Luie TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Luie TD5?

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2021, 09:50

Erik Peters schreef:Maar echt heet krijg je de Td5 niet (zo makkelijk).

p.s. Een stootrand verdwijnt niet van zelf, dat worden dan nieuwe cilindervoeringen, kortom motorrevisie.

Tja, heet krijg je 'm wel maar dan moet je even wachten op het openen van de zuid-grens. Ten zuiden van Luik zijn er een paar langere autoweg-hellingen. Op weg erheen rijd je de auto tot de normale bedrijfstemperatuur en als je dan onderaan de helling van Tilff inzet op zo snel mogelijk boven komen ... maar tegelijk niet te vroeg terugschakelen dan wordt ie echt wel heet. Een stukje verderop is er nog zo'n helling ...   Vroeger terugschakelen koelt de motor: er gaat maar zo een kwart meer lucht door de motor bij dezelfde vermogensafgifte (wil je dus in het dagelijks gebruik veel vermogen op verstandige manier, bijv. vanwege een zware aanhanger, dan kies je dus beter meer en langer/vaker een lagere versnelling).

Dan die speculatieve stootrand. De auto heeft 150.000 km gereden, 120.000 in 7 jaar en daarna 30.000 km in 9 jaar.
We weten zo - verder voorkenningsloos - natuurlijk niks over het hoe en wat, maar stel dat die 30.000 km in 9 jaar sukkelige kilometers geweest zijn ... dan zijn dat erg weinig kilometers, denkelijk veel te weinig voor een stootrand.
Bovendien, die ± 3.000 km per jaar, die hoeven natuurlijk helemaal niet in een kruip-tempo afgelegd te zijn ... als je éénmaal per jaar naar Zuid-Frankrijk op en neer rijdt en verder niks dan zit je ± op dit kilometrage, en doe je dat in 2x2 dagen dan heeft de Td5 4 dagen per jaar lekker mogen werken.

Groeten MarcS

PS   Een stootrand kan natuurlijk ontstaan ... maar bij een modernere motor is de kans kleiner: De toleranties zijn kleiner (je ziet dat terug in de dunnere olie) en dus is de speelruimte wat betreft de zuigerslag (dwz dat allerlaatste beetje) ook kleiner ... of te wel: het verhaal dat bij een motorblok dat nooit hard hoeft te werken een stoorrand inslijt, een stootrand die opspeelt zodra je wel vermogen wil past bij een motorblok waar de zuigers een marginaal grotere of kleinere slag maken afhankelijk van de vermogensvraag -- ruimere toleranties, en bijv die 3x gelagerde krukas zijn daarin belangrijke factoren in die marginale slaglengte-verschillen.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 24 Apr 2021, 13:23

Een td5 (of zo je wilt de ecu) is wel degelijk zelflerend.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2021, 13:47

OttoVink schreef:Een td5 (of zo je wilt de ecu) is wel degelijk zelflerend.

Hmm ... ik kan het tegendeel niet bewijzen, maar ik kan werkelijk niet geloven dat er een zelflerend effect is waardoor de auto boven de 100 km nauwelijks nog trekt. Als de ECU werkelijk in de aansturing zou leren dan moet je je afvragen of een chip-tuning nog iets zou toevoegen ... de goede chip-tuner pas het kenveld aan ... een zelflerende ECU zou zoiets weer in de wielen rijden.

Omgekeerd kan bijv. een lekke intercooler het vermogen enorm frustreren. De turbo gaat pas echt werken als de motor oo echt moet werken -- dat is in ons platte land dus niet zo gauw, bijv pas boven de 100 km/u, of met een zware aanhanger -- en als de turbo zijn goede werk letterlijk ziet vervliegen door een lekke intercooler heb je niks aan die turbo, integendeel: de turbo smoort dan wel de uitlaat en geeft niet de verbeterde inlaatdruk.

Groeten MarcS

PS   Zou er wel een zelflerend deel in de ECU zitten, en zou dat de slechtere prestaties kunnen veroorzaken, dan is dit nog steeds op basis van de aanname dat een auto die in 9 jaar 30.000 kilometer reed die kilometers als een slak heeft afgelegd. Het is nog steeds mogelijk dat die 30.000 kilometer in een beperkt aantal dagen is weggereden (en dat de auto verder vooral stil stond).

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 24 Apr 2021, 19:40

Alles moet natuurlijk in orde zijn, maar rijstijl doet er toe. En als je bij voorbeeld bij een standaard td5 een grotere intercooler monteert zul je merken dat tie na verloop van tijd beter gaat trekken. de ecu past het lucht/brandstofmengsel aan. Maar tuning gaat vlotter.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Apr 2021, 20:09

jrmc schreef:Voor mijn beeldvorming, versnellen van 100 naar 130 moet nog redelijk vlot gaan (10-20 sec?) Met die snelheden (in 5) moet de motor nog wel het gevoel geven vooruit te willen?

Als je in 10 seconden van 100 naar 130 km/u wilt, dan adviseer ik om iets anders te kopen dan een Td5.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2021, 20:29

Erik Peters schreef:
jrmc schreef:Voor mijn beeldvorming, versnellen van 100 naar 130 moet nog redelijk vlot gaan (10-20 sec?) Met die snelheden (in 5) moet de motor nog wel het gevoel geven vooruit te willen?

Als je in 10 seconden van 100 naar 130 km/u wilt, dan adviseer ik om iets anders te kopen dan een Td5.

Tja ... mijn oude trouwe blauwe Td5 wilde nog best trekken in z'n 5º (en zelfs in 5+overdrive) ... maar je moet de versnelling niet overdrijven, gewoon geduld hebben. Wil je iets sportievere prestaties dan is terugschakelen naar de 4º geen onverstandige zet (misschien ben je dan wel toe aan oordoppen) ... wil je door naar in Nederland bovenwettelijke snelheden dan heb je die 5º versnelling wel nodig (en wat meer geduld) ... interessant is dat je met een goed presterende Td5 in zowel de 5º als ook in 5 + overdrive dezelfde topsnelheid haalt (op de teller net voorbij de 150 km/u).

Gear-Speed-Graph-High - Td5.jpg

Td5-Nm-kW-diagram.jpeg

Maar goed, niet iedere Td5 is even vlot en soepel.

Groeten MarcS

PS   Mocht je de topsnelheid willen uitproberen, doe dat dan alleen als je alle ruimte hebt, remmen neemt ook veel tijd.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 25 Apr 2021, 09:35

Tweede proefrit gedaan en de wastegate gecheckt. Daar zat erg weinig beweging in. Na inspectie van de rest van de wagen nogmaals ultieme poging gedaan en toen wel opeens netjes heen en weer :-) Gevolg was betere acceleratie, wat minder rauw lopen van de motor hoog in de toeren en ook bij 120km/h nog zin om door te trekken. 130+ heb ik niet geprobeerd maar dat had die ook zeker gehaald. Inmiddels blije eigenaar. Dank allemaal!

Jeroen

PS Ben zeker niet op zoek naar een sportieve defender, was gewoon benieuwd wat ongeveer de standaard is.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 26 Apr 2021, 11:16

Ik haal het niet hoor. Van 100 naar 120 een seconde of 10. Daarna geduld hebben...
Ik verwacht dat de auto een 2700kg zal wegen.
Defender 130 2002

conny

Berichtdoor conny » 28 Apr 2021, 12:10

Mij apk boer heeft laatst een nieuw apparaat aangeschaft; een paar sensors worden geplaatst, 1 of ander slangetje wordt in de inlaat gepltaatst en het ding moet een uurtje of wat stationair draaien. Schijnt vloeistof te injecteren, temperatuur te meten, egt enzo, maar het resultaat bij meerdere klanten is spectaculair!
Luie auto's komen weer helemaal tot leven.
Dus er is inderdaad sprake van roetvervuiling in de verbrandingsruimte.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Apr 2021, 12:32

conny schreef:Dus er is inderdaad sprake van roetvervuiling in de verbrandingsruimte.

Dan rijdt je als en oud wijf en is het logisch dat de ECU ook een luie stijl aanleert. In mijn D2 is het inlaatspruitstuk brandschoon! Laatst bekeken met een camera. Maar die draait dan ook regelmatig 4200rpm bij inhalen oid op de snelweg.

Als een motor extra schoongemaakt moet worden dan doet de chauffeur iets verkeerd...... Meestal teveel korte ritjes op standje opa
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”