All Terrain banden Discovery 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2021, 15:05

Edward schreef:Denk niet dat ze wat gemist hebben. Een D2 kun je zo lui laten worden als je zelf wilt. Ga maar even de snelweg op in D en kijk wat je topsnelheid is. Dat is een goede indicatie. Toen ik mijn D2 net gekocht had was ie zo traag als dikke stront in de winter.

Op de snelweg kwam ie net aan 130km/u. Na een aantal ritten in D trekt ie nu vrolijk door naar de 175km/u.

Niet dat ik dat het doel is om ook 170 te rijden maar het is wel een simpele manier om te kijken hoe lui het ding is opgevoed.


Als er sprake is van een vermoeide sensor of bijv. een beginnend lek in de intercooler dan is ie gewoon een beetje lui ... totdat je echt vermogen nodig hebt, pas als de turbo echt moet werken en deze werking niet tot z'n recht komt merk je dat ie niet vooruit wil.  
Een onafhankelijke garagist hoeft zoiets niet direct door te hebben, waarschijnlijk ziet ie maar heel zelden een Discovery.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2021, 15:28

Geen idee wat een vermoeide sensor is maar ze zullen vast bestaan. :shock: Er is maar 1 sensor waar een Td5 niet door loopt en alleen modulater maakt hem trager maar goed

Ik wet wel dat hier mensen graag geld verbranden maar een keer een rit over de snelweg is beduidend goedkoper dan een Land Rover specialist binnenstappen. Hoe denk je dat die een diagnose stelt? Juist, die jaagt hem plakgas over de straat om te kijken hoe die reageert.

Door dat zelf eens te doen, en de topsnelheid is dan een graadmeter voor wie niet weet hoe een Disco 2 het hoort te doen, bespaar je dus een hoop tijd en geld.

Toen ik op zoek was naar een nieuwe ouwe D2 heb ik er diverse proefgereden en maar een enkele reed zoals het hoort, de rest was zo lui als de pest.

Als je op de snelweg de wagen van de cruiscontrol laat vallen en daarna op "resume" drukt zodat de wagen zelf weer naar de oude snelheid trekt dan trekt ie door tot in de 4000rpm. Menig eigenaar begint dan te sputteren dat dat veel te veel is en dat dat slecht is voor de motor terwijl het toch echt de auto zelf is die da doet. Ze zullen in Solihul vast nie weten wat ze bouwen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2021, 17:26

Edward schreef:Geen idee wat een vermoeide sensor is maar ze zullen vast bestaan. :shock: Er is maar 1 sensor waar een Td5 niet door loopt en alleen modulater maakt hem trager maar goed
....


Hmm ... ik lees "altijd" dat je de luchtmassa-sensor en/of luchtdruk-sensor kan testen door het stekkertje los te trekken om te zien of er dan een verbetering is.
Zonder sensor-signaal gaat de ECU uit van standaardwaarden op zeeniveau.

Nu kan het zijn dat dat wat ik daar dan lees onzin is ... maar ik heb nog niet gehoord dat met een "vervuild" sensor-signaal de auto harder gaat lopen, wel trager.

Maar goed, de eenvoudige test waarbij je kijkt hoeveel ie trekt is nooit weg (hoewel ik de indruk krijg dat "brabo" de resultaten van die test al meldt: nl dat ie met een bescheiden caravan niet vooruit te branden is).

Maar goed, als je niet naar hartelust en ongericht onderdelen "mag" vervangen en als je toch een klacht hebt ... dan kom je heel snel bij de een of andere kenner (immers, al je het zelf wist op te lossen dan werd het geen item hier, dat werd het hoogstens een reparatie-verslag).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Edward » 30 Apr 2021, 21:19

De maf en de map sensor kunnen idd vervuilen, dat is wat naders dan vermoeid raken. Het enige dat ik ooit meegemaakt heb is dat bij volgas inhalen de wagen gaat jojo'en ipv volgas door te trekken. Dat kan de maf sensor zijn maar ook de wastegate-muodulator (Een Def heeft die niet).

De maf is dan snel uitgesloten door de stekker eraf te trekken.

Maar ook bij een wagen waarbij alles in orde is kun je beide gewoon lostrekken zonder dat ie trager wordt. Sneller ook nie. Waarschijnlijk alleen onzuiniger en/of uitstoot-onvriendelijker.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2021, 22:37

Edward schreef:De maf en de map sensor kunnen idd vervuilen, dat is wat naders dan vermoeid raken.

De maf is dan snel uitgesloten door de stekker eraf te trekken.

Precies ... de sensoren kunnen vervuilen ... maar op den duur ook "vermoeid raken", dwz geen adequaat signaal meer afgeven (bij een "Puma" krijg je dan foutmeldingen, een Td5 blijft langer werken, maar je gaat vroeger of later merken dat er niets mis is).

Groeten MarcS

Brabo
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 Mei 2019, 20:55

Re: All Terrain banden Discovery 2

Berichtdoor Brabo » 04 Mei 2021, 01:03

Beste allemaal,
Ik heb besloten toch maar eerst de banden aan te schaffen en de check up daarna te doen.
De BFG’s zijn verkrijgbaar in precies de goede maat voor mijn 18” velgen (waar nu mijn winterbanden op zitten) dus het worden BFG’s in de maat 255/55 R18 waar ik dan zomer en winter mee ga rijden. De 5 stuks 16” velgen en de 4 stuks nauwelijks gebruikte 18” winterbanden zet ik dan maar op marktplaats (dat zal wel weer een teleurstelling worden, maar goed).
Ook maar een extra 5e 18” velg besteld voor op de achterdeur zodat het er allemaal top uit ziet. Zeker niet de goedkoopste oplossing maar ik word er wel blij van.
Ik laat nog weten of het een beetje rijdt zo.
Rob.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten