de vraagtekentoets van je computer?

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”