LED ombouw Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: LED ombouw Defender

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2021, 16:23

OttoVink schreef:Probleem met led en polycarbonaat plaatjes is : wordt niet warm, sneeuw/ijs smelt er niet af. Maar als het echt winter is helpt er toch geen moedertjeliefaan.

Ik heb dan ook gewone halogeen lampjes, tegenwoordig wel in een polycarbonaat koplampunit en dat dan achter een kristal-helder polycarbonaat ruitje.   Zolang het geen plaksneeuw is waar de ruitenwissers en de voorruitverwarming niet tegenop kunnen is de infrarood-licht-energie* genoeg om een voldoende groot "kijkgat" in de sneeuw op het polycarbonaat-ruitje te "branden".   Tegen plaksneeuw is niks opgewassen. Bij plaksneeuw moet je gewoon zo nu en dan even uit de auto om het zicht en het licht weer te verbeteren.   Een ruitje voor de koplampen heeft dan wel weer als voordeel dat je er de aangekoekte plaksneeuw gemakkelijk afschuift.
In de Scandinavische winterkou moet je overigens hopen van zulke plak-sneeuw-weersomstandigheden verschoond te blijven. Wegen die normaal stroef genoeg zullen zijn omdat de inboorlingen bijna allemaal met spijkerbanden rijden - en dus voor jou de (sneeuw op de) weg alsmaar opruwen - kunnen bij de passage van een warmtefront (waarbij je ook die plaksneeuw krijgt) ineens tot spiegelgladde ijsbanen verworden, zo glad dat je zelfs met spijkerbanden moet opletten.   Meestentijds is het daar in het noorden gewoon koud genoeg en dan is de weg stroef, dan hoef je alleen zo nu en dan de ruitensproeier bij te vullen met min-veel-vloeistof.

Groeten MarcS

*  Wat mij betreft zij de gewone H4 lampjes een goede middenweg, de warmte die een LED-lampje maakt komt vooral van de regel-electrickery en komt dus achter de lampunit vrij. Bij het halogeenlampje zie je de tientallen verlies-Watt's in dat lampje terug in de vorm van infrarood-licht.   Ook de - overigens zeldzame - condens achter het extra ruitje wordt heel snel verdreven.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 14 Nov 2021, 18:25

LED lampen storen zich niet aan voltage.
Als ik zie wat die 20 watt/ 2000 lumen lamp aan mijn huis een licht geeft.
Gewoon van de Aldi in Belgie, had ik op de auto moeten zetten, eentje volstaat.
Kun je ook zonder IKEA schakeling .. :mrgreen:

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2021, 20:40

Landmarcs schreef:Hier ben ik het voor Nederland meestentijds wel eens mee ... echt donker is het bijna nergens, soms is men alhier zo riant met straatlantaarns dat het door de overmaat aan licht weer minder overzichtelijk wordt. 

Groeten MarcS

Dat geldt wellicht voor jouw Nederland. Maar hier zijn de meeste N wegen waar je overigens ook gewoon 100 mag onverlicht. Godzijdank want donkerte is een onderschat goed.

Maar ik kan wel beamen dat grootlicht dan wellicht wat meer ontspannen rijdt maar als je daar nog niet genoeg aan hebt en je wilt ook nog breed of verstralers dan rij je gewoon veel te hard.

Het is niet zo dat je hier op de hoede moet zijn voor overstekende elanden oid. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Nov 2021, 20:42

dyngo schreef:LED lampen storen zich niet aan voltage.
Gewoon van de Aldi in Belgie, had ik op de auto moeten zetten, eentje volstaat.
Kun je ook zonder IKEA schakeling .. :mrgreen:

De meeste ledlampen en zeker de goedkope geven geen compleet licht. De helft van het spectrum mist. Daardoor heb je vaak wel veel licht maar zie je geen klote.

Dat is vooral zo bij de cheapo 7" vervangingslampen die veel aangeboden worden voor de Def, Jeep, etc.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2021, 21:02

dyngo schreef:LED lampen storen zich niet aan voltage.

Tja, LED stoort zich aan wel meer zaken niet.
De gemiddelde, goedkopere LED veel-licht-lichtbron heeft meestal geen geweldige kleur-weergave ...
... een minder goede kleurweergave maakt dat het wel véél licht lijkt, maar om iet goed te zien heb je meer nodig.
Gebruik je licht met een minder goede kleurweergave dan wordt je snel moe, het werkt alsof er te weinig licht is.

