Tja, die Twingo viel niet uit tijdens het rijden. Alleen heel af en toe niet starten/aanslaan.
Na de bedrading/bougiekabels even ingespoten te hebben met een vochtverdrijvend middel, startte de motor doorgaans wel weer. Ook vervangen van kabels en bougies hielp uiteindelijk niet. ANWB had de krukaspositiesensor alleen maar gereinigd, waarna de motor ook weer aansloeg.
Ik heb het ding toen maar gewoon vervangen, ze kosten de kop niet, en zoals gemeld gaat het inmiddels al weer zo'n 100.000 km (en de nodige jaren) goed, probleemloos starten.
Wat er loos was met de oude sensor, geen idee, misschien alleen maar een matig stekker-contact, maar ik kan mij goed voorstellen dat wanneer dit gebeurt tijdens het rijden (even onvoldoende signaal), de motor stil valt.
Groet,
Erik
p.s. Bij mijn 300 Tdi had ik een matig stekker-contact voor de bediening van het relais op de startmotor. Soms wel en soms niet starten. Aanknijpen van de 'pootjes' van het schuifstekkertje was genoeg om dat probleempje op te lossen (opladen van de accu hielp soms ook wel). Na 200.000 km was de klemkracht van het koperen stekkertje (bij de turbo in de buurt, dus geregeld heet) minder geworden.
Uitvallen motor, defender 110 2,4 puma
- Erik Peters
Re: Uitvallen motor, defender 110 2,4 puma
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Mijn oude trouwe blauwe Td5 had - toen ie nog niet oud was - tot tweemaal toe, tamelijk kort achter elkaar last van een ineens kalm afstervende motor (vreemd genoeg kon ik daarna gewoon weer starten). Ik ben er nooit achter gekomen waar deze "flauwtes" vandaan kwamen ... hij heeft daarna 10 jaar nooit meer dit soort problemen gehad. Krakende contactjes, foute sensorwaarden, er zijn heel veel mogelijkheden om een onverklaarbaar gebrek te genereren.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
Sensoren kunnen magische dingen zijn. Maat van me had een terugkerend rood motorlampje op z'n dash.
Volgens de OBD uitlaatgastemperatuursensor ofwel de EGT sensor. Getest met lopende motor, niks mis mee alle waardes prima.
Later nóg eens getest en na langdurig de motor warm laten worden ineens een uitschieter naar 600 graden oid. Dus toch de sensor vervangen terwijl die na eerste meting gewoon goed leek.
Nu al tijden geen last meer. Maar preventief alle sensoren wisselen is toch kostbaar dus beter even goed meten. Al is dat met de huidige uurtarieven snel duurder dan gewoon delen wisselen.

Volgens de OBD uitlaatgastemperatuursensor ofwel de EGT sensor. Getest met lopende motor, niks mis mee alle waardes prima.
Later nóg eens getest en na langdurig de motor warm laten worden ineens een uitschieter naar 600 graden oid. Dus toch de sensor vervangen terwijl die na eerste meting gewoon goed leek.
Nu al tijden geen last meer. Maar preventief alle sensoren wisselen is toch kostbaar dus beter even goed meten. Al is dat met de huidige uurtarieven snel duurder dan gewoon delen wisselen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Dennis Schoonen
Krukaspositiesensor is in bestelling. We lopen ook de bedrading (voor zover mogelijk) na op breuken. Wat kneden en wiebelen terwijl motor draait.
Zijn geen leuke dingen. Mij vader verkocht oude 110, wilde niet zoveel meer klussen. En nu dit. Achja. We lossen het op (hoop ik).
Zijn geen leuke dingen. Mij vader verkocht oude 110, wilde niet zoveel meer klussen. En nu dit. Achja. We lossen het op (hoop ik).
Succes iig! Ik ruilde mijn (soort van) probleemloze 300Tdi in voor een 2.4 met dezelfde gedachte. Had geen zin in het werk aan de body en chassis dat de 300 nodig had. Maar dat was minder gedoe geweest dan de Puma
Maar Marc kan getuigen: ze zijn niet allemaal slecht!
Maar Marc kan getuigen: ze zijn niet allemaal slecht!
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Marc kan getuigen: ze zijn niet allemaal slecht!
Tja ... ik zie hier een definitie-afhankelijkheid.
Ik hoor tot het pessimistische type*: Ik ken geen goede auto's, ze zijn allemaal slecht.
Misschien is dat dan wel weer een cirkel-redenering, ik was immers pessimist.
Als evenwel de maat voor goed of slecht gegeven wordt door pech en/of onverwachtte reparaties dan kan ik beslist niet zeggen dat mijn LandRover's slechter uitpakten als de auto's die ik voor die LandRover's van nabij heb meegemaakt.
Mijn relativerende blik op slecht wordt dan nog eens versterkt door wat ik hoorde over bijv. die oerdegelijke en oersaaie Toyota middenklassers: Ook daar heb je type-afhankelijke problematiek, alleen denkt niemand bij een Toyota dat het aan de auto ligt, iemand met een Toyota denkt dat hij pech heeft. Je hebt mensen die van Toyota op Dacia overstappen en die beter tevreden zijn.
Wat betreft de definitie van "pessimist" hoorde ik al eens: "Een pessimist is een optimist met ervaring."
Maar goed, het is me inmiddels wel duidelijk dat je met een LandRover toch wat meer met een toevalsfactor moet rekenen, en dus ook met de factor pech ... alleen is tot nu toe het pech-duiveltje meestentijds aan mij voorbij gegaan.
Groeten MarcS
PS Zaken als de lichtschakelaar ... die reken ik al lang niet meer tot de pech, dat is een calculated risk (of eigenlijk een calculated certainty).
Ik heb geen slechte ervaring met mijn 70er Range Rovers.
Alles lagers, V8, bakken, etc heeft een bijzonder lang leven, al maakt het soms wel herrie.
Ik heb na 40 jaar wel keringen vernieuwd, maar bijv nog nooit de wiellagers.
Electriciteit is een ander thema.
Gaat toch 20 jaar zonder problemen mee.
Daarna, wat zal ik zeggen ..
Alles natuurlijk zonder sensoren en andere elektronische onzin.
Op de volgende 50 jaar ! (dat ga ik dus niet halen
)
Alles lagers, V8, bakken, etc heeft een bijzonder lang leven, al maakt het soms wel herrie.
Ik heb na 40 jaar wel keringen vernieuwd, maar bijv nog nooit de wiellagers.
Electriciteit is een ander thema.
Gaat toch 20 jaar zonder problemen mee.
Daarna, wat zal ik zeggen ..
Alles natuurlijk zonder sensoren en andere elektronische onzin.
Op de volgende 50 jaar ! (dat ga ik dus niet halen
-
Landmarcs
Dennis Schoonen schreef:Krukaspositiesensor is in bestelling. We lopen ook de bedrading (voor zover mogelijk) na op breuken. Wat kneden en wiebelen terwijl motor draait.
Is er al goed nieuws .... of zijn Kerst en Oud-en-Nieuw en lock-down vertragende factoren ?
Groeten MarcS
-
Dennis Schoonen
Update. Mijn vader heeft een tijdje, na de laatste uitval, probleemloos gereden. Tot gisteren. Na vertrek parkeerplaats rijdend stilgevallen.
Hij klopte op alle (bekende) sensoren en kneedde zichtbare kabels. En ja, hij startte weer. Laro gaat spoedig naar Nijmegen voor APK en beurtje. Daar zullen ze kabelboom checken op breuken en/of losse connecties. Ik hoop dat ze de boosdoener kunnen vinden.
Hij klopte op alle (bekende) sensoren en kneedde zichtbare kabels. En ja, hij startte weer. Laro gaat spoedig naar Nijmegen voor APK en beurtje. Daar zullen ze kabelboom checken op breuken en/of losse connecties. Ik hoop dat ze de boosdoener kunnen vinden.
-
Landmarcs
Dennis Schoonen schreef:Update. Mijn vader heeft een tijdje, na de laatste uitval, probleemloos gereden. Tot gisteren. Na vertrek parkeerplaats rijdend stilgevallen.
Tja, je zit er niet op te wachten, zeker niet omdat onverwacht uitvallen maar zelden op een handige onderzoeksplek zal voorvallen ...
.... maar eigenlijk zou je als het weer voorkomt heel ordelijk, één voor één de verdachten willen testen. Bijv. alleen de kabelboom kneden en dan kijken of ie wil starten, en daarna één van de sensoren ... en zo voorts en zo verder.
Hopelijk vinden ze een duidelijke boosdoener als ze in Nijmegen nog weer eens kijken, zo'n verborgen plaaggeest is geen pretje.
Groeten MarcS