Tweede accu ("huishoud") en accuscheider
Re: Tweede accu ("huishoud") en accuscheider
Ja dat zou ik ook adviseren. Een Goal Zero https://www.solarpowersupply.nl/goal-zero-yeti-400-lithium-portable-power-station?channable=01f159696400383437393734303034353836ba&sqr=400&. Of een soortgelijke van een ander merk. Reuze handig als je zo nu en dan in een huisje oid verblijft. Sleep je dat ding mee naar binnen en heb je usb en kun je optoppen. Opladen kan ook op 12 volt tijdens rijden en met zonnepaneeltje. Ik krijg hem zomers niet leeg met een vol draaiende koelbox, zoemende laptops en joetjoepende gepeupel om mij heen. Kacheltje vraagt meer, ik bedoel een tentkacheltje is al snel 1400 watt en dat gaat niet lukken met een kleinere Goal Zero van 400 watt. En daar is sowieso lastig iets voor te vinden, battry-wise. Dat soort vermogens trekken vinden accu’s niet fijn, dus daarvoor zou ik een alternatief bedenken. Gas oid. Het blijft een compromis. Groet Willem.
https://www.solarpowersupply.nl/product ... eu-version
288Wh.
Mooi spul inderdaad.
Mijn 100Ah accu heeft als ik me niet vergis zo'n 1200Wh capaciteit, maar die moet eigenlijk niet onder de 50% ontladen worden dus effectief 500-600Wh. Ik denk dat ik minimaal wel zo'n bedrag kwijt ben voor accu, laadmogelijkheid en inbouw.
Mag je zo'n unit verder ontladen? Helemaal naar 0?
Het kacheltje dat we gaan gebruiken draait op brandstof en gebruikt wat stroom voor de ventilatie. Daar is deze 288 unit te licht voor, en met een grotere batterij loopt de prijs hard op. Dan zou ik minimaal een 500wh unit moeten hebben om een nachtje te "stoken", liefst nog meer
288Wh.
Mooi spul inderdaad.
Mijn 100Ah accu heeft als ik me niet vergis zo'n 1200Wh capaciteit, maar die moet eigenlijk niet onder de 50% ontladen worden dus effectief 500-600Wh. Ik denk dat ik minimaal wel zo'n bedrag kwijt ben voor accu, laadmogelijkheid en inbouw.
Mag je zo'n unit verder ontladen? Helemaal naar 0?
Het kacheltje dat we gaan gebruiken draait op brandstof en gebruikt wat stroom voor de ventilatie. Daar is deze 288 unit te licht voor, en met een grotere batterij loopt de prijs hard op. Dan zou ik minimaal een 500wh unit moeten hebben om een nachtje te "stoken", liefst nog meer
Het is natuurlijk absoluut niet hip, niet passend bij de tijdsgeest en vloeken in de kerk maar het eerst wat ik doe is kijken wat ik echt nodig heb aan stroom of wat dan ook.
Qua stroom is dat een accu om de koelbox op de te draaien zodat eten op een constante temp blijft. Verder eigenlijk niks
Een kachel heb ik nog nooit nodig gehad want ook bij -20 voldoet een goede slaapzak icm met mat of isolerend luchtbed en een goede tent of auto.
Wil je niet kamperen maar glamping dan hangt daar een prijskaartje aan en een hoop gekloot met zonnepanelen, accu's opladen, etc, etc.
Zoals eerder gezegd rij ik al 15 jaar met alleen een extra 120Ah loodaccu die geladen wordt door een Cyrix als de auto rijdt en de hoofdaccu vol is. Maar die acc accu is nog nooit leeg geweest.
Qua stroom is dat een accu om de koelbox op de te draaien zodat eten op een constante temp blijft. Verder eigenlijk niks
Een kachel heb ik nog nooit nodig gehad want ook bij -20 voldoet een goede slaapzak icm met mat of isolerend luchtbed en een goede tent of auto.
Wil je niet kamperen maar glamping dan hangt daar een prijskaartje aan en een hoop gekloot met zonnepanelen, accu's opladen, etc, etc.
