Koeling Puma 2.4 Td4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koeling Puma 2.4 Td4

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2022, 15:33

Houston schreef:Mijn Puma deed hetzelfde, wanneer we in de zomer bergop moesten, mét alle vakantiezooi achterin en windvangers op het dak. :P
Inhouden, afzakken tot zo'n 70km/u eens terugschakelen en daarna pakte ie weer op...

Ik denk dat dat dan eerder "hetzelfde" iets was als wat Edward zo nu en dan met zijn 130 ervoer.
Een temperatuur-excursie (die bij een ondeugdelijke visco-fan zelfs met echt hogere temperaturen gepaard gaat).

Casper beschrijft iets dat meer op een elektrisch "infact" lijkt ... motor-uitval en allerlei lampjes.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Jan 2022, 10:38

defender algemeen met viscovan,
je komt er pas achter als hij niet meer werkt, als het echt warm is, bij geen rijwind of met zware aanhanger bijv.
soms eens testen, dmv heet water erover, is denk ik geen slecht idee.

Houston

Berichtdoor Houston » 05 Jan 2022, 11:47

Landmarcs schreef:
Houston schreef:Mijn Puma deed hetzelfde, wanneer we in de zomer bergop moesten, mét alle vakantiezooi achterin en windvangers op het dak. :P
Inhouden, afzakken tot zo'n 70km/u eens terugschakelen en daarna pakte ie weer op...

Ik denk dat dat dan eerder "hetzelfde" iets was als wat Edward zo nu en dan met zijn 130 ervoer.
Een temperatuur-excursie (die bij een ondeugdelijke visco-fan zelfs met echt hogere temperaturen gepaard gaat).

Casper beschrijft iets dat meer op een elektrisch "infact" lijkt ... motor-uitval en allerlei lampjes.

Groeten MarcS

Misschien een heftiger reactie op dezelfde oorzaak?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2022, 11:56

Hoe dan ook, wil je zeker zijn dan is de viscofan testen voor vakantie altijd een goed idee. Ik vind die spacer van Houston om de fam beter in de kap te laten passen ook altijd een goede investering.

En preventief de radiateur helemaal schoonmaken en checken is natuurlijk ook nooit verloren moeite. :D

Extra elektrische fans plaatsen zie ik minder zitten want best duur en die zitten er al als je airco hebt. Bij extreem weer gaan die ook gewoon mee aan. Bij Disco bleven ze altijd (indien nodig) draaien als je de auto al uit en op slot had.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2022, 12:51

Edward schreef:Hoe dan ook, wil je zeker zijn dan is de viscofan testen voor vakantie altijd een goed idee. Ik vind die spacer van Houston om de fam beter in de kap te laten passen ook altijd een goede investering.

En preventief de radiateur helemaal schoonmaken en checken is natuurlijk ook nooit verloren moeite. :D

Extra elektrische fans plaatsen zie ik minder zitten want best duur en die zitten er al als je airco hebt. Bij extreem weer gaan die ook gewoon mee aan. Bij Disco bleven ze altijd (indien nodig) draaien als je de auto al uit en op slot had.

Ik lees hier toch ook een pleidooi voor een elektrische fan.
Een nieuwe custom-made radiator is beslist ook geen goedkope route.   Wellicht kan je met een goed passende fan van de sloop heel ver komen.   Juist de optie van het langer laten draaien spreekt mij aan, ook omdat je daarmee óók de versnellingsbak kan koelen.
Overigens valt mij nu juist op dat de visco-fan maar soms en gewoonlijk ook maar kort aanslaat.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Jan 2022, 14:04

elekt van van een ford mondeo past heel goed

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Jan 2022, 14:44

Edward schreef: Bij extreem weer gaan die ook gewoon mee aan. Bij Disco bleven ze altijd (indien nodig) draaien als je de auto al uit en op slot had.

Is dit ook bij een Def Td5?, ik heb een fan die permanent draait. Ben er nog niet uit waarom en door wie het relais aan de massa wordt gelegd.

Groet Ron

Ps Voorlopig maar relais er uit gerukt :roll:
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2022, 15:03

Voor zover ik weet wel. Is gewoon een tempsensor geregeld gebeuren.

Sowieso is het hele airco-schema niet erg ingewikkeld dus het moet niet zo heel moeilijk uit te vinden zijn waarom die fans blijven draaien...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 06 Jan 2022, 09:16

het is wel een verschil in disco en def.
nl disco doet dit omdat hij na koeld al snel
als de def dit doet zit je in woestijn of je moet hem na kijken.
en er is verschil in met of zonder arko
(arko de ouderwetse airco heeft dit nooit)
airco aan=van draaien, dus als je de sleutel omdraait stopt deze

Terug naar “Techniek”