Hi Chris,
Ik heb veel ervaring met deze motoren op LPG.
Ik heb veel (door mij ontwikkelde) LPG-sets ingebouwd en uitgeleverd in binnen en buitenland.
Mijn ervaring is dat deze motoren zonder problemen op LPG kunnen lopen.
Ik weet van auto's die na 500.000km nog geen klepproblemen hebben.
De Prins gas installatie is prima.
Het nadeel is wel dat je van Prins afhankelijk bent.
Zelf lever ik voor deze auto's mengstuk systemen of LPG injectie systemen op basis van AEB componenten.
Het voordeel is dat vele fabrikanten van LPG systemen deze elektronica gebruiken, waardoor je in geval van nood ook onderdelen van andere fabrikanten kunt gebruiken.
Bij merken als koltec (die niet meer bestaat en eigen onderdelen en elektronica gebruikten) moet je bij storingen vaak een nieuw LPG systeem inbouwen om dat er geen onderdelen meer leverbaar zijn.
Hugo
RRC 3.9i op LPG
Re: RRC 3.9i op LPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
Re: RRC 3.9i op LPG
Mijn ervaring is Impco een zeer goede oplossing.
Heb indertijd een 3,9 motor met Impco overgezet in mijn 70er zonder electronica.
Start op LPG, ook nu met min 15, geen carburatie, geen inspuiting.
APK 2018 moest ik de mixer vervangen omdat die de 1,5 CO niet haalde.
Dat had eerder nooit iemand nagemeten, merk geen verschil, (nieuwe mixer a 200 euro)
Mijn 4,6 draait op een gebruikt setje (200 mixer) van de Krim voor 250 euro en voldoet aan de APK norm.
Vind dat dit amerikaanse systeem op de V8 bijzonder goed voldoet.
Heb indertijd een 3,9 motor met Impco overgezet in mijn 70er zonder electronica.
Start op LPG, ook nu met min 15, geen carburatie, geen inspuiting.
APK 2018 moest ik de mixer vervangen omdat die de 1,5 CO niet haalde.
Dat had eerder nooit iemand nagemeten, merk geen verschil, (nieuwe mixer a 200 euro)
Mijn 4,6 draait op een gebruikt setje (200 mixer) van de Krim voor 250 euro en voldoet aan de APK norm.
Vind dat dit amerikaanse systeem op de V8 bijzonder goed voldoet.
Re: RRC 3.9i op LPG
De IMPCO gebruik ik alleen bij motoren boven de 250 pk.
Ik werk alleen met 425, 450, 600 mixers.
Hiermee kan ik motoren van boven de 500 pk ombouwen.
Systeem werkt goed maar is moeilijk af te stellen.
Al shet met de de 2 afstelschroeven lukt is het prima.
Maar vaak lukt het niet om de CO over het hele toerenberijk goed te krijgen.
Zo niet dan moet je andere doseer doorn hebben.
Het afstellen gaat net als bij de naalden van SU-carburateurs.
Helaas heeft niemand in Nederland (voor zo ver ik weet) deze doorns liggen.
Ik kan ze dan nog aftellen op basis van het afregellen van de de drukken in de verdamper en/of mixer.
Hugo
Ik werk alleen met 425, 450, 600 mixers.
Hiermee kan ik motoren van boven de 500 pk ombouwen.
Systeem werkt goed maar is moeilijk af te stellen.
Al shet met de de 2 afstelschroeven lukt is het prima.
Maar vaak lukt het niet om de CO over het hele toerenberijk goed te krijgen.
Zo niet dan moet je andere doseer doorn hebben.
Het afstellen gaat net als bij de naalden van SU-carburateurs.
Helaas heeft niemand in Nederland (voor zo ver ik weet) deze doorns liggen.
Ik kan ze dan nog aftellen op basis van het afregellen van de de drukken in de verdamper en/of mixer.
Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
Re: RRC 3.9i op LPG
Ik ben een eenvoudig Range Rover rijder.
Gezien het verbruik heb ik een praktische oplossing, LPG, zoals velen.
Ik zoek niet de perfektie, maar rijdt veel km tegen lage kosten in een grandioze auto.
In België was Impco LPG algemeen op injectie RR's
Bij deze autos kon ik geen onderscheid make of ik op benzine of LPG reed.
Zodoende kwam ik op het idee zo'n blok met Impco over te zetten in RR zonder computer.
Dat gaat wonderwel goed.
Start altijd, loopt als een injectie motor, maar nergens electronica.
Zoiets heb ik dan ook met de 4,6 in mijn 76er gedaan.
Geen remapping, geen komplexe afstellingen.
Het loopt super en snel.
Ik rijdt al 40 jaar triumph spitfire met dubbele SU.
Dat stel ik af op gehoor, rijdt zuinig en goed.
Toen kwam APK en begonnen garage mannetjes met meters de CO af te stellen.
Daarmee kwam je bijna niet thuis.
Later bleek dat deze autos van voor 74 aan geen enkele norm hoeven te voldoen..
Ik let op dat ze er met hun meetspullen afblijven.
Mijn spitfire heeft 400.000 km en rijdt prima op SU.
Ook daar, ik zoek geen perfektie.
Foto 2: mijn 3,9 met Impco (mixer is nieuw voor de 1,5 CO !)
Direkt overgenomen uit een 90er 4 deurs.
Foto 1: mijn 4,6 met een 200 mixer en een wat betere verdeling onder de kap.
