Ik moet ook een 110 stawag die met nieuw chassis in opbouw is grijs maken. Al die ombouw boeren zeggen iets anders. Heb er gezien met tussenschot
ter hoogte van c stijl waarbij alleen het raam linksachter in de laadruimte geblindeerd is, verder alle glas origineel.
De alpine dakruitjes worden ook door de een wel en door de ander niet geblindeerd. Er is hier ergens op het forum een gerechtelijke uitspraak gedeeld
uit 2018 waaruit blijkt dat de dakraampjes zoiezo niet hoeven.
By the way; als het een bedrijfswagen is/wordt, dan kun je gullwings uitleggen als laadkleppen of toegangsluik voor speciale werk inrichtingen lijkt me.
Just my 2 cents....
Re: Grijs kenteken eisen defender 110 2005
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Ik moet ook een 110 stawag die met nieuw chassis in opbouw is grijs maken. Al die ombouw boeren zeggen iets anders. Heb er gezien met tussenschot
ter hoogte van c stijl waarbij alleen het raam linksachter in de laadruimte geblindeerd is, verder alle glas origineel.
De alpine dakruitjes worden ook door de een wel en door de ander niet geblindeerd. Er is hier ergens op het forum een gerechtelijke uitspraak gedeeld
uit 2018 waaruit blijkt dat de dakraampjes zoiezo niet hoeven.
By the way; als het een bedrijfswagen is/wordt, dan kun je gullwings uitleggen als laadkleppen of toegangsluik voor speciale werk inrichtingen lijkt me.
Just my 2 cents....
't Is volgens mij vooral heel goed meten. Waar zit die 1m25 precies, aangenomen dat je een minimale laadruimte wil creëren.
Wellicht lukt het met een schot ter hoogte van de C-stijl, eventueel iets uitbollend ter dikte van de raamkozijnen.
Mocht het dan nog een centimeter-kwestie zijn dan is het niet verboden om aan de buitenzijde een smal verduisteringsstripje in het raamkozijn te plakken
Verder is nog om even na te vragen, en/of na te zoeken: Bij de ruiten rechts meen ik dat op een gegeven moment óók het kleine ruitje in de rechter deur van de 5 deurs mocht blijven zitten ... maar 100% zekerheid heb je pas als je het op papier hebt.
En, ja, de "alpine" ruitjes mogen blijven zitten, de rechter heeft hier heel goed naar gekeken en de belastingdienst teruggefloten, het waren - zoals de rechter het las - geen ruiten zoals in de regeling bedoeld waren.
O ja, als we nu toch aan de creatieve oplossingen gaan denken:
Om de minimaal 25 cm hoogteverschil te krijgen kan je ook de lichte opening van de linkerdeur enkele centimeters verlagen.
Samen met frisse veren (en eventueel een lucht-hulpveer) haal je de vereiste 25 centimeter zonder een opzetdakje.
En nog creatiever: Een vlak afdekzeil of een vlakke klep is toegestaan op een open laadbak.
Bij de open laadbak wordt er géén maximum hoogte van de zijwanden gegeven.
Een laadbak van ± HardTop hoogte met daarop een "vlakke" klep past, in ieder geval theoretisch, binnen de regelgeving.
Voor de aard en constructie van de laadbak-zijwanden bestaan geen eisen anders dan de permanente eisen.
Groeten MarcS
Marc, waar meten ze precies de lichte deuropening?
- Erik Peters
Landmarcs schreef:'t Is volgens mij vooral heel goed meten. Waar zit die 1m25 precies, aangenomen dat je een minimale laadruimte wil creëren.
Wellicht lukt het met een schot ter hoogte van de C-stijl, eventueel iets uitbollend ter dikte van de raamkozijnen.
Het is inderdaad goed meten en ik ben ook al eens aan het meten geweest en die 115 cm vanaf het stuur (onderkant) komt net uit bij de achterste stijl van de achterste zijdeur. En dan heb je meer dan 125 cm laadruimte over.
Mijn auto's zijn door Terberg omgebouwd dus daar staat het (30 cm schotje), in een U-vorm, iets verder naar voren, waardoor de smalle zijruitjes (ook) geblindeerd zijn.
En die alpine ruitjes zijn dakraampjes en dat is volgens de rechter niet hetzelfde als zijruiten (belastingdienst).
De hoogte deuropening wordt meen ik gemeten vanaf de grond tot de onderkant van de deuropening (het afdichtrubber wat op de scherpe rand zit gedrukt).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
jrmc schreef:Marc, waar meten ze precies de lichte deuropening?
