Sorry Gents... Natuurlijk zijn er geen onwelgevoelige antwoorden of adviezen... Ben gewoon opzoek naar naar meer pk's welke verantwoordelijk kunnen worden toegepast in mijn TD4
Dus ieder concreet advies is van harte welkom...
Hartelijke groet, Casper
Meer PK TD4 puma
- JoostKenya
Re: Meer PK TD4 puma
Mijn ervaring is dat de Puma makkelijk 2500 kilo trekt.
Ook in de bergen en op hoogte.
Misschien dat je motor in de huidige toestand ongemerkt niet vol vermogen levert (lage turbo druk, nood loop, ...)
Ik heb al jaren een tuning van Alive die ik toen zelf met een OBD tool geflashed heb.
Iets van 150pk gok ik.
Daarmee werd het motor karakter veel levendiger.
Bas4cars/Bell autoservices levert iets soortgelijks.
Misschien dat je motor in de huidige toestand ongemerkt niet vol vermogen levert (lage turbo druk, nood loop, ...)
Ik heb al jaren een tuning van Alive die ik toen zelf met een OBD tool geflashed heb.
Iets van 150pk gok ik.
Daarmee werd het motor karakter veel levendiger.
Bas4cars/Bell autoservices levert iets soortgelijks.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:Mijn ervaring is dat de Puma makkelijk 2500 kilo trekt.
Precies, dwz zonder aanhanger lijkt de "Puma" op grotere hoogte zich bijna beter te ontplooien.
Misschien eerst eens aan bijv. Bas4Cars vragen naar het basis-vermogen ... dat moet goed zijn.
Daarna kan tuning altijd nog. Meer vermogen betekent immers bijna altijd ook meer slijtage.
Meer vermogen uit een motor die basaal niet goed presteert geeft wellicht zelfs dubbel slijtage.
Groeten MarcS
Zelf rij ik met een D2 TD5 automaat, zonder enige tuning, wel EGR en KAT verwijderd. Nieuwe slangen in het vooronder en altijd vliegengaas (grof) voor de radiateur gemonteerd. Ik ben al een aantal keren met de caravan van 1600 kg ver weg geweest. Vorig jaar nog midden in Spanje. Ook in de bergen in 3 met 2500 tp/m en 80km kom ik overal op. Of de helling moet dermate stijl zijn dat ik terug moet naar 2. Op de Franse autobahn toch is gekeken wat er gebeurt wanneer ik plankgas geef, de 130 km/u komt toch snel in zicht...aangezien ik nog sneller onverantwoord vond heb ik het niet verder uitgeprobeerd. Waarschijnlijk is die van mij in topconditie 
Een Td5 automaat is totaal niet te vergelijken met de 2.4 Puma. Sowieso is de Td5 van zichzelf al veel soepeler dan de 2.4 maar met de automaat en vooral de koppelomvormer is gewoon echt een trekpaard.
In het verleden had ik ze naast elkaar staan en als we zwaar in heuvelachtig terrein moesten trekken namen we altijd de Td5 mee. Bergop met 110km/n met 3 ton aan de haak is geen enkel punt. Ook wel eens samen op pad geweest, ik in de D2 en een maat in m'n 130 en dan kon de 130 de D2 op geen enkel punt bijhouden.
(dat is ook de reden dat de 130 weggegaan is. Véél leuker maar minder functioneel dan de D2)
Maar goed, Capser heeft een Td4 en wil die ook houden. Dus is het eerst zaak uit te vogelen of ie nu optimaal presteert en daarna wat er aan te doen is zodat rijden met de sleurhut gewoon ontspannen en redelijk comfortabel wordt zoals het hoort te zijn.
Iemand van Bas of een andere monteur met veel Td4 ervaring een keer laten proefrijden om te voelen hoe de Def nu voelt is een goed startpunt lijkt me.

In het verleden had ik ze naast elkaar staan en als we zwaar in heuvelachtig terrein moesten trekken namen we altijd de Td5 mee. Bergop met 110km/n met 3 ton aan de haak is geen enkel punt. Ook wel eens samen op pad geweest, ik in de D2 en een maat in m'n 130 en dan kon de 130 de D2 op geen enkel punt bijhouden.
Maar goed, Capser heeft een Td4 en wil die ook houden. Dus is het eerst zaak uit te vogelen of ie nu optimaal presteert en daarna wat er aan te doen is zodat rijden met de sleurhut gewoon ontspannen en redelijk comfortabel wordt zoals het hoort te zijn.
Iemand van Bas of een andere monteur met veel Td4 ervaring een keer laten proefrijden om te voelen hoe de Def nu voelt is een goed startpunt lijkt me.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Komt dus neer op een afspraak maken in America en de mogelijkheden onder elkaar zetten.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Traveller schreef:Zelf rij ik met een D2 TD5 automaat, zonder enige tuning, wel EGR en KAT verwijderd. Nieuwe slangen in het vooronder en altijd vliegengaas (grof) voor de radiateur gemonteerd. ... ... . Waarschijnlijk is die van mij in topconditie
Die EGR verwijdering doet niets extra, de "KAT" verwijdering (aangenomen dat je niet op een mauwende wolbol doelt) doet als het goed is ook niets (zeker als je de motor en katalysator zoals hier beschreven zo nu en dan goed heet stookt).
Dat van die "topconditie" is denkelijk wel waar.
En ... het is een heel aardige maat mbt de potentiële prestaties: Een standaard Td5 presteert over een breed front soepel maar toch ook net iets minder als de "Puma". De "Puma" pakt bij lagere toeren makkelijker op, en bij de hogere toeren is er een bijna "continu" koppel (dat "continue", vlakke koppel maakt natuurlijk wel dat iets terugzakken in toeren niet helpt* - zakken de toeren op een helling terug dan moet je terugschakelen en dat doe je gemakkelijk te laat).
Belangrijk "dingetje" in deze vergelijking is natuurlijk wel dat "Traveller" een automaat heeft.
* Dit is mijns inziens de reden waarom de Td5 soepeler aanvoelt: In het toerengebied net wat boven het max koppel krijg je als je iets in toeren "inzakt" meer koppel, met een automaat erachter heb je dan ook nog eens een koppelomvormer die wil doordrukken.
Groeten MarcS
Misschien is een test op een rollenbank mogelijk? Dan weet je meteen naar welke paarden gezocht moet worden
Chris
Chris
Traveller schreef:Misschien is een test op een rollenbank mogelijk? Dan weet je meteen naar welke paarden gezocht moet worden![]()
Chris
In motorland is dat heel gebruikelijk. Daar zetten we de fiets al op een dynobank bij montage van een open filter of andere einddemper. Maar of er veel dubbele banken (want 4wd) in NL zijn? Denk dat daar wel meteen een prijskaartje aan zal hangen.
Enige ervaring die ik daarmee heb is met de Volvo 850R van een maat en toen koste een dynorun 18K.
Da was wel inclusief een beetje sleutelwerk en wat onderdelen zoals andere krukas, zuigers, kop, drijfstangen, uitlaat, ecu, radiateurs en nog een hoop meer.
Edward van Vugt
Mijn puma is getuned door ene Jose (een Portugees) die met regelmaat door het land tourt en diverse garagebedrijven aandoet, waaronder een jou wel bekend garagebedrijf Casper. Daarnaast heb ik, voor het laten tunen, een nieuwe 'serck motorsport' intercooler geplaatst, omwille van de redenen die al eerder in dit draadje genoemd worden. In theorie zou het ding nu 160 pk moeten hebben. Wellicht dat er wat paarden verloren zijn in de strijd links en rechts. Ergo: hij trekt nu aanzienlijk beter.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960