Lek stroom Defender 110 2005

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Lek stroom Defender 110 2005

Berichtdoor Edward » 04 Dec 2021, 16:27

pascal110 schreef:bruin is de plus, losse zekeringen, denk ik dan aan een zwevende zekeringshouder, die er later bij gezet is.

Zowel bij de Td5 als bij de Puma 2.4 hanger er standaard zwevende zekeringen onder de stoel. Wellicht afhankelijk van de gekozen accessoires. Bij mijn 130 hingen er drie........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jrmc

Berichtdoor jrmc » 04 Dec 2021, 17:42

de optima wil graag opgeladen worden met 15,8v om max opgeladen te worden. en je andere met 14,6
hoe gaat dat???

Het zijn beide AGM accu's. Maar die 15,6V is alleen voor snelladen heb ik begrepen. Anders tussen de 13 en 15 volt. Voor de duidelijkheid, de CTEK doet helemaal niets met mijn laden van de startaccu. Behalve als de huishoud accu vol zit en er een zonnepaneel is aangesloten. Start accu wordt dus alleen opgeladen door de dynamo (of walstroom) tijdens rijden. Dynamo geeft goede spanning tijdens rijden (14,7V). Ik hoor hem trouwens soms wel meedraaien lijkt het als ik wegrij in de ochtend, klinkt alsof de fan dan direct 'zwaar' meedraait en lijkt ook wel of de auto dan wat minder power heeft.

Zekering onder de stoel is waarschijnlijk voor de verstralers, bedankt voor de opheldering.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Dec 2021, 18:25

jrmc schreef:.... Ik hoor hem trouwens soms wel meedraaien lijkt het als ik wegrij in de ochtend, klinkt alsof de fan dan direct 'zwaar' meedraait en lijkt ook wel of de auto dan wat minder power heeft.

Als de visco-fan langer heeft stilgestaan dan wordt die fan om te beginnen meegenomen.
Dus hoor je 's ochtends na een nachtje stilstand de fan altijd even meedraaien.
En - in ieder geval in theorie - heb je dan minder vermogen.
Het mindere vermogen is denkelijk meer het gevolg van de koude motor.
De olie is koud (behalve als je een "motorvärme" gebruikt) en dus dik, om maar wat te noemen.

Erik Peters schreef:... goedkoop zijn die ultra capacitors niet.

Mijn broertje kennende haalde hij de High Caps van de sloop.
Bij hem was een nieuwe accu duurder (en dan heb ik het niet over een dure accu).

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 04 Dec 2021, 20:52

hebt gelijk wist ik niet zijn beide agm accus.
14,6 is goede spanning
weet niet of ze nu door gekoppeld worden door de ctek moet haast wel hoe kunnen ze anders beide laden met 1 dynamo.
zo ja gaat dit ten koste van de beste accu.
weet dat ik hier bewust niet voor gekozen heb destijds omdat je niet met 2 accu s gelijk kunt lieren.
staat ook nergens dat je 2 dezelfde accus moet gebruiken.

ik eens op 1 accu proberen zonder ctek en kijken of het dan nog zo is.
maar wel eerst goed vol maken die accu.
ik denk, accu nog maar 80 % leeftijd
maar 80 % vol
beetje ontlading
iets kouder aan het worden
startmotor wat ouder die iets meer vermogen vraagt
een dynamo die 280dkm dus wel nog 14.6v geeft maar net niet genoeg bijlaad onder belasting, koolborstels bijna op.

en dat alles gevolg optelsom niet starten
td5 doet al snel klik klik klik, niet genoeg spanning, terwijl de 300tdi dan nog start met die spanning, 11,8 is het al over
hoop dat je iets vindt
laat het weten wat het was

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2021, 10:49

jrmc schreef:Ik ben op zoek naar een raadselachtige stroom verbruiker in mijn dual battery setup.

Terug bij de oorspronkelijke vraag.
1º Is er wel een raadselachtige stroomverbruiker - of te wel: wat is de ontlaad-karakeristiek van de gebruikte start-accu ?
2º Daarna als er dan werkelijk een discrepantie is tussen de gemeten rust-stroom en de ontlanding ...
      dan is het de vraag: is er goed gemeten, is er zo nu en dan een stiekeme verbruiker, of doet de accu raar ?
3º Goed meten is eenvoudig: tussen accu-pool en accuklem, dan voorkom je iedere bypass
4º Zo nu en dan een stiekeme verbruiker is moeilijker: je kan moeilijk alsmaar blijven kijken.
      wellicht vertoont het alarm zo nu en dan activiteit, wellicht de CTEK
      verder is er is nog het laad-circuit van de accu van het alarm (en de dynamo, staat alles stil dan kan die niet spontaan "lekken")

En dan aan het eind van de streep: Zowel een Td5 als een Puma hebben een zeker sluipverbruik, daar moet je mee leven (wellicht zitten er ook nog eens verschillen in de verschillende auto's).
Sommigen zeggen dat de accu het wel 3 maanden volhoudt, 's winters haal ik dat in ieder geval niet, 's winters is het na 3 weken stilstand (of alleen kortere afstanden) bij mij beter om de accu aan de (druppel)lader te hangen ... dat is in ieder geval beter voor de accu.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Dec 2021, 14:08

De Ctek 12V-12V lader zal altijd iets stroom verbruiken, maar dat zijn mili-amperes, net als een autoradio, mits het ding goed werkt.
Ook het alarm, etc. verbruikt iets stroom. En ik denk dat je daarom beter een grote accu (100 Ah) kunt monteren i.p.v. een kleine 50 Ah RedTop (meer reserve).
Ik had daarom een 75 Ah YellowTop gemonteerd in mijn Td5 en de eerste 4 jaar lukte dat, zelfs met een sluipverbruiker van 0,5 Ah. Twee weken stilstand lukte niet, (dan eerst de accu opladen). Maar na verwijderen van de sluipverbruiker, bleek de accu toch niet meer te voldoen als startaccu in de Td5. Af en toe bleef er een lampje branden van de ETC na het starten.
Met een nieuwe 100 Ah (lood-calcium) accu al ruim een half jaar geen problemen meer (en ik rij nog steeds veel kleine stukjes).

Ik heb bij een oude Mercedes, waar een nieuwe 100 Ah accu na 3 dagen zo leeg was dat de auto absoluut niet meer startte (constant 0,8 Ah verbruik) een oude Ericson carkit (die niet meer gebruikt werd) verwijderd alsmede de restanten van een Carin navigatiesysteem (waar het beeldscherm van gejat was).
Nu is het goed, 0,029 Ah verbruik na afzetten van het contact (met de binnenverlichting uit) en na 15 minuten zakt dat nog naar 0,018 Ah rustverbruik.
De auto kan nu rustig een maand staan (met een nieuwe 100 Ah accu) en start dan nog uitstekend.

Bij mijn Td5 is het rustverbruik ongeveer 0,03 Ah.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Dec 2021, 14:29

heb nog iets gevonden dat bij jou kan voorkomen.
nl cetek max 20a laadstroom.
De D250s heeft op het moment dat er ook verbruikers op de accu aangesloten zijn een beperking in laadstroom die overblijft voor de accu. De maximale stroomafgifte blijft namelijk 20A in totaal.

de ctek wisseld van accus en koppeld ze niet.
maar die 20a betekend dat het best wel lang duurt alvorens ze vol zijn.

de optima, mits de temp niet te hoog is, kan geduurende korte tijd 80a laadstroom aan. of meer.

wat me nog opgevallen is, je schrijft accu getest, maar niet met weerstand.
het voltage bij start = huidige rust spanning minus inwendige verlies spanning
u=i x r ( i amperage gebruikt door starter r inwendigeweerstand)
min start spanning (stel 11.3v) betekend bij rust spanning 12,6 en verlies bij starten 0.02x65 is het de vraag of hij dan nog start.( slechts aanname. meten is weten)
hopelijk kun je hier iets mee.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 06 Dec 2021, 11:00

1º Is er wel een raadselachtige stroomverbruiker - of te wel: wat is de ontlaad-karakeristiek van de gebruikte start-accu ?
2º Daarna als er dan werkelijk een discrepantie is tussen de gemeten rust-stroom en de ontlanding ...
dan is het de vraag: is er goed gemeten, is er zo nu en dan een stiekeme verbruiker, of doet de accu raar ?
3º Goed meten is eenvoudig: tussen accu-pool en accuklem, dan voorkom je iedere bypass
4º Zo nu en dan een stiekeme verbruiker is moeilijker: je kan moeilijk alsmaar blijven kijken.
wellicht vertoont het alarm zo nu en dan activiteit, wellicht de CTEK
verder is er is nog het laad-circuit van de accu van het alarm (en de dynamo, staat alles stil dan kan die niet spontaan "lekken")

Bedankt allemaal voor het meedenken :-) Goede vragen Marc. Ben die precies aan het afvinken inderdaad:
1/ 2 Begint er op te lijken dat die raadselachtige verbruiker er niet is. Auto staat al bijna weekje stil nu en de accu ontlaadde vrij snel van 12,7 naar 12,5V maar gaat de laatste dagen in hele kleine stapjes die lijken op een stroomverbruik in rust van ongeveer 0,03A. Dat komt heel dichtbij (0,023 met alarm aan) wat ik gemeten heb. Volgende stap hier is mail naar Optima om te vragen of dit wel klopt.
3 klopt zo ook gedaan met goede multimeter. Zoals gezegd weet ik precies waar de stroom vandaan komt. Klokje/dashboard, centrale deurvergrendeling en alarm.
4 inderdaad, is ook onwaarschijnlijk dat er af en toe iets wel en niet aanslaat (?). Ik heb halverwege de testperiode de afgelopen dagen CTEK weer aangesloten en zie ook geen verschil meer tussen de startaccu los van het dubbele accu systeem en in het dubbele accu systeem. Aarde / CTEK is denk ik ook niet het issue.

Benieuwd naar antwoord Optima.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 29 Jun 2022, 15:43

Even sluiten dit draadje voor het geval iemand met dezelfde vraag zit. : Lijkt er op dat de kou afgelopen winter veel invloed had op spanningsverlies van de accu. Accu blijft nu veel langer op spanning als auto stil staat. Niks aan de hand dus.

Terug naar “Techniek”