jrmc schreef:Zou het dan kunnen zijn dat de EGR software matig geblokkeerd wordt? De vraag is dan alleen waarom soms wel en waarom soms niet... Ik heb ergens een flauw vermoeden dat als ik direct start nadat de voorgloeilamp gedoofd is de EGR geblokkeerd wordt. En als ik lang wacht met starten alles werkt.....Vreemd hoor, ik kan daar verder heel weinig over vinden bij de defenders om softwarematig de EGR to blokkeren.
Er zit vrijwel zeker een regeling op om bij een (echt) koude motor de EGR tijdelijk te blokkeren. Kennelijk helpt dit bij de koude start (of meer waarschijnlijk is er een probleem met de gerecirculeerde gassen in een koude omgeving).
Wellicht is dit de reden waarom de software bij een te snel starten de EGR (tijdelijk) blokkeert, op een zelfde wijze als bij een winter-koude motor de EGR langer geblokkeerd wordt. Het zou maar zo kunnen dat zodra er voldoende correcte sensor-waarden binnenkomen de EGR weer normaal geregeld wordt.
Op een "zelfde" wijze wordt de EGR-werking ook geblokkeerd bij "vollast" (dwz een serieuzere vermogensvraag), er zijn dan natuurlijk weer andere sensor-waarden die de aansturing nodig heeft om tot deze "beslissing" te komen.
Overigens hoor je bij de meeste "Puma" de EGR-werking (althans bij de 2,4, van de 2,2 weet ik het niet), als je een oplettende luisteraar bent ... en je staat verstelt hoe vaak dat ding aan het klepperen is, kennelijk begint "vollast" al redelijk vlot
Groeten MarcS