Edward schreef:Maar op een Serie hebben we ooit verrekte lang moeten zoeken im uiteindelijk te ontdekken dat de 123 veel te weinig vervroeging aankon om die 2.25 fatsoenlijk te laten lopen. Lang leve een verkoper met verstand van z'n product.......
Mijn informant zegt:
Normaal monteer je de verdeler (dus ook een 123 verdeler) volgens fabriek opgaven met x graden statische voorontsteking meestal ergens rond de 10° maar 0° tot 15° komt voor, en dan doet de centrifugaal en eventuele vacuümvervroeging de dynamische vervroeging. Bij de programmeerbare TUNE (USB) en TUNEplus (Bluetooth) 123 ontsteking kan de totale dynamische centrifugaal vervroeging tot 70° (krukas) zijn ingesteld, 50° centrifugaal + 20° vacuüm. Daarboven komt de statische vervroeging dus als die nog eens 15° is kan je tot 85° voor de zuiger op het bovenste dode punt (BDP) is een vonk hebben. Dat is veel meer dan het dubbele van wat een gemiddelde verbrandingsmotor (ca 30°) aan totale vervroeging nodig heeft om het optimale rendement te halen, waarbij de maximale gasdruk op de zuiger tussen 5° en 15° na het BDP optreedt.
Dat is dan de "theorie", maar ik ken ook een LightWeight die in de harde praktijk naar (grote) tevredenheid met een 123ignition rondrijdt, en volgens mij zijn er meer 2.25 petrols waar het gewoon goed gaat.
Groeten MarcS