Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Re: Ervaringen thermostaat 82gr. Puma?

Berichtdoor Houston » 28 Mei 2021, 17:20

Bedankt voor jullie input!

Hij doet t ook niet vaak, tot nu toe alleen met warm weer, (>30°) zwaar beladen en met 100km + de heuvel op.
Op binnendoorweggetjes met dezelfde temperatuur en gewicht maar 70km/u of buiten de zomer, thuis en leeg nog nooit.
Heb daarna wel de radiateur eens goed uitgespoeld maar morgen gaat de tent weer op t dak en de rest van de zooi erin (hulpveren en nieuwe schokbrekers gemonteerd, ondertussen ;) ) dus ik dacht misschien dat een andere thermostaat nog helpt.
Een nieuwe radiateur kan altijd nog...

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Houston

Berichtdoor Houston » 28 Mei 2021, 17:24

Oja; verder is ie standaard. Geen verstralers enz en een lier heb ik niet nodig. (Ik ben een goeie chauffeur en zit nooit vast! 8-) )

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 03 Jun 2021, 15:12

Nakatenenga (of zoiets) heeft een opzetstukje om de viscofan een centimeter naar voren te brengen waardoor deze in de tunnel terecht komt. Tesamen met een schone radiator was dit voor mij de oplossing om het niet meer voor te laten komen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2021, 19:59

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Houston

Berichtdoor Houston » 04 Jun 2021, 10:19

Klinkt ook als een oplossing!

Ik ga zeker iets proberen want hij deed het dinsdagavond weer.
Niet eens tot de max beladen, bij ongeveer 110km/u, op vlakke weg, hier in NL.
Deze keer duurde het niet zo lang, bij 80 pakte ie m weer op en daarna iets rustiger gereden, maar de radiateur schoonmaken hielp dus niet.

De Puma lijkt sowieso wat gevoelig voor warm weer want het lampje van de handrem brandt nu ook weer vaker, tijdens t rijden. :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jun 2021, 13:18

Houston schreef:Klinkt ook als een oplossing!

Ik ga zeker iets proberen want hij deed het dinsdagavond weer.
Niet eens tot de max beladen, bij ongeveer 110km/u, op vlakke weg, hier in NL.
Deze keer duurde het niet zo lang, bij 80 pakte ie m weer op en daarna iets rustiger gereden, maar de radiateur schoonmaken hielp dus niet.

De Puma lijkt sowieso wat gevoelig voor warm weer want het lampje van de handrem brandt nu ook weer vaker, tijdens t rijden. :)

Ik heb nog niet onder de motorkap gekeken, maar wellicht kan je goedkoper en gemakkelijker een randje aan de radiator-tunnel knutselen. Als een dikke "moer" onder de fan helpt dan zak een extra tunnelverlenging ook helpen.

En qua (hand)rem-lampje: Een gekend probleem, ik ken het al van de Td5.
Het zit - gewoonlijk - in het systeem van dobbertje en contactje in de remvloeistof-dop.
Maximaal afvullen helpt (meestal). De dop met dobbertje schoonmaken helpts soms ook. Gewoon een stekkertje lostrekken helpt in ieder geval (en het mag - APK-gewijze - zolang het remvloeistof-reservoir doorschijnend is zodat je ook zonder verklikker het niveau makkelijk kan controleren).
Dat (hand)rem-lampje gaat nog weer eens eerder gaan branden als je een steile helling af gaat ... eventuele passagiers willen dan extra nerveus vragen "waar is dat rode lampje van", en ze zijn dan pas gerustgesteld als je veilig beneden bent aangekomen.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2021, 11:50

Nu toch maar eens iets beter onder de motorkap gekeken, en ik moet mijn eerdere suggestie nuanceren.

Een korte "verleng-moer" om de fan iets verder naar voren te brengen is misschien toch zo gek nog niet.
Echter niet vanwege de betere effectiviteit van de fan in de radiator-tunnel (de fan zit al in de tunnel, voor ongeveer 3/4 zit ie er precies in, voor de bovenste ± 1/4 is de tunnel verlengd).   Een effectiviteitsprobleem zit elders: de fan zit namelijk erg dicht op een nogal vlak motor-blok-front. Er ontstaat dus een "lucht-kussen" tussen fan en motorblok ... en wellicht is dat nog weer erger bij een auto met airco want dan verbreed de airco-pomp dat motor-front nog meer.
Een paar centimeter extra afstand geeft de fan meer lucht en dus kan je een veel hoger fan-rendement verwachten.

