Luie TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Luie TD5?

Berichtdoor OttoVink » 29 Jun 2021, 13:24

Landmarcs schreef:
Ron63 schreef:
Landmarcs schreef:, en is eventueel te tunen, .

En wat doet dan met de uitstoot? (ik heb geen idee)

Tja, ik heb geen meetgegevens maar een betere tuner laat veel van de motor-aansturing onveranderd.
De EGR doe met name zijn heilzame werk bij deellast en het slimme tunen richt zich niet op deellast maar op het leveren van (iets) meer vermogen en koppel op de momenten dat die bij de standaardsetting te kort schieten. (Ik heb het bij "slim" tunen dus niet over zo'n boxje dat alleen de brandstof-hoeveelheid opschroeft.)
Aangezien het slechts een enkeling lukt om als Max Verstappen te rijden mag je aannemen dat tunen slechts een fractie verschil maakt waar het om uitstoot gaat.

Groeten MarcS

Ff simpel gedacht:
Sinds remap, grotere intercooler, en wat amputatie van onderdelen doe ik 100 km (20 %)meer met een tank diesel. Er wordt dus per km minder diesel verbrand. Je mag dus aannemen dat er per km minder uitstoot is.

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Ron63 » 29 Jun 2021, 14:27

met andere woorden; compenseert dus ruim de verwijderde EGR.

Groet

Ron

Ps: Het ding mag van mij ook blijven zitten hoor, maar het dus uiteindelijk "hier laat je wat en daar krijg je wat"
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jun 2021, 15:21

OttoVink schreef:Ff simpel gedacht:
Sinds remap, grotere intercooler, en wat amputatie van onderdelen doe ik 100 km (20 %)meer met een tank diesel. Er wordt dus per km minder diesel verbrand. Je mag dus aannemen dat er per km minder uitstoot is.

Ron63 schreef:met andere woorden; compenseert dus ruim de verwijderde EGR.
Ps: Het ding mag van mij ook blijven zitten hoor, maar het dus uiteindelijk "hier laat je wat en daar krijg je wat"

Dat is wat simpel gedacht.
NOx ontstaat bij hetere verbranding, daar zou je naar moeten kijken.
Verder is het verschil tussen wel of geen EGR groot, heel groot, dus niet iets wat je met 20% minder verbruik compenseert.

Groeten MarcS

PS   Ik deed overigens pas zo'n 150 km meer met één tank, dwz ± 840 km met ± 70 liter diesel, gewoon met een standaard "Puma".

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Houston » 29 Jun 2021, 21:52

Edward schreef:
Landmarcs schreef:In theorie is het een misdrijf om willens en wetens met een meer dan "gezonde" uitstoot van bijv NOx rond te rijden.


Groeten MarcS


Dan is in theorie iedereen die niet een elektrische wagen op groen stroom van z'n eigen zonnepanelen rondrijdt een misdadiger. Want als je met een nog oudere diesel rijdt waar nooit emissie beperkende delen op gezeten hebben ben je dan fout, fouter of net zo fout als een Td5 rijden die de egr heeft verwijderd?

Het wordt een dun en vaag lijntje.......

In een auto rijden waar het niet op zit of willens en wetens de installatie verwijderen, zit wat mij betreft nog wel enig verschil in.
Bovendien rijden er vast meer auto's rond waar je de EGR vanaf zou kunnen halen dan dat er auto's rondrijden waar die nooit op gezeten heeft.
En dat verschil wordt alleen maar groter. ;)

In deze ben ik t dus met Marc eens; van mij mag er controle op komen. Die dingen zitten er niet voor niks op. Dat ding eraf halen vind ik net zo a-sociaal als je Mc Donaldstroep uit t raam gooien.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Houston » 29 Jun 2021, 21:54

Ron63 schreef:met andere woorden; compenseert dus ruim de verwijderde EGR.

Groet

Ron

Ps: Het ding mag van mij ook blijven zitten hoor, maar het dus uiteindelijk "hier laat je wat en daar krijg je wat"

Hahaha! Ja, daarom zijn ze ook ontwikkeld; omdat het zonder schoner is dan mét! :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Edward » 29 Jun 2021, 22:49

Van mij mag bij de apk best gecontroleerd worden of alle emissie voorzieningen nog aanwezig zijn en werken. Dat was de stelling ook niet. Ik ben ook voor een apk voor motoren en auto's waarbij het geluidsniveau gecheckt wordt.

Nu wordt de uitstoot gecontroleerd bij de apk en kennelijk is het dus niet erg meetbaar of die emissiedingen werken want al die wagens met verwijderde EGR, roetkat, etc komen gewoon door de apk.