Zoals eerder gezegd rij ik al 15 jaar met alleen een extra 120Ah loodaccu die geladen wordt door een Cyrix als de auto rijdt en de hoofdaccu vol is. Maar die acc accu is nog nooit leeg geweest.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ja, dat ontladen is veel dieper mogelijk met Lithium. Ik hou altijd een procent of 20 als echte onderkant aan, maar daar kom ik met zonnepaneel nooit in de buurt. En lithium kan lang mee. Ik meen dat Goal Zero 2000 ontladingen garandeert. Het is maar wat je wil. Mobiliteit of een dubbel accusysteem met vaste componenten. Voor beide is wat te zeggen en van te vinden. Groet Willem
NB Edward heeft natuurlijk gelijk met die slaapzak. Als de usb-generatie niet mee gaat is, een alleen een zaklantaarn en een gasbrandertje. Maar ja… inspraak leidt hier zomers tot glamping….
NB Edward heeft natuurlijk gelijk met die slaapzak. Als de usb-generatie niet mee gaat is, een alleen een zaklantaarn en een gasbrandertje. Maar ja… inspraak leidt hier zomers tot glamping….
Sja, glamping heeft niet mijn voorkeur, maar mijn vriendin moet (gaat) ook mee. Wij zijn eerder boven de poolcirkel geweest, met tent, dat was op een gegeven moment niet meer te doen met onze slaapzakken en we moesten huisjes in (a €80/nacht). Ja, met een goede slaapzak misschien wel, maar als ik hier kijk bij slaapzakken met een comforttemp onder 0
https://www.zwerfkei.nl/slaapzakken-mat ... desc%22%7D
Dan ben je voor één slaapzak een 400 a 500 eur lichter, x2 = 1000 eur
Mijn vriendin moet 's nachts ook een keer of 3 plassen, dus dat is niet prettig als je dan al half koud uit je slaapzak komt.
Het probleem is meer dat ik geen ervaring heb met accu's, en wat je daar mee kunt en dus maar moet vertrouwen op wat ik aan informatie kan winnen. Over een week of 8 weet ik meer
Daarnaast hebben we nu een daktent gekocht a €2500 eur om te (wild)kapmeren en ik zou het wel een beetje jammer vinden als we dan alsnog een huisje in moeten, puur uit principe.
Maar heel simpel gesteld: met alles wat ik nu probeer (accu, acculader, laten inbouwen etc) ben ik bijna net zo duur uit als met zo'n powerunit, en met zo'n ding is de flexibiliteit wel heel groot. Zo'n 578wh apparaat is dan qua totaalprijs niet heel veel duurder, en omdat het een lithiumbatterij is heb ik bijna net zoveel capaciteit als met de accu die ik nu heb gekocht (maar niet zo ver "mag" ontladen)
edit: ik zie dat die dingen (met min 500wh) vrijwel overal uitverkocht zijn en pas half aug weer verwacht, dus die optie lijkt vooralsnog ook af te vallen.
https://www.zwerfkei.nl/slaapzakken-mat ... desc%22%7D
Dan ben je voor één slaapzak een 400 a 500 eur lichter, x2 = 1000 eur
Mijn vriendin moet 's nachts ook een keer of 3 plassen, dus dat is niet prettig als je dan al half koud uit je slaapzak komt.
Het probleem is meer dat ik geen ervaring heb met accu's, en wat je daar mee kunt en dus maar moet vertrouwen op wat ik aan informatie kan winnen. Over een week of 8 weet ik meer
Daarnaast hebben we nu een daktent gekocht a €2500 eur om te (wild)kapmeren en ik zou het wel een beetje jammer vinden als we dan alsnog een huisje in moeten, puur uit principe.
Maar heel simpel gesteld: met alles wat ik nu probeer (accu, acculader, laten inbouwen etc) ben ik bijna net zo duur uit als met zo'n powerunit, en met zo'n ding is de flexibiliteit wel heel groot. Zo'n 578wh apparaat is dan qua totaalprijs niet heel veel duurder, en omdat het een lithiumbatterij is heb ik bijna net zoveel capaciteit als met de accu die ik nu heb gekocht (maar niet zo ver "mag" ontladen)
edit: ik zie dat die dingen (met min 500wh) vrijwel overal uitverkocht zijn en pas half aug weer verwacht, dus die optie lijkt vooralsnog ook af te vallen.
De keuze voor een daktent vind ik voor echt winterkamperen al een totaal verkeerde. Daar heb je na aankoop uiteraard vrij weinig aan maar een tent op hoogte waar de wind vrij spel om heeft is in mijn ogen een opzet die je absoluut niet wilt.
