PUMA 2.4 TDCI LBijft hikken/stotteren in 1e en 2e versnelling
Re: PUMA 2.4 TDCI LBijft hikken/stotteren in 1e en 2e versnelling
Dat zou weer passen bij de oude kwaal vd koppelingsplaten. Want daarbij waren de veren te slap en lagen los ij de plaat waardoor ze gingen rammelen wat dat verschrikkelijke geluid gaf.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Dat zou weer passen bij de oude kwaal vd koppelingsplaten. ....
Waarmee de cirkel rond is en we (weer) bij de Puma 2.4 TDCI koppeling zijn.
Het had verholpen moeten zijn maarrr ... wellicht zijn er toch ondeugdelijke koppelingsplaten tussendoor geslipt.
Groeten MarcS
Ik denk niet dat de koppeling het probleem is. Immers, de 2.4tdci heeft een anti-stall. Daarmee zou de computer de inspuiting bij moeten regelen als deze af dreigt te slaan.
Loopt de motor stationair ook wat onregelmatig? Zie je de toerenteller circa 50 toeren continu wisselen? Als je stil staat en de airco aanzet, regelt de motor dan het toerental bij of gaat dit met wat horten en stoten? Start de auto goed of moet je even doorstarten?
Met de airco kan je belasting toevoegen aan je motor. Als deze belasting slecht "bijgeregelt " wordt (schokkerig), dan zit het probleem niet in de aandrijving maar in de aansturing van de motor.
Bij de 2.4 kunnen dit een aantal dingen zijn:
- Krukas sensor
- nokkenas sensor
- MAF sensor
- VCV valve
Aangezien je brandstoffilter hebt vervangen (hoop niet het benzinefilter
) en de verstuivers, kunnen we ervan uitgaan dat die oke zijn. Ik weet niet wat je met de ECM sensor bedoeld?
- Ik zou de sensor bij je inlaatspruitstuk eruit halen en even schoonmaken, die is vaak er vuil.
- controleer of de hendel van je turbo gangbaar is
Tot slot, ik vermoed dat het je vcv valve is. afhankelijk van de antwoorden op eerdere vragen. De VCV valve bepaald de druk/hoeveelheid brandstof die de motor ingaat (of eigenlijk op de common rail wordt gezet). Doordat de antistall niet werkt, lijkt het erop dat de hoeveelheid brandstof niet juist wordt geregeld. Hoeveel km's heeft de auto gelopen?
Loopt de motor stationair ook wat onregelmatig? Zie je de toerenteller circa 50 toeren continu wisselen? Als je stil staat en de airco aanzet, regelt de motor dan het toerental bij of gaat dit met wat horten en stoten? Start de auto goed of moet je even doorstarten?
Met de airco kan je belasting toevoegen aan je motor. Als deze belasting slecht "bijgeregelt " wordt (schokkerig), dan zit het probleem niet in de aandrijving maar in de aansturing van de motor.
Bij de 2.4 kunnen dit een aantal dingen zijn:
- Krukas sensor
- nokkenas sensor
- MAF sensor
- VCV valve
Aangezien je brandstoffilter hebt vervangen (hoop niet het benzinefilter
- Ik zou de sensor bij je inlaatspruitstuk eruit halen en even schoonmaken, die is vaak er vuil.
- controleer of de hendel van je turbo gangbaar is
Tot slot, ik vermoed dat het je vcv valve is. afhankelijk van de antwoorden op eerdere vragen. De VCV valve bepaald de druk/hoeveelheid brandstof die de motor ingaat (of eigenlijk op de common rail wordt gezet). Doordat de antistall niet werkt, lijkt het erop dat de hoeveelheid brandstof niet juist wordt geregeld. Hoeveel km's heeft de auto gelopen?
-
Landmarcs
Pascal87 schreef:Ik denk niet dat de koppeling het probleem is. Immers, de 2.4tdci heeft een anti-stall. Daarmee zou de computer de inspuiting bij moeten regelen als deze af dreigt te slaan. ....
Het kan natuurlijk heel goed dat het een van de sensoren is, met foutieve, afwezige of intermittrende signalen kan er van alles gebeuren (veelal - als een sensor-waarde te ver buiten de normale waarden komt - de gaat er dan ook een motor-management-lampje branden).
Evenwel zou juist de anti-stall samen met een te "slappe" koppelingswerking een oscillerend effect kunnen veroorzaken, een niet goed werkende koppeling zorgt - precies zoals Erik beschrijft - een rap wisselende belasting en de anti-stall probeert het motor-toerental constant te houden. Er hoeft maar een kleine vertraging (zonder vertraging is onmogelijk) in dit regelsysteem te zitten en het kan gaan pendelen. Gasgeven helpt dan, een hogere versnelling helpt dan ook, met (genoeg) gas reageert de motor zo snel dat er geen pendel-effect optreedt, een hogere versnelling zorgt voor zoveel meer weerstand en traagheid aan de andere kant van de koppeling dat de oscillatie niet optreedt.
Anyway: Even kijken of de motor netjes regelmatig stationair draait en met een belasting (alle verbruikers aan helpt ook, dan vraagt de dynamo vermogen -- niet iedereen heeft een airco) het motortoertal ook direct stabiel wordt bijgeregeld is een eenvoudige test.
Overigens zou het ook nog kunnen liggen aan het signaal van de High-Low selectie. In Low werkt de anti-stall regeling anders, trager en afhankelijk van de snelheid zakt toerental naar 750 rpm. In High werkt de anti-stall rapper en zakt het toerental naar 750 rpm bij stilstand en gaat het direct naar 900 rpm zodra de auto ook maar iets rolt. In Low is het omgekeerd: de 900 rpm is het aanvangstoerental en zodra de auto rolt zakt het basis-toerental naar 750 rpm. Bij een gestoord High-Low signaal kan de anti-stall dus heel raar gaan doen.
