Luie TD5?
Re: Luie TD5?
cat eruit, egr eruit, chippen en gaan met die banaan
Cat was bij mij binnen 6 jaar in 1000 stukjes gebroken, onder garantie nieuwe ingezet en die zit er al 11 jaar in
Denk niet dat het de cat is.
Begin met de EGR
Schoonmaken of eruit halen, zijn speciale setjes voor
Neem wel alles van de egr mee naar huis wat ze eruit halen
Ooit gaan ze moeilijk doen met de apk maar dan kun je hem tijdelijk er weer in zetten
Denk niet dat het de cat is.
Begin met de EGR
Schoonmaken of eruit halen, zijn speciale setjes voor
Neem wel alles van de egr mee naar huis wat ze eruit halen
Ooit gaan ze moeilijk doen met de apk maar dan kun je hem tijdelijk er weer in zetten
-
Landmarcs
Kijk eerst eens hoe schoon het inlaattraject is, en of de intercooler nog deugt.
Alleen de EGR weghalen helpt niks, dwz je helpt de diesel alleen aan een nog slechtere naam.
Ik hoop dat de EGR een regulier "dingetje" wordt bij controles: je bent fout bezig.
In theorie is het een misdrijf om willens en wetens met een meer dan "gezonde" uitstoot van bijv NOx rond te rijden.
Een Td5 kan standaard gewoon goed werken, en is eventueel te tunen, maar hij moet eerst standaard goed werken.
Groeten MarcS
Alleen de EGR weghalen helpt niks, dwz je helpt de diesel alleen aan een nog slechtere naam.
Ik hoop dat de EGR een regulier "dingetje" wordt bij controles: je bent fout bezig.
In theorie is het een misdrijf om willens en wetens met een meer dan "gezonde" uitstoot van bijv NOx rond te rijden.
Een Td5 kan standaard gewoon goed werken, en is eventueel te tunen, maar hij moet eerst standaard goed werken.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:In theorie is het een misdrijf om willens en wetens met een meer dan "gezonde" uitstoot van bijv NOx rond te rijden.
Groeten MarcS
Dan is in theorie iedereen die niet een elektrische wagen op groen stroom van z'n eigen zonnepanelen rondrijdt een misdadiger. Want als je met een nog oudere diesel rijdt waar nooit emissie beperkende delen op gezeten hebben ben je dan fout, fouter of net zo fout als een Td5 rijden die de egr heeft verwijderd?
Het wordt een dun en vaag lijntje.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Landmarcs schreef:, en is eventueel te tunen, .
En wat doet dan met de uitstoot? (ik heb geen idee)
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
Ik moet zeggen dat ik hem ook liever origineel houd. En die EGR doet niets aan de prestaties af als deze goed werkt toch? Die van mij ziet er schoon uit, zit ook niet vast maar doet volgens de Nanocom niet altijd zijn werk. De ene rit wel waardes, de andere niet.. en alles op 0.0..Vreemd toch? Lijkt geen goede aansturing te krijgen misschien
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:In theorie is het een misdrijf om willens en wetens met een meer dan "gezonde" uitstoot van bijv NOx rond te rijden.
Dan is in theorie iedereen die niet een elektrische wagen op groen stroom van z'n eigen zonnepanelen rondrijdt een misdadiger. Want als je met een nog oudere diesel rijdt waar nooit emissie beperkende delen op gezeten hebben ben je dan fout, fouter of net zo fout als een Td5 rijden die de egr heeft verwijderd?
Het wordt een dun en vaag lijntje.......
Het lijntje is niet zo vaag ... het is net als met APK-eisen, en sommige belasting-zaken.
Wat vroeger goed gevonden werd word bij nieuwere auto's niet (altijd) goed gevonden.
Die "gezonde" uitstoot is één van die dingetjes waar de historie meespeelt.
Haal je de EGR van een Td5 of "Puma" dan wordt ie zo smering als de diesel van vroeger als je naar de NOx kijkt.
Die EGR-loze NOx uitstoot is een veelvoud van de uitstoot van een auto met werkende EGR. (Het verschil tussen een Td5 en een "Puma" is peanuts in vergelijking met het verschil met géén EGR.)
Rijd je eenmaal met zonder EGR langs dan moet je de komende ± 10 auto's tegenhouden om de uitstoot van die ene auto te compenseren.
Of te wel: Wanneer in stedelijk milieu een paar procent van de diesels stiekem zonder EGR rijdt blijven de NOx gehalten hangen op het niveau van EURO 3 en dan kan ik die gemeenten geen ongelijk geven als ze iedere diesel willen weren.
Groeten MarcS
PS Het is net als de Covid19 problematiek: Blijf je vrij van problemen dan is het alleen maar gedoe. Het je geen last van astmatische of allergische reacties dan is NOx alleen maar gezever, heb je pech dan piep je wel anders (no pun intended).
De weet ik hoeveel miljard mensen op deze aardkloot ook maar hun eigen ruften weer in laten ademen. Dat zou pas helpen! 
-
Landmarcs
Ron63 schreef:Landmarcs schreef:, en is eventueel te tunen, .
En wat doet dan met de uitstoot? (ik heb geen idee)
Tja, ik heb geen meetgegevens maar een betere tuner laat veel van de motor-aansturing onveranderd.
De EGR doe met name zijn heilzame werk bij deellast en het slimme tunen richt zich niet op deellast maar op het leveren van (iets) meer vermogen en koppel op de momenten dat die bij de standaardsetting te kort schieten. (Ik heb het bij "slim" tunen dus niet over zo'n boxje dat alleen de brandstof-hoeveelheid opschroeft.)
Aangezien het slechts een enkeling lukt om als Max Verstappen te rijden mag je aannemen dat tunen slechts een fractie verschil maakt waar het om uitstoot gaat.
Groeten MarcS