Lage bak ratelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Lage bak ratelt

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2021, 10:44

Edward schreef:If it ain't broke, don't fix it! :D

Er is - denkelijk - ook niet gesleuteld aan de hoofdbak, en je hoorde daar ook nog geen verontrustende geluiden.
Of te wel: geen enkele reden tot zorgen (behalve als je erg hypochondrisch bent aangelegd).
De hoofdbak heeft ook niet de naam stiekem olie te verliezen, dit itt de tussenas van de tussenbak.

Bovendien, naast de andere dop heb je ook nog eens andere olie voor de hoofdbak nodig

Groeten MarcS

PS   GIYF ... "de dichtheid van de reguliere mayo is 910 kg per kubieke meter"

zakraket

Berichtdoor zakraket » 31 Aug 2021, 10:53

dan laat ik t lekker zo, maar toch weer wat geleerd :)

conny

Berichtdoor conny » 31 Aug 2021, 11:14

In die bak moet atf. Dextron II, ofschoon dat weer veranderd is, maar zo nauw komt dat niet. Controleren zonder olie bij je te hebben, heeft niet zp veel zin.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2021, 11:58

conny schreef:In die bak moet atf. Dextron II, ofschoon dat weer veranderd is, maar zo nauw komt dat niet. Controleren zonder olie bij je te hebben, heeft niet zp veel zin.

Sinds de Td5 is er een "up-grade" voor de R380 (het was al eerder het advies voor zwaar gebruik van de R380):
"Land Rover adviseert Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S. De vulplug aan de rechterkant is het maximale niveau."
< Dit op basis van de oude "kennisbank". >

Groeten MarcS

zakraket

Berichtdoor zakraket » 04 Sep 2021, 12:30

Volgende vulling weer volbracht....de vorige vulling nog nagemeten, dat was maximaal 0,25L na ong 900km. Dit keer is het 0,4L na ong 1800km...dus 0,65L in bijna 3000km

Toen de bak zo ongeveer leeg was hebben we naar schatting zo'n 5000km gereden vanaf vertrek. Dat zou met deze snelheid dan hooguit zo'n 1 a 1,2L lekkage hebben kunnen betekenen. Mag ik voorzichtig concluderen dat de bak helemaal niet vol was bij vertrek?
Anders zou hij de eerste 5000km bijna twee keer zo hard gelekt hebben als nu...
(Of zou de 80w90 olie misschien minder hard lekken?)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Sep 2021, 12:51

zakraket schreef:Volgende vulling weer volbracht....de vorige vulling nog nagemeten, dat was maximaal 0,25L na ong 900km. Dit keer is het 0,4L na ong 1800km...dus 0,65L in bijna 3000km

Toen de bak zo ongeveer leeg was hebben we naar schatting zo'n 5000km gereden vanaf vertrek. Dat zou met deze snelheid dan hooguit zo'n 1 a 1,2L lekkage hebben kunnen betekenen. Mag ik voorzichtig concluderen dat de bak helemaal niet vol was bij vertrek?
Anders zou hij de eerste 5000km bijna twee keer zo hard gelekt hebben als nu...
(Of zou de 80w90 olie misschien minder hard lekken?)

Concluderen is moeilijk.

Maar het is aannemelijk dat als er voor vertrek niet veel is bijgevuld (zoals ik meen gelezen te hebben) dat hetzij de bak niet erg vol was en na het bijvullen nog steeds niet, danwel de bak op het moment van bijvullen met grote waarschijnlijkheid al de nodige tekenen van lekkage vertoonde.

Je hoort/leest vaker dat de tussenbak lekt, je leest ook dat dat heel lang goed kan gaan, je leest eigenlijk nooit over ineens een enorme lekkage.
Ik gok erop dat men gedacht heeft: ach lekkage ... 't zal wel loslopen, er zijn er zoveel die een beetje lekken ... en dit zonder zich af te vragen hoeveel je bij slechts een beetje lekkage moet bijvullen (nl slechts een beetje).

Groeten MarcS

PS   Goed dat je nu de lekkage in liters per 10.000 km kan gaan uitdrukken

zakraket

Berichtdoor zakraket » 04 Sep 2021, 13:00

Garage gaf eerder aan dat ze het gecontroleerd en 0,25l bijgevuld hadden. Ik neem aan dat je dan ook je vinger er in hebt gehad voor en na oid anders kun je niet concluderen dat er iets bij moet
Aangezien de lekkage op zich wel mee valt moet hij imho toch idd wel al goed nat geweest xijn

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Sep 2021, 23:47

zakraket schreef:(Of zou de 80w90 olie misschien minder hard lekken?)

Die olie heeft een hogere viscositeit (is dikker dan de voorgeschreven 75W-90) en lekt daardoor minder hard.
Als het toch nog te hard lekt:
Erik Peters schreef:Even gezocht, maar een 85W-140 is redelijk gangbaar en 'dikker' ook bij hogere temperaturen (die lekt er minder snel uit).
85W-140 zal wel duurder zijn dan de olie die je nu gebruikt.
Maar zo te horen rijdt het nu prima.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2021, 10:38

Erik Peters schreef:
zakraket schreef:(Of zou de 80w90 olie misschien minder hard lekken?)

Die olie heeft een hogere viscositeit (is dikker dan de voorgeschreven 75W-90) en lekt daardoor minder hard.
Als het toch nog te hard lekt:
Erik Peters schreef:Even gezocht, maar een 85W-140 is redelijk gangbaar en 'dikker' ook bij hogere temperaturen (die lekt er minder snel uit).
85W-140 zal wel duurder zijn dan de olie die je nu gebruikt.
Maar zo te horen rijdt het nu prima.

Is het niet zo dat 75W90 en 80W90 warm ± even dik (of dun) is ?

Het verschil in lekkage zal dan (onder zomerse omstandigheden en langere ritten) niet erg groot zijn.
Gezien de hoeveelheden die nu aangevuld moeten komt het wel goed en hoeft "zakraket" niet gerepatrieerd.

Blijft er thuis de strijd met de leverancier van de tussenbak.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Sep 2021, 14:04

Landmarcs schreef:Is het niet zo dat 75W90 en 80W90 warm ± even dik (of dun) is ?

Die olie is bijna even 'dik' , eigenlijk is het bijna even dun bij 100°C.
Bij 40°C is er aardig verschil.
Ik heb ooit eens met een infrarood thermometer de tussenbak van mijn Td5 gemeten (na een forse snelwegrit met 120 km/u) en die bleek zo'n 65°C te zijn. En bij mijn Td5 zitten alle kunststof platen er nog onder (en ik denk dat dit de warmte 'vast' houdt).
Ook al rijdt 'zakraket' misschien langer dan ik toen gedaan heb, hij rijdt daar vast niet harder. Dus ik betwijfel of die tussenbak wel 100°C wordt (dan kun je er vlot een ei op bakken). Ook zal de buitentemperatuur daar in het hoge noorden lager liggen dan tijdens mijn meting hier.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”