zakraket schreef:De reden dat ik de bak heb laten vervangen is omdat ik een langere overbrenging wilde (in 5) omdat ik vooral snelweg rij. Waarom het een puma is (td4 bak) geworden weet ik niet meer, vermoedelijk is me iets verteld over een bepaalde overbrenging of zo en het leek mij prima.
Hij is wat suffig (vooral rond de 75-80, net "te snel" voor 4, net te langzaam voor 5), maar ik vind t prima rijden, ga meestal niet veel harder dan 105
Dat was voor mij om voor mijn 110 Td5 een overdrive te willen ... toentertijd was de electro-hydraulisch aangestuurde overdrive van GKN de "ideale", dat bleek later niet waar, tegenwoordig wil je een mechanisch bediende "Roamer".
Update over onze bak: inmiddels al weer ruim 2 tanken leeg gereden. Hij lijkt vrij veel te lekken (de schijf van de handrem is bijv. toch wel behoorlijk vettig), als ik stop vallen er direct meerdere druppels, maar als hij stilstaat dan lekt ie daar minder en stoppen de druppels.
Ik had nog een garage gevonden die even wilde kijken kort na de eerste vulling, die kende de onderdelen goed, hij dacht aan de uitgaande as. Dat lijkt mij lastig, want dan zou de olie naar voren moeten kruipen langs de onderzijde, tijdens het rijden. Dus de ingaande kant zoals hierboven genoemd lijkt mij logische, of beide ..
De tussenas die volgens velen goed kan lekken zit heel dicht op de ingaande as ... het kan dus best die tussenas zijn (Zie ook de reactie van Pascal hierboven).
Die tussenas lekte bij mijn originele "Puma" al voor de eerste 100.000 km erop zaten, de olie kruipt naar beneden, en naar overal, dus hangen er dan druppels onderaan de tussenbak - bij de mijne leek het overigens een tijdje spontaan beter te gaan, daarna kwamen de druppels weer opnieuw. De monteur die vaker een tussenbak onder handen heeft doet was Pascal beschrijft: het tussen-as-eind even extra afdichten, ook al is dat geen fabrieksspecificatie.
Overigens kan je toch redelijk gemakkelijk een schatting maken van de inhoud van de mayonaisefles: Je telt in hoeveel porties je een liter olie kan "verknijpen" (of je kijkt hoeveel inhoud een vergelijkbare fles met mayonaise heeft).
Groeten MarcS
PS De tussenbak draait wellicht ook goed op mayonaise.