Dat voelt gewoon al 10 graden kouder aan dan een tent laag tussen wat beschutting tegen de wind. Zelfs op een kale toendra bied je auto beschutting met een simpel zeil tussen de wielen, rocksliders en de grond.
Snap sowieso een daktent niet, zeker niet als je er vaker uit moet.
Dat voelt gewoon al 10 graden kouder aan dan een tent laag tussen wat beschutting tegen de wind. Zelfs op een kale toendra bied je auto beschutting met een simpel zeil tussen de wielen, rocksliders en de grond.
Snap sowieso een daktent niet, zeker niet als je er vaker uit moet.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Snap sowieso een daktent niet, zeker niet als je er vaker uit moet.
+1
Een kleine lage "gestroomlijnde" tent is vaak de beste keuze, het warmste, het comfortabelste en bovendien heel vlot opzetten/afbreken. Wil je nog "makkelijker" dan kan je de auto zo inrichten dat je in de auto kunt slapen.
Tegen de kou, dwz tegen een te dunne slaapzak koop je hetzij een heel goede slaapzak (maar dan heb je het met normaal weer vaak te warm) of je neemt een extra dekbed oid mee en voor nood nog een gealuminiseerde reddingsdeken.
Verder is het als je een goede relatie met je bedgenoot onderhoudt slimmer om één echte, goede slaapzak te kopen en een dunner ding als "bed" ... een goed werkende slaapzak werkt niet goed als je 'm plat ligt, da's zonde van je geld en zonde van de slaapzak.
O ja, een goede slaapzak gaat lang mee, ik heb er eentje die nu wat dun wordt ... maar hij gaat al mijn halve leven mee, en we hebben nog een goed warme, uit de nalatenschap van mijn schoonmoeder.
Groeten MarcS
We gaan niet winterkamperen, al zitten we iets later dan we wilden (en is t daar natuurlijk zeker niet een warm klimaat). Dat is het gevolg van corona, anders waren we er nu (jun/jul) geweest. Een groot deel van de reis zitten we onder de poolcirkel en ook niet op de tundra (maar in de finse bossen). De reden dat we een daktent hebben is dat we de vorige vakantie met een normale tent regelmatig geen vlakke ondergrond konden vinden om een tent neer te zetten
Misschien niet de perfecte beslissing, maar dat moeten we dan ook maar zien. Als het niet te doen is is een bepaalde periode huisjes een noodoplossing.
Misschien blijkt wel dat we helemaal niet naar de Noordkaap kunnen op deze manier, dan blijft dat een doel voor later.
edit: het is allemaal een grote gok gezien corona
hopelijk gokken we op sommige dingen een beetje goed
Misschien niet de perfecte beslissing, maar dat moeten we dan ook maar zien. Als het niet te doen is is een bepaalde periode huisjes een noodoplossing.
Misschien blijkt wel dat we helemaal niet naar de Noordkaap kunnen op deze manier, dan blijft dat een doel voor later.
edit: het is allemaal een grote gok gezien corona
Laten we hopen dat je iig op reis kunt!
Kunne we het daarna wel hebben over wat wel en wat niet werkte.

Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Laten we hopen dat je iig op reis kunt!
Precies, er zijn ook hele volksstammen die kamperen gelijkstellen aan een caravan achter de auto hangen.
Ik moet daar (vooralsnog) niet aan denken, en bij een vouwwagen heb ik ook geen warme gevoelens.
Over de daktent heb ik mijn gedachten laten gaan en kom tot de bedenkingen die Edward ook heeft.
Of te wel: ieder heeft zo z'n randvoorwaarden.
Wanneer mijn oom en tante op vakantie gingen wisten ze van dag tot dag waar ze waren, de krant werd nagezonden en het meest avontuurlijke was het op een parkeerplaats naast de auto uitklappen van een tuinstoel.
Die oom vroeg mij naar het plezier van 6 weken op de fiets, voordat ik antwoord had gegeven had hij het antwoord: Sommigen gaan voor de ontspanning anderen voor de inspanning/de prestatie, de een kijkt niet op een gulden meer of minder, de ander vindt het een uitdaging om voor weinig veel te bereiken. (De oom is niet oud geworden, het was dus nog in guldens en franken.)
Groeten MarcS
PS Het is wel waar: In Scandinavië mag je bijna overal kamperen, het kan evenwel best lastig zijn om een goed plekje te vinden.