Dat is eenvoudig: doe de linker deur open en meet het hoogste "lichte" punt, dus bij een standaard Defender de binnen-hoek van het deur-rubber boven de slotvanger.
Als je de regels ziet dan is er niks tegen om die "lichte" opening een paar centimeter te verlagen. Als je zelf wat langer bent is er natuurlijk wel iets tegen.
Ik hoorde al eens dat ze bij de RDW heel ingenieuze "meetapparaten" hebben: een vlakke vloer en een verticale roldeur die ze voorzichtig op het autodak lieten zakken ... daarmee werd de dakhoogte bepaald, de lichte deuropening zal we gewoon met de duimstok of rolmaat en diezelfde vlakke vloer gaan. Bij een Defender is de dakhoogte overigens ook makkelijk gewoon aan de achterkant te meten, het is allemaal ± rechthoekig.
Groeten MarcS
PS Met iets meer lucht in de banden achter (naar mijn gevoel rijdt dat ook het lekkerst) komt de auto achter ook nog weer iets extra omhoog.
Wat inbouwboeren zeggen is niet relevant, wat wij zeggen ook niet, wat de Rdw zegt ook niet.
Inbouweisen zijn een belastibgaangelegenheid en alle domme slimmigheidjes hebben ze al gezien en afgestraft. Je auto op z'n neus zetten voor de keuring, spullen monteren voor de keuring en weer demonteren (broodtrommel 130 etc) alle is al gepasseerd.
Natuurlijk is iedereen hier stoer en doet ie wat ie wil maar naheffingen van 17-20K zijn niet raar en weinig mensen zijn stoer genoeg om díe op een forum of Fb te delen.
Zelf ben ik 3x gewaarschuwd (ik woon aan de grens en ga die vaak over en terug en kom dus geregeld de douane tegen die vaak interesse tonen in de overmaatse karren waar ik voor een klant vaak mee rond zeul)
1x voor doorlopend roofrack op de 130 waardoor de fiscale container niet meer fiscaal was
1x voor de huif die niet meer onder gedoogbeleid viel
1x voor de gullwings in de Disco IIa.
Overigens mag de douane ook gewoon op je oprit je wagen opmeten en controleren. Alleen een hek mogen ze niet zomaar over.
Volg nou maar gewoon de inbouweisen, die zijn niet zo moeilijk om toe te passen in een 110........ De Alpine raampjes mogen idd open blijven dat heeft iemand aangevochten die daarvoor opgeschreven was.....
Inbouweisen zijn een belastibgaangelegenheid en alle domme slimmigheidjes hebben ze al gezien en afgestraft. Je auto op z'n neus zetten voor de keuring, spullen monteren voor de keuring en weer demonteren (broodtrommel 130 etc) alle is al gepasseerd.
Natuurlijk is iedereen hier stoer en doet ie wat ie wil maar naheffingen van 17-20K zijn niet raar en weinig mensen zijn stoer genoeg om díe op een forum of Fb te delen.
Zelf ben ik 3x gewaarschuwd (ik woon aan de grens en ga die vaak over en terug en kom dus geregeld de douane tegen die vaak interesse tonen in de overmaatse karren waar ik voor een klant vaak mee rond zeul)
1x voor doorlopend roofrack op de 130 waardoor de fiscale container niet meer fiscaal was
1x voor de huif die niet meer onder gedoogbeleid viel
1x voor de gullwings in de Disco IIa.
Overigens mag de douane ook gewoon op je oprit je wagen opmeten en controleren. Alleen een hek mogen ze niet zomaar over.
Volg nou maar gewoon de inbouweisen, die zijn niet zo moeilijk om toe te passen in een 110........ De Alpine raampjes mogen idd open blijven dat heeft iemand aangevochten die daarvoor opgeschreven was.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Inbouweisen zijn een belastibgaangelegenheid en alle domme slimmigheidjes hebben ze al gezien en afgestraft. Je auto op z'n neus zetten voor de keuring, spullen monteren voor de keuring en weer demonteren (broodtrommel 130 etc) alle is al gepasseerd.
.....
Ik doelde niet op een eenmalige slimmigheid, ik doelde erop dat afhankelijk van de gekozen veren en bandenspanning en bijv. ook de eventuele lier vóór een 110 soms al aan de 25 cm eis voldoet en vaak al bijna aan de 25 cm eis voldoet.
In dat laatste geval kan je met een "slimmigheid" de lichte deuropening iets verkleinen om die 25 cm te halen.