NB Of je blij bent met de anti-stall regeling in Low ... ik heb de winst nog niet begrepen.
Groeten MarcS
Ik herken de symptomen. Dat is te zeggen, dat mijn puma tijdens onze jaren in Bogota altijd onregelmatig en stotterig liep in de 1 en 2, maar let wel dit op 2500 meter hoogte was. Vrij snel ben ik toen eens bij de Landrover geweest om eea te laten afstellen, met het idee dat er iets andere specs zouden zijn vanwege minder O2 maar het is eigenlijk nooit over gegaan, en er waren ook geen aanpassingen. Behalve dan als ik op lagere elevatie kwam, dan werd het beter. En nu weer terug op zeeniveau in NL, niks geen last meer. Na zes weken in een container, toch altijd even spannend, maar liep meteen beter dan ooit. Misschien helpt dat bij het verder zoeken. Groet Willem.
-
Landmarcs
Willem_G schreef:Ik herken de symptomen. Dat is te zeggen, .... op 2500 meter hoogte .. . ... En nu weer terug op zeeniveau in NL, niks geen last meer.
Je zou dan kunnen denken aan de LuchtMassaMeter, en/of de verwerking van dit signaal.
Van mijn 2010 "Puma" weet ik dat die redelijk kort na aanschaf een software-update gehad heeft ... misschien zijn er nog steeds verouderde software varianten in omloop.
Groeten MarcS
Dankjwel allemaal voor jullie tips en advies; heel erg leerzaam en bruikbaar
Ik ga er geleijk mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Ik ga er geleijk mee aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Maarten
-
Claudio Def110-2009
Grappig wilde dezelfde vraag stellen maar door het lezen van alle reacties al een aardig idee gekregen.
Mijn 2009 110tdci sinds kort ook haperen en stotteren in de lagere versnellingen en als ik voorzichtig gas geef dan is het net of hij inhoud en dan ineens hup
Mijn 2009 110tdci sinds kort ook haperen en stotteren in de lagere versnellingen en als ik voorzichtig gas geef dan is het net of hij inhoud en dan ineens hup
Is dat niet standaard, bij dat model?
Die van mij deed het ook, nu even wat minder maar t komt en t gaat…
Aan komen rijden, bij een verkeerslicht bijvoorbeeld, op t moment dat ik bijna stil sta valt t toerental terug en begint het.
En niet zelden slaat ie af.
Twee jaar geleden kreeg ik het idee dat hij af en toe te heet werd en dan deed ie hetzelfde dus misschien heeft het met elkaar te maken?
Althans; de sensoren of computers denken dat ie t te warm heeft…?
Egr heb ik ook lang aan gedacht en kan natuurlijk ook -bij de vorige eigenaar en in het begin toen ik hem had werd ie amper warm- maar dat lijkt op t moment opgelost.
Of een combinatie van die twee?
Anyway; zolang ik hem steeds opnieuw kan starten en verder rijden, tot de oorzaak is gevonden en opgelost….
Och… Land Rover hè…
Aan komen rijden, bij een verkeerslicht bijvoorbeeld, op t moment dat ik bijna stil sta valt t toerental terug en begint het.
Twee jaar geleden kreeg ik het idee dat hij af en toe te heet werd en dan deed ie hetzelfde dus misschien heeft het met elkaar te maken?
Althans; de sensoren of computers denken dat ie t te warm heeft…?
Egr heb ik ook lang aan gedacht en kan natuurlijk ook -bij de vorige eigenaar en in het begin toen ik hem had werd ie amper warm- maar dat lijkt op t moment opgelost.
Of een combinatie van die twee?
Anyway; zolang ik hem steeds opnieuw kan starten en verder rijden, tot de oorzaak is gevonden en opgelost….
Och… Land Rover hè…
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
Landmarcs
Houston schreef:Is dat niet standaard, bij dat model?
Dat van dat afslaan is mijns inziens géén standaard-eigenschap.
Ik denk dat er dan een of andere sensor, of bijv. het High-Low signaal hapert.
Normaal is in High dat de Anti-Stall regeling het toerental op minimaal 900 rpm houdt totdat je stil staat (of echt bijna stil staat), dan gaat het toerental naar 750 rpm.
In Low is het basis-toerental 900 rpm en zodra je begint te rijden dan zakt de Anti-Stall regeling naar 750 rpm.
Als dat High-Low-signaal niet goed binnenkomt heb je natuurlijk rare effecten. O ja, er speelt meen ik ook nog een signaal "koppeling ingetrapt" mee in de Anti-Stall werking.
Overigens kan je die Anti-Stall regeling goed testen op een flauwe helling.
Sta je stil en laat je de auto in z'n vrij de helling afrollen dan moet je die toerental verandering 750 <=> 900 rpm in High, en 900 <=> 750 rpm in Low eenvoudig zien. Helling op kan je ook nog eens zonder gasgeven wegrijden uitproberen, dat moet ook goed gaan, en met dezelfde rpm-wisselingen.
Groeten MarcS
PS Ik ben met mijn "Puma" ook tot boven de 2500 m gekomen (nu in Bolivia maar gewoon de Alpen) en ik merkte maar weinig, dwz je merkt dat de lucht dunner is en dat je dus wat vermogensverlies hebt (maar dat heb je zelf ook, zelfs na enige tijd acclimatiseren merk je de dunnere lucht).