Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2021, 16:51

Nielsieee schreef:Denk er nu aan om meteen de hele ontsteking te vervangen (met hulp van monteur dus).

Dit setje (https://shop.v8engines.com/complete-rov ... -253-p.asp) lijkt me een goede investering maar dat wordt niet naar NL verstuurd want >2 kg.

Weet iemand of ik iets vergelijkbaars in Nederland kan bestellen? Zie even door de bomen het bos niet meer...

Dag Nielsieee,

Iets vergelijkbaars in Nederland (incl Nederlandse service) vind je hier: 123ignitionshop of 123-bluetooth

Groeten MarcS

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor deusjevo » 25 Apr 2021, 17:26

Ik gok dat ik al een jaar of 25 rijd met 123Ignition in m’n Eenden en kan Leen de Bodt absoluut aanbevelen voor onderhoud en dit soort problemen.
Albert de Gier is 123Ontsteking ooit begonnen voor 2CV en DS dacht ik, goed om te zien dat het bedrijf zich zo mooi ontwikkeld heeft.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 25 Apr 2021, 20:06

O ja, je kan die 123-ignition programmeren voor benzine en LPG, en waarschijnlijk in één moeite ook voor E85.
LPG is in Frankrijk lang niet overal te koop, E85 is veel ruimer voorhanden ... en niet zelden concurrerend met LPG geprijsd.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor dyngo » 25 Apr 2021, 21:41

Als alles nog een beetje origineel is ..
Dan zou er een Lucas elektronische ontsteking inzitten, toch ?
Net als bij mijn Range Rovers.
Die is uitstekend, net als de originele Bosch bobine.
Zou dat alles er niet zomaar uitgooien omdat de auto even niet loopt.
Dat soort spul gaat vele 100.000en km mee, gaat bij mij van de ene motor naar de volgende
Moet dat nog zien met 1,2,3

De auto liep goed en heeft plotseling geen vonk.
Dan is niet alles kapot, maar heb je een storing.
Staat er wel 12 volt op de bobine +, als het contact aanstaat ?
Verdelerkap en kabels kun je vernieuwen.
Helemaal geen vonk ?
Zou de elektronica (is niet veel) plotseling de geest gegeven hebben.
Is zeldzaam (heb ik nog niet gehad), maar alles kan.
Alles demonteren betekent ook dat je alles nieuw moet afstellen.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2021, 08:54

dyngo schreef:Als alles nog een beetje origineel is ..
Dan zou er een Lucas elektronische ontsteking inzitten, toch ?
Net als bij mijn Range Rovers.
Die is uitstekend, net als de originele Bosch bobine.
Zou dat alles er niet zomaar uitgooien omdat de auto even niet loopt.
Dat soort spul gaat vele 100.000en km mee, gaat bij mij van de ene motor naar de volgende
Moet dat nog zien met 1,2,3

De auto liep goed en heeft plotseling geen vonk.
Dan is niet alles kapot, maar heb je een storing.
Staat er wel 12 volt op de bobine +, als het contact aanstaat ?
Verdelerkap en kabels kun je vernieuwen.
Helemaal geen vonk ?
Zou de elektronica (is niet veel) plotseling de geest gegeven hebben.
Is zeldzaam (heb ik nog niet gehad), maar alles kan.
Alles demonteren betekent ook dat je alles nieuw moet afstellen.


Hoewel ik het eens ben met de opmerking:
" De auto liep goed en heeft plotseling geen vonk.
Dan is niet alles kapot, maar heb je een storing.
"

Zie ik verder toch een paar tegenstrijdigheden:
" een Lucas elektronische ontsteking " en " Zou de elektronica (is niet veel) plotseling de geest gegeven hebben.   Is zeldzaam (heb ik nog niet gehad), maar alles kan. "
en ook:
" Dat soort spul gaat vele 100.000en km mee, gaat bij mij van de ene motor naar de volgende   Moet dat nog zien met 1,2,3 "

