kogelkoppeling trekoog

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: kogelkoppeling trekoog

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2022, 14:22

APK?????

Heb de Land Rover nog nooit ingeleverd met trekhaak voor de APK. :roll: Het is nie voor niks een afneembare. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 03 Feb 2022, 16:50

volgens de regels mag een dixonbate dus niet. moet een vangmuilzijn dus een echte vangmuil en niet zo een met pin.

Indien de bedrijfsauto is voorzien van een vangmuilkoppeling met een nominale pendiameter van:

Het contactgedeelte van de pen met het trekoog wordt gemeten met een geschikt meetmiddel.

a. 40 mm, moet de pendiameter ten minste 36,5 mm bedragen;

b. 50 mm, moet de pendiameter ten minste 46 mm bedragen;

c. 57,5 mm, moet de pendiameter ten minste 55 mm bedragen.

2.

De in het eerste lid bedoelde koppelingen moeten voldoen aan de volgende eisen:

a. de opwaartse speling van de pen mag niet meer dan 5 mm bedragen;

b. de radiale speling in de onderste bus mag niet meer dan 2 mm bedragen;

c. de onderste lagerbus mag niet loszitten en de bevestiging ervan mag niet zijn uitgeslagen;

d. de sluit- en borginrichting moet goed functioneren;

e. de radiale speling van de trekstang in de lagering in de achterbalk mag niet meer dan 2 mm bedragen;

f. axiale speling van de trekstang in de lagering in de achterbalk is niet toegestaan;

g. de bevestigingsmoer van de trekstang moet deugdelijk vastzitten en moet goed geborgd zijn, en

h. het gedeelte van de vangmuil dat als geleiding voor het trekoog tijdens het aankoppelen is bedoeld, mag tekenen van vervorming, van scheuren of van uitgebroken delen vertonen, mits daardoor de sterkte of het functioneren van de koppeling met inbegrip van de sluit- en borginrichting niet wordt aangetast. Herstel daarvan door middel van lassen is

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 03 Feb 2022, 16:56

https://www.middelbos.nl/catalog/produc ... egory/707/

dit dus is een gekeurde, wat wel mag
zover als ik info heb.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2022, 17:31

Die vangmuil ligt hier nog wel een nieuwe reserve. Die mag voor de helft van dat geld weg.

Dat van die maten is bij alle trekhaken zo. De kogel op een gewone trekhaak heeft ook een minimale maat en anders moet ie vervangen worden. Da's zeker bij een kogel logisch omdat je anders de kar verliest......

Bij een D2 is da fijn omdat sommige kogels niet meer leverbaar zijn en er dus een hele nieuwe trekhaak nodig is. :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2022, 20:48

pascal110 schreef:https://www.middelbos.nl/catalog/product/view/id/7998/s/vangmuilkoppeling-83x56mm-orlandi-ga384-a0-hendel-opwaarts/category/707/

dit dus is een gekeurde, wat wel mag
zover als ik info heb.

Wellicht kan ik niet zoeken, wellicht ben in naïef, maar ik heb nog nergens gevonden dat een vangmuil-koppeling verplicht is.
Er zijn wel allerlei APK-eisen voor vangmuil-koppelingen - met name voor vrachtauto's, maar ik zie nergens dat een vangmuil verplicht is.

De haak-kogel-koppeling heeft een E-merk ... en misschien te kort door de bocht: Dat er geen APK-eisen zijn voor zo'n koppeling is geen reden om zo'n koppeling niet te gebruiken (ik zou bijna zeggen: integendeel).
Wellicht moet je het keuringsrapport raadplegen, het is natuurlijk mogelijk dat alleen de kogel gekeurd is ... de Pommier website geeft in ieder geval aan dat het een ECE R55 koppeling is.   Mocht die gele koppeling dan niet deugen dan is er nog een zwarte, ook ECE R55, een koppelingshaak zonder bol die dus alléén voor een oog bedoeld is Pommier ECE R55 haak.

Groeten MarcS

PS Als iemand het verplichtende voorschrift voor hetzij een kogel danwel een vangmuil bij een < 3,5 ton auto kan vinden, en/of een voorschrift dat een haak verbiedt dan kan je mijn betoog over deze gekeurde haken terzijde leggen (als je naar Frankrijk emigreert wordt het dan weer interessant, dan mag je er zelfs mee in Nederland rijden).
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Feb 2022, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2022, 20:54

Nee, die Nato stijl koppelingen mogen niet. Een combi haak mag je best hebben maar er mag dan alleen een kogel op en geen din-oog in.

Een din oog op je kar is geen probleem maar alleen in combinatie met een gekeurd vangmuil. Sowieso slaat zo'n Natp achtige koppeling ook nergens op want het grootste voordeel van een din oog is koppelen en rangeren zonder uit te stappen.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2022, 20:59

Edward schreef:Nee, die Nato stijl koppelingen mogen niet. Een combi haak mag je best hebben maar er mag dan alleen een kogel op en geen din-oog in.

Waar vind je dat "verbod" dan ?   En hoe kan er dan ook een ECE R55 haak bestaan ?

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2022, 21:03

Nooit nagezocht, maar als de ILT me dat vertelt naast de weg bij een controle dan geloof ik dat. De 130 mocht door met de aanhanger en de Dodge moest afkoppelen en die kar ben ik later weer gaan halen.......
Edward van Vugt

dyngo

Berichtdoor dyngo » 03 Feb 2022, 21:14

Zo werd ik aangehouden met mijn NL Rage Rover en gehuurde belgische trailer met eigen kenteken.
Moest terplaatse het belgische kenteken vervangen voor mijn eigen, anders mocht ik niet verder.
Dat klopte niet, nu rijdt iedereen met verschillende platen uit alle mogelijke landen.
Maar de politie was nog niet bijgeschoold.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Feb 2022, 22:05

Edward schreef:Nooit nagezocht, maar als de ILT me dat vertelt naast de weg bij een controle dan geloof ik dat. De 130 mocht door met de aanhanger en de Dodge moest afkoppelen en die kar ben ik later weer gaan halen.......

Tja, zo naast de weg is niet de beste plek voor een discussie met de ILT (ook al nemen ze soms hun eigen de regels niet serieus).
Blijft bij mij de vraag over of de koppeling van de Dodge een E keurmerk had.
Verder is het dus nog steeds de vraag hoe en waar geregeld is dat een oog alleen samen met een vangmuil zou mogen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”