Gezien het verbruik heb ik een praktische oplossing, LPG, zoals velen.
Ik zoek niet de perfektie, maar rijdt veel km tegen lage kosten in een grandioze auto.
In België was Impco LPG algemeen op injectie RR's
Bij deze autos kon ik geen onderscheid make of ik op benzine of LPG reed.
Zodoende kwam ik op het idee zo'n blok met Impco over te zetten in RR zonder computer.
Dat gaat wonderwel goed.
Start altijd, loopt als een injectie motor, maar nergens electronica.
Zoiets heb ik dan ook met de 4,6 in mijn 76er gedaan.
Geen remapping, geen komplexe afstellingen.
Het loopt super en snel.
Ik rijdt al 40 jaar triumph spitfire met dubbele SU.
Dat stel ik af op gehoor, rijdt zuinig en goed.
Toen kwam APK en begonnen garage mannetjes met meters de CO af te stellen.
Daarmee kwam je bijna niet thuis.
Later bleek dat deze autos van voor 74 aan geen enkele norm hoeven te voldoen..
Ik let op dat ze er met hun meetspullen afblijven.
Mijn spitfire heeft 400.000 km en rijdt prima op SU.
Ook daar, ik zoek geen perfektie.
Foto 2: mijn 3,9 met Impco (mixer is nieuw voor de 1,5 CO !)
Direkt overgenomen uit een 90er 4 deurs.
Foto 1: mijn 4,6 met een 200 mixer en een wat betere verdeling onder de kap.
Re: RRC 3.9i op LPG
Ik heb jaren gereden met diverse rrc's, 3.5 efi en 3.9 efi. Altijd met een impco installatie en 225 mixer.
We hebben ook een 4.6 geprobeerd met deze 225 mixer, maar die is te klein, je zult dan minimaal een 300 moeten hebben.
Het co gehalte is nooit een issue geweest met deze installatie.
We hebben ook een 4.6 geprobeerd met deze 225 mixer, maar die is te klein, je zult dan minimaal een 300 moeten hebben.
Het co gehalte is nooit een issue geweest met deze installatie.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
Re: RRC 3.9i op LPG
CO was bij mij nooit een issue.
Tot de APK.
Het schijnt dat de CO waarde stationair 1,5 moet zijn.
Ook voor mijn RR's van 1975, 1976.
Ik verzin dit niet, het staat op schrift.
Overigens, een nieuwe mixer en de 1,5 was probleemloos te halen.
Lijkt mij niet gezond, dus na de APK geef ik een flinke draai aan de stelschroef.
Eén ding weet ik, LPG, SU, een te zuinige afstelling (lage CO) leidt tot grote problemen.
Tot de APK.
Het schijnt dat de CO waarde stationair 1,5 moet zijn.
Ook voor mijn RR's van 1975, 1976.
Ik verzin dit niet, het staat op schrift.
Overigens, een nieuwe mixer en de 1,5 was probleemloos te halen.
Lijkt mij niet gezond, dus na de APK geef ik een flinke draai aan de stelschroef.
Eén ding weet ik, LPG, SU, een te zuinige afstelling (lage CO) leidt tot grote problemen.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: RRC 3.9i op LPG
dyngo schreef:CO was bij mij nooit een issue.
Tot de APK.
Het schijnt dat de CO waarde stationair 1,5 moet zijn.
Ook voor mijn RR's van 1975, 1976.
Ik verzin dit niet, het staat op schrift.
Och, die 1,5% CO is de maximum waarde, daarboven mag niet, daaronder wel.
Mijn 'benzine bus' (ook rijdend op benzine) uit 1990 had de laatste keer bij de APK een CO waarde (stationair) van 0,1. En dat was uitstekend.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: RRC 3.9i op LPG
Erik Peters schreef:.... die 1,5% CO is de maximum waarde, daarboven mag niet, daaronder wel.
Mijn 'benzine bus' (ook rijdend op benzine) uit 1990 had de laatste keer bij de APK een CO waarde (stationair) van 0,1. En dat was uitstekend.
Je vertelt er niet bij dat je een voor 1990 "extra schone" bus hebt.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: RRC 3.9i op LPG
Ja ja, het is er één met benzine injectie, lambdasonde en katalysator (en het is een 'Zwitserse' uitvoering, met wat minder pk's dan vergelijkbare motoren). In Duitsland zou hij in aanmerking komen voor een 'Grüne Plakkete' (U9 motor). De motor moet natuurlijk wel goed warm zijn voor de meting. Een keer bij de meting voor de APK was alles veel te hoog, maar ik had de motor toen ook niet warm gereden (4 km naar het keuringsstation), nadat de motor weer lekker op temperatuur was, lag e.e.a. weer ruim binnen de gestelde waarden.
Ik wou alleen maar aangeven dat je niet 1,5% CO moet nastreven, maar dat het ook veel beter kan (dus amper CO uitstoot).
Groet,
Erik.
Ik wou alleen maar aangeven dat je niet 1,5% CO moet nastreven, maar dat het ook veel beter kan (dus amper CO uitstoot).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: RRC 3.9i op LPG
De meesten met oude bakken streven helemaal niks na qua uitstoot Eric.
Die willen alleen dat de motor moi loop en verder zal het allemaal wel. Alle milieu maatregelen als EGR's etc liggen in de afvalbak.

Die willen alleen dat de motor moi loop en verder zal het allemaal wel. Alle milieu maatregelen als EGR's etc liggen in de afvalbak.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten