OttoVink schreef:Probleem met led en polycarbonaat plaatjes is : wordt niet warm, sneeuw/ijs smelt er niet af. Maar als het echt winter is helpt er toch geen moedertjeliefaan.
Ik heb dan ook gewone halogeen lampjes, tegenwoordig wel in een polycarbonaat koplampunit en dat dan achter een kristal-helder polycarbonaat ruitje. Zolang het geen plaksneeuw is waar de ruitenwissers en de voorruitverwarming niet tegenop kunnen is de infrarood-licht-energie* genoeg om een voldoende groot "kijkgat" in de sneeuw op het polycarbonaat-ruitje te "branden". Tegen plaksneeuw is niks opgewassen. Bij plaksneeuw moet je gewoon zo nu en dan even uit de auto om het zicht en het licht weer te verbeteren. Een ruitje voor de koplampen heeft dan wel weer als voordeel dat je er de aangekoekte plaksneeuw gemakkelijk afschuift.
In de Scandinavische winterkou moet je overigens hopen van zulke plak-sneeuw-weersomstandigheden verschoond te blijven. Wegen die normaal stroef genoeg zullen zijn omdat de inboorlingen bijna allemaal met spijkerbanden rijden - en dus voor jou de (sneeuw op de) weg alsmaar opruwen - kunnen bij de passage van een warmtefront (waarbij je ook die plaksneeuw krijgt) ineens tot spiegelgladde ijsbanen verworden, zo glad dat je zelfs met spijkerbanden moet opletten. Meestentijds is het daar in het noorden gewoon koud genoeg en dan is de weg stroef, dan hoef je alleen zo nu en dan de ruitensproeier bij te vullen met min-veel-vloeistof.
Groeten MarcS
* Wat mij betreft zij de gewone H4 lampjes een goede middenweg, de warmte die een LED-lampje maakt komt vooral van de regel-electrickery en komt dus achter de lampunit vrij. Bij het halogeenlampje zie je de tientallen verlies-Watt's in dat lampje terug in de vorm van infrarood-licht. Ook de - overigens zeldzame - condens achter het extra ruitje wordt heel snel verdreven.