"langere trekhaak" disco 2 (329089)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: "langere treekhaak" disco 2 (329089)

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2021, 10:30

paul k schreef:Mocht je onder de 130 schuiven, de achterzijde is net zo hoog als ieder "Ahaa boodschappen bezorgbusje" (Dus wettelijk zal dat goed zijn.)

Tja, of dat dan "wettelijk goed" zal zijn is maar de vraag.   De regelgeving rondom de onderrijd-beveiliging en brandstoftank-bescherming blinkt mijns inziens niet uit in duidelijkheid en/of vindbaarheid.  
Dat je eerst een trekhaak-constructie tegenkomt is verder geen winst, redelijkerwijze zou zo'n stormram een extra argument zijn om het verder onder de auto schuiven te willen voorkomen.
Dit soort regels zijn evenwel lang niet altijd redelijk (denk bijv aan een A-frame dat niet mag terwijl een afgeronde 4 a 5 cm buis vriendelijk afsteekt tegen de rest van een Defender-front, denk aan een lier en/of lierbumper waar niemand over struikelt).

Groeten MarcS

Edward

Re: "langere trekhaak" disco 2 (329089)

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2021, 11:42

De regels rondom A-frame kwam denk ik vooral voort uit de wens die dingen niet te zien op anders bots vriendelijke auto's. op een geven moment reed zowat iedere bestelbus ermee. Meestal icm belachelijk verblindende lampen die te pas en te onpas aanstonden.

Vaak lees ik hier uit antwoorden dat fietsers, motorrijders en andere kwetsbare verkeersdeelnemer er niet toe doen. Het maakt nogal verschil of je tegen een onder=rijbeveiliging aanschuift of tegen een trekhaak frame......

Maar meestal denkt men alleen aan zichzelf...

Toen ik nog campers bouwde heb ik legio achterbumpers gemaakt die gewoon scharnieren onder de camperdoos. Ben je off road klap je hem op tegen de unit die daardoor nog extra beschermd is, ben je op straat klap je hem omlaag zodat de veiligheid voor iedereen wat toeneemt. Ook voor de camper want zo'n ding beschermt de camper weer bij fout parkeren of zelfs een aanrijding. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2021, 11:27

Edward schreef:....

Vaak lees ik hier uit antwoorden dat fietsers, motorrijders en andere kwetsbare verkeersdeelnemer er niet toe doen. Het maakt nogal verschil of je tegen een onder=rijbeveiliging aanschuift of tegen een trekhaak frame......

Maar meestal denkt men alleen aan zichzelf...

Als ik aan mezelf denk - dwz aan mezelf als fietser - dan ben ik blij dat er zo weinig Defenders rondrijden.  
Niet vanwege de botsvriendelijkheid van het front (mits geen hoekige lierbumper is geplaatst). De botsvriendelijkheid van het front valt eigenlijk nog wel mee: het hoge front voorkomt dat je als fietser met je hoofd op de voorruit-dakrand-rand stuitert (dat is wat bij een confrontatie met een luxe-wagen gebruikelijk gebeurt; daar wordt je niet gezonder van).
Rijd je tegen de achterkant of zijkant dan is de kans groot dat je er ook onder schuift ... en dan kom je van alles tegen, zaken die je liever niet tegenkomt.
(Inmiddels 10 jaar geleden reed een Dacia mijn voorwiel onder mij uit en stuiterde ik nog net tegen de keurig gladde C-stijl van die Dacia, en daarna op het asfalt.   Zoiets is al vervelend genoeg, zelfs met bescheiden snelheden veroorzaakt 't onherstelbare schade.   Bij een Defender mag je hopen dat er geen arm of been onder een achterwiel komt.)

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 30 Nov 2021, 16:41

De achterkant kom je meestal onder terecht als je deelnemen aan het verkeer per fiets combineert met druk zijn op je telefoon.

paul k

Berichtdoor paul k » 02 Dec 2021, 08:36

Mooi dat er wordt gereageerd op hoe gevaarlijk Defenders tav., met name fietsers zijn, maar een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag heb ik niet. Nml., weet iemand een langere trekhaak ( Westfalia 329089) te koop? of een andere oplossing om een langere trekhaak te regelen/bouwen etc.
Ik had deze post bij "gevraagd "geplaatst, juist om een "brede maatschappelijke discussie" te voorkomen.
Misschien kan dit naar "kroegpraat" :D oid.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Dec 2021, 09:37

110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2021, 10:15

Ron63 schreef:https://www.trekhaken.info/producten/flenskogels/flenskogels-westfalia/329089

Dat gatenpatroon komt niet overeen met die van een Disco.

Een forum is geen u vraagt wij draaien rubriek, voor klachten meld je je maar bij Chris. :shock:

De Disco kogel is niet meer leverbaar via de dealert maar op de sloop en bij de gebruikelijke verdachten vind je ze bij bosjes....... :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”