Terug op de vraag:
Wie heeft er ervaring met wheel spacers op zijn Defender, en wat zijn de voor- en nadelen?
Had een 2007 TD4 110, die af Land Rover dealer (zeer dure) wiel-spacers gemonteerd had op originele LR Boost alu-velgen. Had veel last van trillingen stuur rond 100km (hopeloos...). Na demontage spacers geen problemen meer.
Tijdje later deze spacers als test (zeer goed schoongemaakt..) op een 130 TD5 met Bowler velgen gemonteerd, en totaal geen problemen. Zelf in de praktijk prettiger rijden..
De reden verschil laat zich gissen, maar ik vermoed dat het zeer goed schoonmaken voor montage en juiste aanhaalmomenten trillingen kan voorkomen?
Spoorverbreders (wheel spacers)
Re: Spoorverbreders (wheel spacers)
Op de D2 heb ik met spacers gereden. Op een aantal andere merken heb ik met spacers gereden en ik heb er talloze gemonteerd bij de bandenhandel waar ik werkte.
Allemaal nagenoeg zonder problemen. Een enkele keer wat trilling waargenomen maar dat kwam bijna altijd doordat een ander probleem dat opgemerkt werd omdat men met iets nieuws ineens heel goed oplet. Monteren moet gewoon netjes en schoon en op moment. Nog nooit bij een auto spacers moeten demonteren omdat het niet op te lossen was. Zelfs de meuk van TerraFirma doet het gewoon zoals het moet.
Puur vanuit Nerd perpectief vind ik het technisch geen mooie oplossing en nu koop ik gewoon velgen die de juiste offset hebben. Da konden of wilden we vroegah nie.

Allemaal nagenoeg zonder problemen. Een enkele keer wat trilling waargenomen maar dat kwam bijna altijd doordat een ander probleem dat opgemerkt werd omdat men met iets nieuws ineens heel goed oplet. Monteren moet gewoon netjes en schoon en op moment. Nog nooit bij een auto spacers moeten demonteren omdat het niet op te lossen was. Zelfs de meuk van TerraFirma doet het gewoon zoals het moet.
Puur vanuit Nerd perpectief vind ik het technisch geen mooie oplossing en nu koop ik gewoon velgen die de juiste offset hebben. Da konden of wilden we vroegah nie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968