Land Rover 90 (bwj 1984)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Land Rover 90 (bwj 1984)

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2021, 10:15

Erik Peters schreef:Een drijfstanglager (het "big-end").

Precies, een drijfstanglager kan gemakkelijk net even te lang onvoldoende smering krijgen ... dan kan het lager "uitlopen" en daarmee kan de zuiger net iets teveel ruimte nodig hebben.   Is het even wat erger* dan maakt de motor een beestachtig rauw geluid.

*  Bijv. een berger die een auto nadat die een uur op z'n gepoetste kant lag rechtop zet en direct daarna start - er is dan wel genoeg olie maar niet op de juiste plek

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 11 Mei 2021, 11:17

... en dat gaat heel snel.
Heb het ook uitgeprobeert (op een 3,9).
Niet gerealiseerd dat ik oliepomp moest primen na wat gesleutel.
Een halve minuut (of minder) wachten op oliedruk die niet kwam.
Daarna maar een ander blok gezocht (mijn huidige 4,6)
Gelukkig allemaal fijn in eigen schuur, niet langs de weg. :mrgreen:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2021, 11:33

Geen ervaring met een 200 Tdi, maar als je bij een 300Tdi of Td5 het olielampje ziet, hoe kort ook, ben je te laat. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2021, 13:00

En zelfs al is er olie genoeg, dan nog kan het mis gaan, als de olie veel te heet is.
Ooit eens een 2.5 liter N/A diesel blok gekocht met een uitgelopen lager (wel genoeg olie, maar veel te heet en daardoor onvoldoende smering).
En met een Mercedes/Hanomag (met een Austin benzinemotor), met slippende koppelingsplaat, daardoor ook gloeiend hete olie en onvoldoende smering eveneens een uitgelopen drijfstanglager. Dat klonk alsof er iemand met een moker in het vooronder aan het slaan was.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2021, 13:19

Edward schreef:Geen ervaring met een 200 Tdi, maar als je bij een 300Tdi of Td5 het olielampje ziet, hoe kort ook, ben je te laat. :cry:

Zo heb ik een keer mij behoorlijk zorgen gemaakt (gelukkig om niks), maar met de 300 Tdi en een grote aanhanger in Duitsland (bij 30°C) in de file bergop, bij wegwerkzaamheden, waar ik geen kant uit kon (alleen vooruit), daar begon het oliedruklampje te knipperen bij stationair draaien (bij 1500 motortoeren was het lampje weer uit). Eenmaal de wegwerkzaamheden voorbij direct een parkeerplaats op en kijken en luisteren, genoeg olie (motor niet te heet) en geen aparte geluiden. Doorgereden en later de oliedruksensor vervangen (die bleek defect, het ding lekte ook iets olie).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 11 Mei 2021, 15:15

Die lampjes zijn niet zo betrouwbaar.
In mijn spitfire eerst alleen aan bij stationair, toen steeds vaker en nu een deel van de interieur verlichting (mooi groen).
Gelukkig is de mechanische smith oliedrukmeter (uit een oude mini) heel zuiver.
Beter dan de elektronische in de Range Rover (meer zoiets van: er is druk)
In 76 monteert Land rover een meer optimistische zender (RR V8) omdat rijders zich zorgen maakten om de lage oliedruk.
Een echt engelse oplossing. :idea:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2021, 16:12

Bij start of stationair zal het wellicht meevallen, maar ik bedoel als je gewoon over de snelweg of provinciale weg rijdt met 80-100km/u. Als ie dan gaat branden kun je met een MaxVerstappen reflex het ding uitzetten en de koppeling intrappen, je bent te laat. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2021, 19:51

Edward schreef:Bij start of stationair zal het wellicht meevallen, maar ik bedoel als je gewoon over de snelweg of provinciale weg rijdt met 80-100km/u. Als ie dan gaat branden kun je met een MaxVerstappen reflex het ding uitzetten en de koppeling intrappen, je bent te laat.

In plaats van Max V. zou je een stukje electrickery kunnen hebben waardoor zonder de tussenkomst van de menselijke factor ongevraagd de motor wordt uitgeschakeld etc.   Waarschijnlijk is dat dan nog steeds geen garantie voor voldoende bescherming op het moment dat je tot dan toe veel vermogen vroeg, bijna zeker is het garantie voor heel veel ongemak en gedoe (waardoor iedereen gaat vragen "hoe schakel ik deze bescherming uitschakelen/omzeilen").

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2021, 22:44

Mijn Disco is uit 2004, mijn Golf is ook uit 2004. De Golf meld in het display dat het oliepeil laag is en dat je moet bijvullen. Als je dan peilt zit er idd net olie tot het onderste streepje en dus is dat een mooie melding die op tijd is. De temp meter geeft exact schommelingen in de koeltemp weer. Toen er bij leaseGolf (in 2001) een foutje gemaakt was in de garage (olieaftapplug verloren) ging het olielampje aan en direct de motor uitgezet en koppeling in. Geen rare geluiden en de monteur van de leasemaatschappij heeft een nieuwe plug gemonteerd en olie erin gegoten en daarna nog 2 jaar met het hok gestuurd zonder problemen aan de motor.

Het is maar net waar je als fabrikant de prioriteiten legt. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2021, 08:32

Edward schreef:...
Het is maar net waar je als fabrikant de prioriteiten legt.

't Zit natuurlijk ook een verschil in vermogen/motorinhoud en gewicht&stroomlijn/vermogen.

Bij die Disco moet de 2,5 liter diesel toch meer op z'n tenen lopen*.
Da's onderdeel van het prioriteitenplaatje.

Overigens was het bij die Golf - althans de eerste - ook niet allemaal koek en ei.
Ja, er zijn nog heel fraaie exemplaren op de weg, maar velen zijn al lang gesloopt want gewoon op.

* Geen diesel, maar wel een goed voorbeeld: de 1,8 benzinemotor in de Freelander is problematisch, hetzelfde blok in een lichtere auto gaat wel goed.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”