Ik antwoordde op de vraag van Nieslieee: " Is er iets vergelijkbaars in Nederland " ... en ja dat is er: die 123ignition.
En 123 is wellicht het niet eens vergelijkbaar maar beter: instelbaar en controleerbaar met je smartfoon (moet je zo'n ding wel hebben), denk bijv aan verschillende curves voor benzine en LPG.
Naar ik begrijp ook geen gewone "elektronische ontsteking" maar een heel slim ding dat op basis van de motorloop zichzelf nog weer bijstuurt zodat de motor beter/regelmatiger loopt. Het is dus meer dan de "niet veel" Lucas elektronica (Lucas heeft niet direct een geweldig goede naam, men zegt niet voor niks Lucas King of darkenss).
Zelf heb ik geen 123-ervaring, maar ik hoor van verschillende gebruikers dat de ontsteking "bomb-proof" is ...

Ik wil niet ontkennen dat de originele ontsteking goed kan werken, de praktijk heeft dat bewezen.
Maarrr .... het zou maar zo mooier en beter kunnen ... de tijd heeft niet stilgestaan. En dan is het toch extra aardig dat het gaat om een Nederlandse ontwikkeling ooit beginnen met de 2cilinder 2CV ontsteking (hoogstens een beetje jammer dat je de weg van 2 naar 8 cilinders ook terugziet in de prijs).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor dyngo » 26 Apr 2021, 10:52

Wel, ik rijdt graag wat oudere autos.
Mijn Triumph spitfire rijdt met contactpunten, al 50 jaar prima.
Mijn Range Rovers heb ik ook lang met contactpunten gereden, dat geeft meer problemen.
De 8 cylinders maken dat de as 8 kantig is, en bij hogere toerentallen komt dat moeilijk mee, vooral bij veroudering.
De electronische Lucas ontsteking is ook eenvoudig.
Magnetisch module met electronische vonkversterker.
Funktioneert perfekt, ook bij hoge toerentallen.
Voor het rijden op LPG geef je wat extra voorontsteking vanwege het hoge octaan getal.
Gaat bij mij 100.000en kms zonder speciaal onderhoud, kan niet klagen.
Een reserve onsteking pik je voor 50 euro op op een landrover beurs.
Die ligt in de kast te wachten op problemen die niet komen ...
Als ik modern wil is er genoeg keus.
Zou ik niet met een V8 beginnen.
Bijlagen
IMG_3547.JPG

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2021, 14:18

dyngo schreef:Wel, ik rijdt graag wat oudere autos.
Mijn Triumph spitfire rijdt met contactpunten, al 50 jaar prima.
Mijn Range Rovers heb ik ook lang met contactpunten gereden, dat geeft meer problemen.
De 8 cylinders maken dat de as 8 kantig is, en bij hogere toerentallen komt dat moeilijk mee, vooral bij veroudering.
De electronische Lucas ontsteking is ook eenvoudig.
Magnetisch module met electronische vonkversterker.
Funktioneert perfekt, ook bij hoge toerentallen.
Voor het rijden op LPG geef je wat extra voorontsteking vanwege het hoge octaan getal.
Gaat bij mij 100.000en kms zonder speciaal onderhoud, kan niet klagen.
Een reserve onsteking pik je voor 50 euro op op een landrover beurs.
Die ligt in de kast te wachten op problemen die niet komen ...
Als ik modern wil is er genoeg keus.
Zou ik niet met een V8 beginnen.

Dan zijn we het eens ... het werkt, en soms zelfs verbazingwekkend goed, dat ouderwetse spul.
Maar wil je een moderne electronische ontsteking dan is er tegenwoordig heel veel meer mogelijk.
In plaats van "wat extra voorontsteking" een eigen curve voor LPG maakt het mooier.

