Uitvallen motor, defender 110 2,4 puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Schoonen

Re: Uitvallen motor, defender 110 2,4 puma

Berichtdoor Dennis Schoonen » 16 Feb 2022, 12:13

Defender is in Nijmegen doorgelicht. Overigens niet stilgevallen tijdens proefritten. Men denkt aan (want die is al eens vervangen vanwege slecht draaien) aan een foutje in het nieuwe contactslot. Dit zou kunnen leiden tot plotseling stilvallen / niet starten. Verder waren er geen onvolkomenheden. Voor zover de update.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2022, 12:38

In dat geval zou ik ook zeker de draadboom naar het contactslot door meten. Als daar ergens een breuk zit dan kan de contactschakelaar daar weinig aan doen. Als het slot met schakelaar al eens vervangen is zou ik het eerder daarachter zoeken. De schakelaar is ook prima op de werkbank te testen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 16 Feb 2022, 12:45

we geven de tip door.

twdi

Berichtdoor twdi » 22 Feb 2022, 15:33

Indien dit nog speelt, die van ons sloeg sinds januari af en toe af. Ook gewoon tijdens stationair lopen wanneer de auto stil stond.
Als het gebeurt, zie je dan dat de temperatuur meter ineens naar het rood schiet? Terug valt en dan start hij weer?

Ik kreeg daar een vraag over bij mijn garage. Toen dat zo bleek te zijn, vroegen ze me om de zwarte relais onderling te verwisselen die onder de bijrijdersstoel zitten. 1 ervan is namelijk van het motormanagement. Als je in de portieropening staat en in de bak kijkt, dan zijn de 2 'linkse' zwarte relais naar het blok van 4 relais 'rechts' gegaan en andersom. De theorie is dat het relais af en toe uit valt/hapert.

Ik klopt het voor nu even af op hout, maar sindsdien is hij niet meer afgeslagen. Hopelijk blijft het zo.
In theorie heeft nu dus een ander gedeelte van de e-installatie een hapert relais maar toe nu toe heb ik niks gemerkt en werkt alles aan de auto.
Wellicht vervang ik de relais uit voorzorg.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2022, 11:05

twdi schreef:Indien dit nog speelt, die van ons sloeg sinds januari af en toe af. Ook gewoon tijdens stationair lopen wanneer de auto stil stond.
Als het gebeurt, zie je dan dat de temperatuur meter ineens naar het rood schiet? Terug valt en dan start hij weer?

Ik kreeg daar een vraag over bij mijn garage. Toen dat zo bleek te zijn, vroegen ze me om de zwarte relais onderling te verwisselen die onder de bijrijdersstoel zitten. 1 ervan is namelijk van het motormanagement. Als je in de portieropening staat en in de bak kijkt, dan zijn de 2 'linkse' zwarte relais naar het blok van 4 relais 'rechts' gegaan en andersom. De theorie is dat het relais af en toe uit valt/hapert.

Ik klopt het voor nu even af op hout, maar sindsdien is hij niet meer afgeslagen. Hopelijk blijft het zo.
In theorie heeft nu dus een ander gedeelte van de e-installatie een hapert relais maar toe nu toe heb ik niks gemerkt en werkt alles aan de auto.
Wellicht vervang ik de relais uit voorzorg.

"twdi" .... wellicht .... heb je hiermee een oplossing voor de raadselachtige problematiek bij sommige "Puma's".
Sommige "Puma's" - vraag maar aan Edward - willen spontaan een temperatuur-excursie doormaken, niet echt, maar wel zodanig dat de auto tijdelijk in noodloop gaat.   De origine van deze excursies bleef tot nu toe raadselachtig.
Ik kan me voorstellen dat een relais met een haperingetje ervoor kan zorgen dat een sensor-waarde foutief in de ECU verwerkt wordt en er zo een raadselachtige temperatuur-spike ontstaat. Dat een ruim grotere radiator dan ook helpt zou je dan moeten toeschrijven aan eendaardoor net iets minder hoge aanvangstemperatuur en daarmee een net iets lagere spike.