Overigens geldt die 25 cm bij een lege auto dus hoeft ie in het dagelijks gebruik niet overdreven "op z'n neus" te staan. Hele volksstammen rijden rond met "heavy metal" etc. in de laadbak.
Hoe de belastingdienst omgaat met een eventuele (hulp)luchtvering weet is niet daarmee zou je eventueel nog wat extra "op z'n neus" bij een leeg gehaalde auto kado kunnen krijgen.
Of je het reservewiel achterop moet hebben weet ik ook niet, als het achterop zit zou ik er maar van uitgaan dat ze raar kijken als je zegt dat je dat eerst op de neus wil leggen voordat ze aan het meten gaan.
Verder klopt het: Het is niet erg moeilijk om een 110 correct grijs te maken, welke kleur ie ook heeft.
Groeten MarcS
PS Het zou me niet verbazen als gull-wings, dwz side lockers gewoon mogen, wat het probleem is dat de raam-opening gesloten moet.
Bij een 110 HardTop komen vaak genoeg side-lockers voor, hetzij "standaard" - bij ex-militaire voertuigen - hetzij later toegevoegd.
Je zou voor de oplossing "Degelijk afgedichte raamopeningen die open kunnen om een bergruimte te bereiken" naar de rechter kunnen gaan.
Je hebt dan wel een minstens even degelijke afdichting van de laadruimte zelf nodig, een belasting-bergruimte tussen de wielkasten.
In plaats van die rechter is het overigens slimmer om éérst in overleg met de belastingmannen te gaan.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Jun 2021, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm. Klopt Marc, ik ben eens gaan meten en ik kom eigenlijk vrij eenvoudig aan die 25 cm....geen idee waarom hahaha. Auto lijkt niet verhoogd / HD veren achter. Voorkant lijkt ook niet overdreven laag. Als ik het goed begrijp zijn gullwings dus een mogelijk probleem. Zwarte raampje in de deur is mij nog niet helemaal duidelijk maar ik hoor als het goed is deze week meer van de belastingdienst.
-
Landmarcs
jrmc schreef:Hmm. Klopt Marc, ik ben eens gaan meten en ik kom eigenlijk vrij eenvoudig aan die 25 cm....geen idee waarom hahaha. Auto lijkt niet verhoogd / HD veren achter. Voorkant lijkt ook niet overdreven laag. Als ik het goed begrijp zijn gullwings dus een mogelijk probleem. Zwarte raampje in de deur is mij nog niet helemaal duidelijk maar ik hoor als het goed is deze week meer van de belastingdienst.
Als je een beetje "frisse" veren hebt, en dan juist niet de gebruikelijke HD-veren (die comfort en weggedrag killen zolang je niet met een heavy load rijdt), maar juist met de modernste lichting drietrapsveren die onder de latere 110 station wagon kwamen, dan kan het maar zo dat je die 25 cm haalt zonder aanvullende maatregelen.
Die extra comfortabele veren hebben een soepele eerste trap zodat de auto leeg achter extra hoog staat. Met weinig gewicht komt de auto in een redelijk normale stand maar je hebt dan het voordeel van een makkelijker articulerende achteras (aangenomen dat je de stabilisatorstang niet hebt, of hebt afgenomen). Bij meer gewicht kom je in de veerconstanten die eerder normaal waren, met als nadeel (want ieder voordeel hep se nadeel) dat je bij die hogere gewichten iets minder veerweg hebt.
Groeten MarcS
Als de douane een wagen op meet dan nemen ze de maat van de dakgoot tot hoogste punt dak en tellen daar de maat van de deuropening tot dakgoot bij op.
Al zet je de wagen rechtop tegen de muur, die maten veranderen niet. Andere veren was een trucje waar de Rdw in 1985 intrapte. De douane heeft dat nooit geaccepteerd.... Alleen zijn de controles steeds geïntensiveerd waardoor de pakkans ineens reëler is geworden.
Maar als je nu nig dergelijke adviezen aan iemand geeft op een forum terwijl je de mogelijke consequenties kent dan moet je toch echt eens in een woordenboek opzoeken wat integriteit is.
Al zet je de wagen rechtop tegen de muur, die maten veranderen niet. Andere veren was een trucje waar de Rdw in 1985 intrapte. De douane heeft dat nooit geaccepteerd.... Alleen zijn de controles steeds geïntensiveerd waardoor de pakkans ineens reëler is geworden.
Maar als je nu nig dergelijke adviezen aan iemand geeft op een forum terwijl je de mogelijke consequenties kent dan moet je toch echt eens in een woordenboek opzoeken wat integriteit is.
Edward van Vugt