Het vermogensverlies / brandstofverbruik door de extra stroomafname voor zo'n fan lijkt me te verwaarlozen.
De standaard fan lijkt me meer diesel te kosten want levert meer weerstand als ie draait.
Ik heb zo'n moertje besteld, ga misschien die thermostaat ook maar vervangen. Zijn kleine aanpassingen en dan zie ik wel weer.
Ik zal achteraf wel eens melden hoeveel verschil t maakt!
Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?
Re: Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
Landmarcs
Houston schreef:Het vermogensverlies / brandstofverbruik door de extra stroomafname voor zo'n fan lijkt me te verwaarlozen.
De standaard fan lijkt me meer diesel te kosten want levert meer weerstand als ie draait.
Tja, een elektrische fan is vaak op de beste efficiënte vormgegeven, dus dat is dan winst -- daar tegenover staat het verlies in de keten: draaiende motor, poulies, dynamo, accu, en uiteindelijk de electromotor zelf.
Wat evenwel als vermogensdingetje weer extra meetelt is de verdeling in de tijd. Rijdt je een pasweg rap omhoog en komt iedere keer de visco-fan in dan gaat op die momenten ineens het fan-vermogen te koste van het vermogen aan de wielen. Bij de dynamo-accu-tussenstap heb je een zekere buffer, en dus een geëgaliseerde secondaire vermogensvraag. Zou je echt met de maximale vermogens de helling op willen dan zou je nog een aangepaste dynamo-aansturing kunnen fröbelen, een bijgestuurde spanningsregelaar die op de momenten van een grote vermogensvraag de dynamo-werking terugschroeft (een regeling die dus net als bij de hybride en e-auto's tijdens helling af de accu weer terug oplaadt).
Maar goed, ik ben met name nieuwsgierig naar de werking van zo'n fan-afstand-moer.
Groeten MarcS
Zou het een idee zijn om de visco fan vast te zetten met een magneet koppeling. zoals een airco pomp inschakelt : 
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Zou het een idee zijn om de visco fan vast te zetten met een magneet koppeling. zoals een airco pomp inschakelt :
Dat is zeker een idee ... maar is het eenvoudig uitvoerbaar ?
Vooralsnog is een tweede, elektrische fan voorin de tunnel (en eventueel ook nog eens die afstandmoer) ook een idee.
Het lijkt mij ook redelijk eenvoudig uitvoerbaar mits een passende fan voorradig is.
De winst van deze dubbel-op-oplossing is dat een elektrische fan autonoom werkt kan doordraaien bij stilstaande motor en (eventueel) ook op halve kracht (of zelfs continu geregeld) kan draaien.
De visco-fan (of de magneet-gekoppelde fan) draait met het motortoerental, zo'n fan is meestentijds niet de meest efficiënte (en bij hogere toerentallen vaak ook wat lawaaiig).
Groeten MarcS
Moertje van Tatanka zit erop. 
Radiateur nog maar eens door geblazen en gespoeld maar is zo schoon als wat. Daar ligt t echt niet aan.
Koelvloeistof zit er ook genoeg in en ik heb nu zelfs t ‘vintage’ (is iets groter dan t groene origineel) embleem een stukje naar de hoek verplaatst. Dan zit ie minder in de weg (maar daarom deed ik t niet; ik vond t gewoon leuker staan.
)
Verder heb ik niks voor de grille.
De komende tijd maar weer hopen op warm weer en dan zal ik hem eens flink laten werken; kijken of ie het nog zo benauwd krijgt.
Hoe test je of de visco goed werkt, trouwens?
Als dit niet helpt, doen we een andere thermostaat (had ik natuurlijk ook tegelijk kunnen doen maar wil wel eens weten waar t aan ligt of wat t verschil maakt.)
Waar zit trouwens die sensor? En is dat niet iets dat ook gemakkelijker te vervangen is? (Dan een mooie,maar dure, fancy radiateur
)
Radiateur nog maar eens door geblazen en gespoeld maar is zo schoon als wat. Daar ligt t echt niet aan.
Koelvloeistof zit er ook genoeg in en ik heb nu zelfs t ‘vintage’ (is iets groter dan t groene origineel) embleem een stukje naar de hoek verplaatst. Dan zit ie minder in de weg (maar daarom deed ik t niet; ik vond t gewoon leuker staan.
Verder heb ik niks voor de grille.
De komende tijd maar weer hopen op warm weer en dan zal ik hem eens flink laten werken; kijken of ie het nog zo benauwd krijgt.
Hoe test je of de visco goed werkt, trouwens?
Als dit niet helpt, doen we een andere thermostaat (had ik natuurlijk ook tegelijk kunnen doen maar wil wel eens weten waar t aan ligt of wat t verschil maakt.)
Waar zit trouwens die sensor? En is dat niet iets dat ook gemakkelijker te vervangen is? (Dan een mooie,maar dure, fancy radiateur
Laatst gewijzigd door Houston op 20 Jun 2021, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik Peters
Geen idee waar die sensor voor de koelwatertemperatuur zit bij de Puma.
Als een visco 'vast' zit (en dan constant werkt), is wel te horen met (versneld) stationair draaiende koude motor, zeker als je voor bij de auto staat. Dat had ik al een keertje met mijn 300 Tdi als ook met mijn Td5. En als e.e.a. goed heet is, zou je ook moeten kunnen horen dat de fan (hard) blaast.
De fan is dan niet meer tegen te houden, dit alleen proberen met een strak opgerolde krant.........
Mijn ervaring is dat als ze stuk zijn, ze vast zitten (en dan heb je dus 'te goede' koeling).
Ik kwam dit artikeltje nog tegen: https://4wheeldriveguide.com/defender-2-4-2-2-tdci-engine-problems-solutions/
Groet,
Erik
Als een visco 'vast' zit (en dan constant werkt), is wel te horen met (versneld) stationair draaiende koude motor, zeker als je voor bij de auto staat. Dat had ik al een keertje met mijn 300 Tdi als ook met mijn Td5. En als e.e.a. goed heet is, zou je ook moeten kunnen horen dat de fan (hard) blaast.
De fan is dan niet meer tegen te houden, dit alleen proberen met een strak opgerolde krant.........
Mijn ervaring is dat als ze stuk zijn, ze vast zitten (en dan heb je dus 'te goede' koeling).
Ik kwam dit artikeltje nog tegen: https://4wheeldriveguide.com/defender-2-4-2-2-tdci-engine-problems-solutions/
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Als je de fan met de hand draait moet je enige weerstand voelen. Als je hem een swing geeft en hij draait door dan doet de visco nix meer en zal hij niet inschakelen wanneer nodig.
Visco van fan is een slipkoppeling (niet zo'n visco als in de Borg Warner)
Slipt minder als de motor meer gekoeld moet worden.
Zet je die vast, loop je het risico dat de fan uiteen spat.
Ook dat weer geleerd van triumph spitfire (laatste bouwjaren).
Een vaste fan is eigenlijk de mooiste oplossing.
Werkt altijd, koelt ook uitlaatspruitstukken (en carburateurs als je die hebt)
Slipt minder als de motor meer gekoeld moet worden.
Zet je die vast, loop je het risico dat de fan uiteen spat.
Ook dat weer geleerd van triumph spitfire (laatste bouwjaren).
Een vaste fan is eigenlijk de mooiste oplossing.
Werkt altijd, koelt ook uitlaatspruitstukken (en carburateurs als je die hebt)
Ah, ok.
Dan denk ik dat die wel goed is. Zo voelde het inderdaad, toen ik hem eraf had om die moer erachter te schroeven.
Bedankt voor het linkje, Erik!
Dan denk ik dat die wel goed is. Zo voelde het inderdaad, toen ik hem eraf had om die moer erachter te schroeven.
Houston schreef:Ah, ok.
De Viscokoppeling van de fan blijkt toch niet helemaal jofel. Als t moet, draait ie niet sneller dan wanneer hij het niet te warm heeft.
Dus daar moet een nieuwe op.