Dus ... wie weet ... wellicht een raadsel opgelost.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Feb 2022, 14:46

Landmarcs schreef:
Dus ... wie weet ... wellicht een raadsel opgelost.

Groeten MarcS

Nope, relais liggen hier standaard in de stelling en die hebben we allemaal vervangen gehad. Net als de ecu, sensoren, en nog een hoop andere zooi. Steeds gewisseld van de ene naar de andere wagen en kijken of de symptomen met het onderdeel meegingen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Houston

Berichtdoor Houston » 26 Feb 2022, 13:03

...of het verdwijnt ineens en komt nooit meer terug?

Toen ik die van mij net had, deed ie t ook. Meestal wanneer die stationair draaide. Eerst dacht ik dat er een start/stop-systeem op zat. :lol:
Maar toen hij het in Engeland ook een keer deed toen ik op een verkeerslicht aan kwam rijden en de koppeling intrapte, een trilling en ...stilte...
wist ik wel zeker dat dat er niet op zat. :D

Kan het ook te maken hebben met een verstopte EGR-klep?
Want in die tijd maakte die van mij ook nogal wat lawaai! Iedere keer als ik het gas losliet, was het alsof er een koppel ganzen onder m'n motorkap zat!
Ik heb nog wel eens gezocht en overwogen om die te laten spoelen, vervangen of helemaal weg te halen maar zover is het nooit gekomen. (hij zit er niet voor niks op, lijkt me.)

Ik weet dat de vorige eigenaar de auto amper gebruikte (hij zat de helft van de tijd in het buitenland en gebruikte de Defender alleen om de boottrailer te trekken, af en toe) en vermoed ik dat hij misschien nooit echt goed warm werd.

Nou rijd ik ook vooral korte stukjes -naar m'n werk is 11km- maar ook af en toe wat verder, soms met een zware trailer en op vakantie moet ie veel meer km's en met meer gewicht/ weerstand rijden. Altijd heuvelachtig en met warm weer.
Ik doe niet echt aan 'het nieuwe rijden' (hoor ik trouwens weinig meer over?!) en gebruik bijv. de 6e versnelling alleen op de snelweg.
De ganzen verdwenen vanzelf, net als het spontaan uitvallen.

(maar goed; ik heb wel meer 'problemen' gehad die vanzelf weer verdwenen! :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Feb 2022, 16:02

Het bewijs van het zelf reparerend vermogen van de Defender?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dennis Schoonen

Berichtdoor Dennis Schoonen » 06 Mar 2022, 14:01

Hoi, sinds vorige week is de defender weer terug uit Nijmegen. Daar veel aandacht gekregen. 900km rijden (en meten). En ja, geen enkele keer stilgevallen, geen slag verkeerd gemaakt. Dat zal je altijd zien. Men heeft het contactslot toch vervangen (bij aankoop is die destijds al eer keer vervangen vanwege matig draaien sleutel). Want het vermoeden is dat daar het niet goed zou gaan. Bij uitvallen gaan (dacht mijn vader zich ter herinneren) geen lampjes branden op het dashboard. Al eerder had garage een voorval gehad met een slecht werkend contactslot. Tot op heden gaat alles goed. Ik hoop dat dit het was. Verder prima geholpen bij garage, geen enkel punt van kritiek.

En van een omhoogschietende meter temperatuur, dat hebben we niet waargenomen.

Houston

Berichtdoor Houston » 07 Mar 2022, 08:53

tja, ik weet natuurlijk niet hoe t bij andere Puma's in zo'n geval gaat maar bij die van mij sloeg de motor niet af hoor, als (hij dacht dat ;) ) de temperatuur te hoog was. Hij ging alleen in de noodloop.

Maar mooi dat het eerst positief lijkt!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”