trix G4 schreef:gaat ineens een lampje bij MIJ branden.....
Die anti-stall.......ik heb al jaren de indruk dat die niet meer werkt bij mij.
Als ik de koppeling maar iets te snel laat opkomen dan slaat de motor af....terwijl dat in het begin absoluut niet zo was
Ik zal de toch die sensor maar een prefentief vervangen
Slechte ECU heb ik ook al jaren in mijn achterhoofd zitten
Vanaf dag 1 zat er al olie in de stekker.....zal hem niet helemaal goed gedaan hebben
Dank voor het meedenken ....blijf doorgaan svp

Hmm ... in mijn "definitie" regelt de anti-stall het motortoerental bij, bij géén gas, en kan je daarmee in bijna iedere situatie zonder gas te geven op alleen de koppeling wegrijden. Probleem met de anti-stall is dat die anti-stall direct en geheel wegvalt zodra je het gas aanraakt.
(Heb je tapijt dat het gaspedaal teveel in z'n vrije beweging beperkt dan zou je maar zo geen "anti-stall" meer kunnen hebben.)De "soft shift" doet óók iets met het gas, en voorkomt dat de toeren teveel oplopen als je de koppeling ingetrapt hebt, althans dat heb ik zo begrepen.
Als nu die koppelingsschakelaar te gevoelig is en het gas laag houdt terwijl de koppeling al wel aangrijpt dan smoor je de motor ook gemakkelijk (vooral ook omdat de "anti-stall" alleen werkt als je géén gas geeft).
Bij de "Puma" hebben ze het overnemen van "anti-stall" door het gas beter in elkaar gevlochten ... dat heeft ook weer zo z'n bezwaren: onder omstandigheden lijkt de auto een Marco-Bakkertje uit te halen, dwz het lijkt alsof ie op eigen initiatief gas geeft.
Anyway, het zijn goedbedoelde regelingen, wanneer er echter ergens iets net niet werkt zoals bedoeld dan is het lastig zoeken welk signaal de boel in de war stuurt.
Groeten MarcS