Maar Marc z'n stelling dat iemand misdadig is omdat ie zonder EGR rijdt raakt kant noch wal als diezelfde persoon in een 300Tdi dan ineens niet misdadig is.

Marc is ook een crimineel want een oude diesel die echt niet meer kan. Aangezien Marc alleen zichzelf en z'n vrouw vervoerd kan ie prima af met een EV. :roll: :roll:

Ik weet dat het shamen van de consument erg populair is maar het slaat nergens op om de kleine man op z'n verantwoordelijkheid te wijzen als overheden en multinationals die niet nemen. Dat is de omgekeerde wereld.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jun 2021, 23:30

Edward schreef:Van mij mag bij de apk best gecontroleerd worden of alle emissie voorzieningen nog aanwezig zijn en werken. Dat was de stelling ook niet. Ik ben ook voor een apk voor motoren en auto's waarbij het geluidsniveau gecheckt wordt.

...

Maar Marc z'n stelling dat iemand misdadig is omdat ie zonder EGR rijdt raakt kant noch wal als diezelfde persoon in een 300Tdi dan ineens niet misdadig is.

Hmm ... het willens en wetens een door de normeringen afgedwongen emissie-voorziening wegnemen is mijns inziens onvergelijkbaar met het (blijven) rijden met verouderde techniek, zeker als je in ogenschouw neemt dat een Td5 zonder EGR de Tdi in vervuiling evenaart of zelfs verslaat.

Overigens was mijn boodschap dat het waarschijnlijk een misdrijf is om willens en wetens de EGR onklaar te maken, je stoot daarmee meer schadelijke stoffen uit, meer dan de normering/vergunning ... je zou kunnen zeggen dat met de (type)goedkeur van een auto een vergunning werd afgegeven voor de auto volgens die goedkeur. Het oordeel of iemand dan al dan niet "misdadig" bezig is een andere vraag.

Groeten MarcS

PS Ik rijd al een eeuwigheid elektrisch ... dieseltreinen zijn in "onze streken" de uitzondering.

DEF90RB
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 14:27

Re: Luie TD5?

Berichtdoor DEF90RB » 30 Jun 2021, 12:54

Berichtdoor jrmc » 29 Jun 2021, 12:03
Ik moet zeggen dat ik hem ook liever origineel houd. En die EGR doet niets aan de prestaties af als deze goed werkt toch? Die van mij ziet er schoon uit, zit ook niet vast maar doet volgens de Nanocom niet altijd zijn werk. De ene rit wel waardes, de andere niet.. en alles op 0.0..Vreemd toch? Lijkt geen goede aansturing te krijgen misschien


Exact hetzelfde verschijnsel bij mijn zeer goed onderhouden, fijn rijdende en vwb aandrijflijn originele Defender Td5 uit 2002 (dagelijks vervoermiddel, 20K/jaar).
Talloze metingen gedaan en grafieken uitgedraaid met de Nanocom, van alles en nog wat vervangen dat verband kan houden met de EGR, maar niets helpt. Een deel van de ritten werkt de EGR wel, maar vaak niet. Frustrerend is dat je ook geen foutmeldingen krijgt op de Nanocom, terwijl er overduidelijk iets niet goed gaat.
Ik vermoed een electronische of programmeringsbug, want bij verschillende ritten op dezelfde dag kan ik ofwel geen, ofwel normale EGR gerelateerde waarden op de Nanocom krijgen. Tijdens een rit verandert dat niet. Nog een opmerkelijk verschijnsel; als de EGR lijkt te functioneren, dan komt er een flinke roetwalm uit de uitlaat. Het storende roeten bij sommige ritten was overigens voor mij de aanleiding om (mede met hulp van de Nanocom) te gaan zoeken en toen kwam ik uit op dit EGR gerelateerde probleem. Voor mij is het voornamelijk een "optisch" probleem (roeten), want verder draait de motor perfect, welke meetwaarden je ook krijgt.
Met alle metingen en analyses in de hand diverse zgn. experts en deskundigen geraadpleegd. Iedereen heeft allerlei suggesties (waarvan een deel ook hier voorbij zijn gekomen), maar niets helpt en niemand kan het echt verklaren.

Eigenlijk wacht ik op een keer dat de buitenlandse (ik dacht Spaanse of Portugese, zijn naam ben ik vergeten, maar komt op dit forum nog wel eens voorbij) Td5 ECU specialist weer eens in het land is, om naar de ECU software te laten kijken. Ik heb de indruk dat in het verleden daar aan gerommeld is, al geeft de Nanocom ook hier weer aan dat de standaard bestanden zouden zijn geladen.

