Luie TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Re: Luie TD5?

Berichtdoor JohanFreelander » 29 Apr 2021, 08:21

Gelukkig is de egr makkelijk te demonteren en schoon te maken.
Je kan dan meteen in het inlaatspruitstuk kijken hoe vervuild het wel of niet is.
Ik gebruik van tijd tot tijd additieven, bijvoorbeeld om het brandstofsysteem te reinigen. Neem bijv. Liqui Moly hiervoor.
Ik denk dat dit icm doortrappen echt een verschil gaat maken.

In een eerdere post heb ik het gewicht van mijn 130 overschat. Gisteren toevallig op de weegbrug geweest voor wat afval. Het gewicht zit tegen de 2200 kg.
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Apr 2021, 13:13

JohanFreelander schreef:In een eerdere post heb ik het gewicht van mijn 130 overschat. Gisteren toevallig op de weegbrug geweest voor wat afval. Het gewicht zit tegen de 2200 kg.

Dat is wel heel toevallig, ik ook. En mijn 110 woog leeg ook bijna 2200 kg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2021, 14:52

Erik Peters schreef:
JohanFreelander schreef:In een eerdere post heb ik het gewicht van mijn 130 overschat. Gisteren toevallig op de weegbrug geweest voor wat afval. Het gewicht zit tegen de 2200 kg.

Dat is wel heel toevallig, ik ook. En mijn 110 woog leeg ook bijna 2200 kg.

't Is maar wat je "leeg" noemt.  
Het loopt hard op als je alles wat nog los in de auto ligt in dozen stopt, en daarna ook nog eens dat wat eraan geschroefd is los schroeft.
Been there done that toen mijn oude trouwe blauwe op zijn gepoetste kant geland was ... het was dagen werk.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2021, 10:39

Edward schreef:
conny schreef:Dus er is inderdaad sprake van roetvervuiling in de verbrandingsruimte.

Dan rijdt je als en oud wijf en is het logisch dat de ECU ook een luie stijl aanleert. In mijn D2 is het inlaatspruitstuk brandschoon! Laatst bekeken met een camera. Maar die draait dan ook regelmatig 4200rpm bij inhalen oid op de snelweg.

Als een motor extra schoongemaakt moet worden dan doet de chauffeur iets verkeerd...... Meestal teveel korte ritjes op standje opa

4200 toeren heeft mijne inderdaad nog nooit gehaald denk ik.
en inderdaad rij ik niet echt hard en veel korte ritjes.
merk wel dat ik sinds ik hem in standje Sport zet en dus wat later schakelt hij eigenlijk lekkerder rijdt.
en rijdt zowieso met wat meer toeren nu door gewoon ook wat verder in te trappen.
moet ook wel met een automaat in de bergen hier. anders doet ie echt niks.
ik probeer alleen zoveel mogelijk km te maken met zo weinig mogelijk diesel hahaha en dat lukt niet met 4200 toeren :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

jrmc

Berichtdoor jrmc » 14 Jun 2021, 18:06

Hallo allemaal, ik ben inmiddels de eigenaar van de 'luie' TD5 :-). Ik moet zeggen na 700 km dat het 'los' rijden wel degelijk geholpen heeft, net als een busje Liqui Moly diesel reiniger trouwens. Volstrekt andere auto, klimt rustig en 'graag' in de toeren en is ook op de snelweg een stuk stiller. Echter, nu met nog meer ervaring met de TD5 ook gemerkt dat deze na 20-30 minuten als de auto echt op temperatuur is minder fijn aan het gas hangt en ruwer begint te lopen. Ik heb inmiddels ook nanocom data en er vallen mij (denk ik) een paar dingen op:
- Max turbo druk is 202 KPA. ik heb begrepen dat dit 220 moet zijn (bij ambient druk van 100)
- Air flow krijg ik eigenlijk niet boven de 350-400 bij 3000rpm. De standaard is max 600 heb ik begrepen.
- EGR data staat bij sommige metingen de hele rit op 0.0. Bij andere ritten zie ik wel data verschijnen onder de inlet en modulator %. Ook onder acceleratie trouwens.
- Klopt het dat de turbo wastegate al actief wordt voordat de maximale druk bereikt wordt?

Geen foutmeldingen overigens uit de ECU. ECU connector is ook droog. Motor temperatuur 90-94 graden. Dus losrijden, ja, maar volgens mij is er toch iets meer aan de hand? Auto heeft no beetje Dr Jekyll & Mr hyde karakter. Ben benieuwd waar ik beste kan beginnen met zoeken.

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jun 2021, 18:13

De wastegate mag graag vast gaan zitten dus dat kun je iig controleren. Verder kan er eigenlijk weinig stuk. Er is een MAF sensor, een MAP sensor en een wategate modulator.

De modulater merk je als die stuk is omdat dan bij volgas de motor gaat jojo-en waardoor inhalen langer duurt dan bij bv driekwart gas. De MAF kun je gewoon lostrekken om te kijken of er verschil is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 15 Jun 2021, 23:35

Is de rode stekker op de ecu schoon van binnen?
Defender 130 2002

jrmc

Berichtdoor jrmc » 16 Jun 2021, 07:24

ECU stekker schoon inderdaad. Wastegate niet losgehaald maar zit wel goed beweging in. Ik heb de volgende vermoedens
- Kan het misschien de katalysator zijn die de lucht uitstroom beperkt en daardoor ook de air intake (volgende mij moet deze richting de 600 ipv 400 maar ik hoor graag van iemand of dat correct is).
- Toch de EGR die soms vast zit in een bijna dichte stand, maar soms ook wel open en dan niet meer goed sluit waardoor de motor ruw begint te lopen. Verklaart ook waarom ik soms wel Nanocom waardes krijg op de EGR en soms niet
- Misschien toch een MAF die niet helemaal 100% is. Hij is zeker niet stuk want ik zie wel data maar de air flow is dus maar max 400.
- Mogelijk brandstofpomp, deze maakt een zoemend geluid voor het starten, maar ik heb ook wel eens een slechte gehoord en zo erg is het zeker niet.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 16 Jun 2021, 21:25

MAF 400 is normaal, je kunt ook de stekker eruit halen dan staat hij, dacht ik, op een vaste waarde van 45
Ik heb mijn TD5 nu niet voor de deur anders had ik even gekeken bij de mijne

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 16 Jun 2021, 22:40

Als de kat er nog tussen zit kan die inderdaad dicht zitten

Terug naar “Techniek”