Ikzelf heb overigens al eens gedacht aan een extra elektrische fan in die tunnel, een fan voorin die tunnel en dan echt als extra.
Bij serieus warm weer heb ik nog nooit moptor-oververhittingsproblemen gemerkt -- ik heb overigens geen airco
(dus ook geen airco-pomp). Ik heb 's zomers vaak wel last van een loeihete tunnel ... en die tunnel wordt dan kortstondig een stuk leefbaarder als de visco-fan eventjes in werking komt -- hij draait bij mij maar heel zelden langer ... en zoals genoemd heb ik geen airco en 's zomers is een loeihete tunnel in het interieur geen feest.
Met een elektrische fan zou je 's zomers - zo hoop ik - een min of meer continue luchtstroom kunnen forceren, een luchtstroom die de hete lucht onder de auto wegdrukt.
Als "problemen" zijn er dan de passing (liefst een fan die heel netjes voorin in de bestaande radiatortunnel past), de aansturing (dat is het minste probleem, hij kan zelfs gewoon via een schakelaartje geschakeld), en tenslotte de electrickery van de fan zelf: de fan moet vrijelijk kunnen draaien zonder spanning, en dat vrijelijk draaien moet geen problemen geven ... sommige fans hebben electrickery die van de leg raakt wanneer het spanningsloze motortje langere tijd als dynamo werkt.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 05 Jun 2021, 18:11

Landmarcs schreef:Nu toch maar eens iets beter onder de motorkap gekeken, en ik moet mijn eerdere suggestie nuanceren.

Een korte "verleng-moer" om de fan iets verder naar voren te brengen is misschien toch zo gek nog niet.
Echter niet vanwege de betere effectiviteit van de fan in de radiator-tunnel (de fan zit al in de tunnel, voor ongeveer 3/4 zit ie er precies in, voor de bovenste ± 1/4 is de tunnel verlengd).   Een effectiviteitsprobleem zit elders: de fan zit namelijk erg dicht op een nogal vlak motor-blok-front. Er ontstaat dus een "lucht-kussen" tussen fan en motorblok ... en wellicht is dat nog weer erger bij een auto met airco want dan verbreed de airco-pomp dat motor-front nog meer.
Een paar centimeter extra afstand geeft de fan meer lucht en dus kan je een veel hoger fan-rendement verwachten.

Ikzelf heb overigens al eens gedacht aan een extra elektrische fan in die tunnel, een fan voorin die tunnel en dan echt als extra.
Bij serieus warm weer heb ik nog nooit moptor-oververhittingsproblemen gemerkt -- ik heb overigens geen airco
(dus ook geen airco-pomp). Ik heb 's zomers vaak wel last van een loeihete tunnel ... en die tunnel wordt dan kortstondig een stuk leefbaarder als de visco-fan eventjes in werking komt -- hij draait bij mij maar heel zelden langer ... en zoals genoemd heb ik geen airco en 's zomers is een loeihete tunnel in het interieur geen feest.
Met een elektrische fan zou je 's zomers - zo hoop ik - een min of meer continue luchtstroom kunnen forceren, een luchtstroom die de hete lucht onder de auto wegdrukt.
Als "problemen" zijn er dan de passing (liefst een fan die heel netjes voorin in de bestaande radiatortunnel past), de aansturing (dat is het minste probleem, hij kan zelfs gewoon via een schakelaartje geschakeld), en tenslotte de electrickery van de fan zelf: de fan moet vrijelijk kunnen draaien zonder spanning, en dat vrijelijk draaien moet geen problemen geven ... sommige fans hebben electrickery die van de leg raakt wanneer het spanningsloze motortje langere tijd als dynamo werkt.

Groeten MarcS

Zo geredeneerd ( hete tunnel) kun je mischien beter de visco vergrendelen

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Jun 2021, 18:33

OttoVink schreef: Zo geredeneerd ( hete tunnel) kun je mischien beter de visco vergrendelen

Lijkt mij niet, het kost wel wat vermogen (en daardoor extra brandstof).
Met mijn Td5 had ik een vastzittende viscofan (defect). Verbruik 1 op 8,5. Zonder viscofan (nu met een elektrische fan) is het verbruik 1 op 9,8.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2021, 18:54

OttoVink schreef:
Landmarcs schreef:Nu toch maar eens iets beter onder de motorkap gekeken, en ik moet mijn eerdere suggestie nuanceren.

Zo geredeneerd (hete tunnel) kun je mischien beter de visco vergrendelen

Als ik in een permanent heet klimaat zou wonen was dat - die kapotte visco - verreweg de makkelijkste oplossing.

Bij temperaturen van min 10 en kouder ben ik blij dat de visco-fan stil staat, zelfs met de Radiator-Muff dicht wil je liever geen extra fan-ventilatie ... je bent dan blij dat na een zekere tijd de versnellingsbak wat warmte af wil geven.   Meestentijds ben ik blij dat de visco-fan maar zelden van zich laat horen, kennelijk heb ik een "Puma" die van zichzelf een adequate koeling heeft.
De koeling is zo efficiënt dat zelfs bij Zuid-Europese zomer-temperaturen de visco-fan slechts zo nu en dan inkomt.   Onder dit soort omstandigheden kan - zo lijkt mij - een inschakelbare elektrische fan een verbetering zijn. Dan kan je bij stilstand de fan zelfs nog even - met een tijdklokje - laten doordraaien (nu voel je na een korte stop die tunnel-hitte alleen maar extra omdat de rijwind ontbrak).

Groeten MarcS

PS Ik realiseer me dat een elektrische fan ook stroom, en dus motorvermogen kost, net als de visco-fan zodra die vaststaat vermogen kost. Een extra reden om de elektrische fan op afroep te laten draaien (bijv. op de autoweg alleen in de file).

Terug naar “Techniek”