Zoals ik zei: ik heb geen hands-on ervaring - ik ben een dieselaar - maar ik heb wel gezien/gehoord hoe mooi rustig 50 jarige Volvo-blokken draaiden (4 cilinders) dankzij de 123ignition draaiden.   Verder kreeg ik pas mee dat het Zweedse leger een aantal Volvo C300 (TGB 11/12/13 ) met B30 motoren, dus 6 cilinders - ombouwt met naar 24 V aangepaste 123ignition ontsteking.  De combinatie Zweden + leger doet me vermoeden dat de 123 ontsteking niet 123 gekozen is ... die C300 Laplanders zijn bedoeld om niet gauw stuk te gaan.

Groeten MarcS

PS   De echte V8-electronica-liefhebber schijnt neer te kijken op de kant en klare oplossingen, die gaan voor MegaJolt

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor dyngo » 26 Apr 2021, 14:28

Eigenlijk bedoel ik te zeggen.
Als een auto goed naar huis rijdt, en dan plotseling niet wil starten
Dan zou ik naar de oorzaak zoeken met de onderdelen zoals ze op dat moment aanwezig zijn.
Meestal een kleinigheid, enkele tientjes aan euros (of niet eens) en de boel draait weer.
Of je daarna optimalisering zoekt is, vind ik, een ander verhaal.

Ik heb met zo'n nieuwe Rimmer bobine 3000 km gereden.
Net terug uit Delfzijl (350 km), perfect gedraaid, LPG tanken in Belgie (Blegny).
Starten, vergeet het maar.
Gelukkig is mijn schuur daar op loopafstand, andere RR en trailer gepakt.
Alles uitgewisseld, de bobine het laatst (want die is nieuw).
Er was wel een vonk, maar starten, ho maar.
Originele Bosch (met gebroken huis, daarom gewisseld), en het rijdt nu nog.
Kortom, eerst het probleem oplossen maakt gelukkig. :D

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Edward » 26 Apr 2021, 15:33

dyngo schreef:Kortom, eerst het probleem oplossen maakt gelukkig. :D


Eens! Ik heb geen klote verstand van V8 uit een LaRo maar meteen onderdelen wisselen leidt tot een lege(re) bankrekening en geen enkel inzicht wat niet werkte en waarom niet.
Overigens hoor je in LaRo land net zo veel slecht nieuws als goed nieuws over 123. Wellicht is het voor een V8 perfect, Maar op een Serie hebben we ooit verrekte lang moeten zoeken im uiteindelijk te ontdekken dat de 123 veel te weinig vervroeging aankon om die 2.25 fatsoenlijk te laten lopen. Lang leve een verkoper met verstand van z'n product.......


Eerst het ding fatsoenlijk aan het lopen en dan nadenken over eventuele upgrade's. Waarbij aangetekend moet dat nieuwer en moderner niet per sé ook beter en betrouwbaarder betekent.

Verder zou ik de adviezen van iemand die zelf die ouwe rommel rijdt twee keer meer serieus nemen dan die van Marc of mij die zo'n ding alleen ooit gezien hebben op een treffen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Nielsieee
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 Apr 2021, 11:29

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Nielsieee » 26 Apr 2021, 21:53

Edward schreef:
dyngo schreef:Verder zou ik de adviezen van iemand die zelf die ouwe rommel rijdt twee keer meer serieus nemen dan die van Marc of mij die zo'n ding alleen ooit gezien hebben op een treffen. :lol: :lol:


Ik steek wat op van alle comments, ook al zegt niet iedereen hetzelfde :lol:

Goed, overmorgen krijg ik met dank aan de verkoper een nieuwe ontstekingsset waarmee mijn bevriende Ford-monteur mee aan de slag gaat.
Als de wagen dan nog steeds niet start dan weten we iig dat het daar niet aan lag.

Dan is het euvel wellicht zo simpel als een losgeschoten draadje ergens buiten het zicht, maar dan zal ik toch op zoek moeten naar een Land Rover specialist. Hopelijk niet al te ver van Amersfoort ivm duwen :-).

Maar goed, zover is het nog niet, misschien start ie na het vervangen van de onderdelen als een zonnetje en dan vind ik het stiekem toch een fijn idee dat de ontsteking en kabels en bougies nieuw zijn.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten