Landmarcs schreef:Erik kan je beslist nog meer over de death-wobble vertellen.
Absoluut! Daar had ik ook regelmatig last van met mijn Td5. En fors afremmen (tot 50 km/u) doet het pas stoppen. Erg leuk voor het achteropkomende verkeer.
En het heeft niks met de veren te maken.
Ik dacht eerst dat het aan de fusee's lag (onvoldoende voorspanning), dus op goed geluk, een vulplaatje van 0,1 mm er tussen weg gehaald en dat leek een verbetering. Toch bleef het optreden, geen van de stuurkogels had speling, maar toch de kogel in de pitmanarm maar vervangen. Dat leek ook te helpen, maar na verloop van tijd gebeurde het toch op nieuw (rijdend met 100 km/u stuiterde ik met het linker voorwiel door een gat in het wegdek op de IJsselbrug bij Zwolle, rechts gelukkig geen verkeer dus naar rechts en vol op de rem).
November vorig jaar de fuseeschalen vervangen (tezamen met de remschijven en remklauwrevisie) en netjes afgesteld op de correcte voorspanning.
Met nieuwe netjes gebalanceerde wielen gebeurde het toch nog weer, gewoon op een recht stuk asfaltweg.
De pitmanarmkogel maar weer losgehaald en blijkbaar is daar een randje ontstaan, waar de onderste lagerschaal in blijft hangen (het veertje drukt de schaal dan niet meer omhoog). Oude lagerschaal erin (opstaande rand was iets minder hoog, rechts op foto) en een vulplaatje van 1 mm er bij onderin gedrukt. Kogel zit nu aardig strak in het huis (kan amper nog in veren).
En ik heb tot nu toe nog geen last meer gehad van de "wobble".
Ik had in december bij Paddockspares een nieuwe pitmanarm besteld, maar helaas werd die niet afgestuurd voor de Brexit een feit was. Order in januari maar geannuleerd (nu geeft het wat meer gedoe bij de douane en dat maakt het wat duurder).
Groet,
Erik.
p.s. ik zou gewoon de standaard veren houden (de Boge hydromat weghalen) en achter van die luchtbalgjes in de (huidige) veren drukken.
Dat had ik ook moeten doen bij mijn 300 Tdi, maar ik was bang dat die polyurethaan luchtbalgjes te snel zouden slijten bij mij met al die modder. En tweedehands achterveren waren goedkoper dan nieuwe luchtbalgjes.