Overigens is van 1200 lumen (een halogeen lampje) naar 2000 lumen effectief slechts 30 % extra licht (omdat er een kwadraat meesnoept). Dit dan dus afgezien van de kleur-weergave problematiek.

Groeten MarcS

PS   Ik zie dat Edward hetzelfde probleem al op z'n Grønings (of is het Brabants) heeft samengevat.
PS2 Van die onevenwichtige lichtbronnen zijn dus niet om bij te zien, ze werken hoogstens om (hinderlijk) gezien te worden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2021, 21:16

Edward schreef:Dat geldt wellicht voor jouw Nederland. Maar hier zijn de meeste N wegen waar je overigens ook gewoon 100 mag onverlicht. Godzijdank want donkerte is een onderschat goed.

Dat klopt wel aardig, hier is de echte donkerte ook al aardig zeldzaam ... ik ben blij dat ik slechts aan de rand van de randstad woon, we hebben hier nog sterren, er zijn teveel gebieden gebieden waar het nooit donker is, waar je geen ster meer ziet.

Overigens zie je in goed donker met zo hier en daar een enkel lichtje makkelijker waar je heel moet. Het is met name in een wisselend donker en helder verlicht dat je het minste ziet. We kregen hier meer straatlantaarns vanwege de (sociale) veiligheid en er zijn nu dus meer donkere "onveilige" hoeken, weer terug naar 1 van de 3 lantaarns maakt dat je een silhouet in het duister zou zien.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 14 Nov 2021, 23:07

Die 2000 lumen komt dan wel met slechts 20 watt.
Nu rijdt ik zelf (nog steeds) halogeen, en in een RR, hoog boven, voldoet het.
Met exact dezelfde lampen in mijn spitfire (auto) kun je s'nachts de weg niet meer op.
Zo laag rijdt je in continue verblinding.
En vooral in Belgie, waar iedereen over het wegdek hobbelt, is het net een fotosessie.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2021, 08:56

Zorg er in ieder geval voor dat je koplampen of lampjes monteert met E-keur.
Anders mag je ze niet eens op de openbare weg gebruiken.
De LED lampjes met 'H4-voet' hebben geen E-keur.
De LED koplampen van Wipac, die ik op mijn Td5 gemonteerd heb wel!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2021, 10:29

Erik Peters schreef:Zorg er in ieder geval voor dat je koplampen of lampjes monteert met E-keur.
Anders mag je ze niet eens op de openbare weg gebruiken.
De LED lampjes met 'H4-voet' hebben geen E-keur.

Nu heb ik nog nooit gezien dat er op de aanwezigheid van een E-merkje gelet werd.
Voor de APK wordt niet snel een lamp-unit gedemonteerd.
Waar ze wel op checken is het lichtbeeld ... en dat schijnt bij de goedkope LED-H4-lampjes vaak tegen te vallen.
Daarnaast heb je dus te maken met de kleurweergave en daarmee met de uiteindelijke winst- of verlies-rekening.

Eigenlijk is de enige goede maat de praktijk-test. Zet een paar goed afgestelde alternatieven naast elkaar in een echt donkere omgeving.
Kijk dan hoe ver het licht komt, en van hoe ver je het nog goed en herkenbaar ziet. Kijk daarna vooral ook op welke afstand je verschillende objecten herkent. En kijk ook nog eens goed naar de lichtverdeling: een fel priemende lichtbundel maakt dat je net naast die bundel "blind" bent - een bredere bundel die minder ver komt kan in de praktijk toch meer informatie geven.

O ja, Elanden komen we in onze streken niet gauw tegen, onverlichte fietsers en wandelaars des te meer.

Groeten MarcS

PS Eigenlijk moet je zelfs al met de gewone H4 lampjes al vergelijkende proefjes doen.   Ook daar speelt de helderheid en misschien nog belangrijker de precieze centrering van de gloeidraden een rol.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Nov 2021, 21:08

Dat geeft in ieder geval minder schade dan die elanden.
Vervangen van die H4s bij aanrijding is ook goedkoper ..

Terug naar “Techniek”