Wie weet zijn naam, hoe kom ik met hem in contact en weet iemand wanneer hij weer "een tour door Nederland" doet? Ik zou graag met hem de Defender op een testbank/rollenbank zetten.

Dat laatste heb ik onlangs ook met mijn RRC uit 1982 gedaan en daar veel voordeel aan gehad vwb afstellen. Toen we klaar waren hadden we na 39 jaar nog 124,7 pk over van de originele 125 en zelfs 279,2 Nm in plaats van origineel 258. Standaard motor, niet getuned, met normale Zeniths alleen voorzien van 123 electronische ontsteking en alles goed afgesteld door iemand die verstand heeft van ouderwetse motoren met carburateurs.
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Luie TD5?

Berichtdoor OttoVink » 30 Jun 2021, 17:21

Jose van td5 inside ?

jrmc
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 Apr 2021, 11:23

Re: Luie TD5?

Berichtdoor jrmc » 30 Jun 2021, 17:31

DEF90RB schreef:
Berichtdoor jrmc » 29 Jun 2021, 12:03
Ik moet zeggen dat ik hem ook liever origineel houd. En die EGR doet niets aan de prestaties af als deze goed werkt toch? Die van mij ziet er schoon uit, zit ook niet vast maar doet volgens de Nanocom niet altijd zijn werk. De ene rit wel waardes, de andere niet.. en alles op 0.0..Vreemd toch? Lijkt geen goede aansturing te krijgen misschien


Exact hetzelfde verschijnsel bij mijn zeer goed onderhouden, fijn rijdende en vwb aandrijflijn originele Defender Td5 uit 2002 (dagelijks vervoermiddel, 20K/jaar).
Talloze metingen gedaan en grafieken uitgedraaid met de Nanocom, van alles en nog wat vervangen dat verband kan houden met de EGR, maar niets helpt. Een deel van de ritten werkt de EGR wel, maar vaak niet. Frustrerend is dat je ook geen foutmeldingen krijgt op de Nanocom, terwijl er overduidelijk iets niet goed gaat.
Ik vermoed een electronische of programmeringsbug, want bij verschillende ritten op dezelfde dag kan ik ofwel geen, ofwel normale EGR gerelateerde waarden op de Nanocom krijgen. Tijdens een rit verandert dat niet. Nog een opmerkelijk verschijnsel; als de EGR lijkt te functioneren, dan komt er een flinke roetwalm uit de uitlaat. Het storende roeten bij sommige ritten was overigens voor mij de aanleiding om (mede met hulp van de Nanocom) te gaan zoeken en toen kwam ik uit op dit EGR gerelateerde probleem. Voor mij is het voornamelijk een "optisch" probleem (roeten), want verder draait de motor perfect, welke meetwaarden je ook krijgt.
Met alle metingen en analyses in de hand diverse zgn. experts en deskundigen geraadpleegd. Iedereen heeft allerlei suggesties (waarvan een deel ook hier voorbij zijn gekomen), maar niets helpt en niemand kan het echt verklaren.

Eigenlijk wacht ik op een keer dat de buitenlandse (ik dacht Spaanse of Portugese, zijn naam ben ik vergeten, maar komt op dit forum nog wel eens voorbij) Td5 ECU specialist weer eens in het land is, om naar de ECU software te laten kijken. Ik heb de indruk dat in het verleden daar aan gerommeld is, al geeft de Nanocom ook hier weer aan dat de standaard bestanden zouden zijn geladen.

Wie weet zijn naam, hoe kom ik met hem in contact en weet iemand wanneer hij weer "een tour door Nederland" doet? Ik zou graag met hem de Defender op een testbank/rollenbank zetten.

Dat laatste heb ik onlangs ook met mijn RRC uit 1982 gedaan en daar veel voordeel aan gehad vwb afstellen. Toen we klaar waren hadden we na 39 jaar nog 124,7 pk over van de originele 125 en zelfs 279,2 Nm in plaats van origineel 258. Standaard motor, niet getuned, met normale Zeniths alleen voorzien van 123 electronische ontsteking en alles goed afgesteld door iemand die verstand heeft van ouderwetse motoren met carburateurs.


Fijn om te horen dat er nog iemand is met dezelfde verschijnselen :-). Nou ja of eigenlijk niet natuurlijk. Ik heb geen roet. Vandaag wel weer een nieuwe waarneming: EGR inlet% gaat gelijk op met Turbo wastegate%.....Die heb ik niet eerder gezien. Enige waar ik echt last van heb is dat bij warme motor dus turbo respons en gaspedaal respons wel echt minder snel en krachtig is dan bij koude(re) motor. Wat is jou max air inlet op de nanocom en max turbo druk?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten