Hi Lift / Boerenkrik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2021, 12:11

Edward schreef:In principe heb je gelijk. Dat heet ....


Ik denk dat de basis van een krik is dat het een krik is.
Zo'n FarmJack is dus een gevaarlijke variant maar met enkele bonussen.

Vooralsnog is in mijn ogen nog de beste bonus de mogelijkheid om de auto voorzichtig op te tillen en zijdelings "weg te zetten".
Dat is dan natuurlijk direct ook dat wat een van de gevaren van het ding is.
Je kan gewoon hebben dat de auto gevaarlijk richting een hard object is geschoven en de sturende wielen niet daar zitten waar je wilt sturen* .... in zo'n geval kan je overwegen de auto met een FarmJack iets op te tillen en van het te vermijden object opzij te laten vallen. Met een beetje geluk kan dit zelfs in kleine stapjes, dan beperk je de risico's.

  * Zelf kwam ik een keertje in een dergelijke penibele situatie terecht: aan het eind van een dalende haarspeldbocht was een Opel het spoor bijster geraakt - hij had in de diepe sneeuw teveel de binnenbocht genomen en was daardoor nog verder in die binnenbocht gezakt en vast komen te staan. Ik moest hieromheen en het lukte heen aardig totdat mijn achterwielen via de Opel-sporen geleidelijk in de Opel-richting schoven. Wegsturen van die Opel was niet te doen, ik had sturende achterwielen nodig. Sneeuwkettingen omleggen was een optie, maar eigenlijk te laat: sneeuwkettingen geven pas na een paar meters de goede grip. Op zo'n moment was in een paar stapjes de achterkant "omzetten" een interessante optie geweest. Gelukkig had ik ook een rij-rooster en dat bleek voldoende om de achterwielen in hun eigen wil te beperken en dus uit het spoor te klimmen.
Nu was dit in de sneeuw en helling-af dus ging het allemaal relatief makkelijk en stapje voor stapje. Sta je op een vergelijkbare manier in de klei, en is het geen Opel maar een boom dan zie ik nog weer meer emplooi voor de FarmJack. Je kan dan ook denken aan die hopeloze lier-optie: ingezet als lier kom je niet ver, je kan wel een sleeplint strak mee zetten, de auto zekeren zodat ie niet verder opzij schuift ... als je daarmee dan net voorbij het obstakel kan komen is het genoeg.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Edward » 02 Feb 2021, 13:06

Landmarcs schreef:
Vooralsnog is in mijn ogen nog de beste bonus de mogelijkheid om de auto voorzichtig op te tillen en zijdelings "weg te zetten".
Dat is dan natuurlijk direct ook dat wat een van de gevaren van het ding is.

Groeten MarcS


Met een adapter die in de achterbumper of aangepaste voorbumper past. Dus gewoon zo'n ronde pijp op de nok vd krik is dat nog wel redelijk beheersbaar te doen.

Dat gezegd hebbende mist een maat van me twee vingers omdat ie met z'n hand tussen kantelende krik en trekhaak kwam ton het ding omlazerde en hij tegelijkertijd z'n evenwicht verloor doordat de handel vd krik hem omduwde. :roll: :roll:

En dat met een dikke 25 jaar off road ervaring rond de wereld. :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2021, 22:54

Edward schreef:Met een adapter die in de achterbumper of aangepaste voorbumper past. Dus gewoon zo'n ronde pijp op de nok vd krik is dat nog wel redelijk beheersbaar te doen.

Dat gezegd hebbende mist een maat van me twee vingers omdat ie met z'n hand tussen kantelende krik en trekhaak kwam ton het ding omlazerde en hij tegelijkertijd z'n evenwicht verloor doordat de handel vd krik hem omduwde.

Tja, als het goed mis gaat is het meestal ver van de bewoonde wereld.   Ik had een tandarts die z'n duim verloor toen hij z'n grasmaaier even op gang wilde helpen ... maar hij kreeg die duim weer terug, de chirurgische hulp kwam op tijd.

Ik neem het maar als waarschuwing en les tegelijk.

Ja, ja, ik heb die ronde gaten en de bijpassende adapter ... maar moet nog eens kijken in hoeverre de bumperettes de manoeuvreer-ruimte achter beperken. Anders toch ook nog maar eens een verlengstuk voor de adapter fröbelen.

Groeten MarcS

Houston
Berichten: 329
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Houston » 05 Feb 2021, 16:01

Hoe doe je dat dan? Aan de voor- of achterkant opkrikken en dan omduwen ofzo? Serieus? :shock:
Is t iet veiliger om m op z’n plek te laten en iets onder de wielen te gooien ofzo?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Erik Peters » 05 Feb 2021, 19:45

Houston schreef:Hoe doe je dat dan? Aan de voor- of achterkant opkrikken en dan omduwen ofzo? Serieus? :shock:

Precies, de high-lift midden onder de bumper, opkrikken tot aan het eind (met een beetje geluk is dan de vooras uit de grond) en vervolgens een drukker zijwaarts geven en dan kun je dat achteraan ook nog een keer doen (moet er geen reservewiel aan de deur hangen, die zit dan in de weg). Ooit eens gedaan. Het is dan de bedoeling dat de (voor)wielen naast het gat komen te staan waar ze in stonden en je hoopt dan dat daar genoeg grip is om verder te kunnen rijden.
Klinkt logisch, maar naast het gat waar ik in stond was het net zo zacht, dus dat hielp niet nog afgezien van het feit dat de auto heel makkelijk terug glijdt in het gat waar die eerst in stond. Uiteindelijk met een andere LR losgetrokken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink
Berichten: 425
Lid geworden op: 09 Aug 2018, 19:21

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor OttoVink » 05 Feb 2021, 22:00

Erik Peters schreef:
Houston schreef:Hoe doe je dat dan? Aan de voor- of achterkant opkrikken en dan omduwen ofzo? Serieus? :shock:

Precies, de high-lift midden onder de bumper, opkrikken tot aan het eind (met een beetje geluk is dan de vooras uit de grond) en vervolgens een drukker zijwaarts geven en dan kun je dat achteraan ook nog een keer doen (moet er geen reservewiel aan de deur hangen, die zit dan in de weg). Ooit eens gedaan. Het is dan de bedoeling dat de (voor)wielen naast het gat komen te staan waar ze in stonden en je hoopt dan dat daar genoeg grip is om verder te kunnen rijden.
Klinkt logisch, maar naast het gat waar ik in stond was het net zo zacht, dus dat hielp niet nog afgezien van het feit dat de auto heel makkelijk terug glijdt in het gat waar die eerst in stond. Uiteindelijk met een andere LR losgetrokken.

Groet,

Erik.

Gaat allemaal prima als je maar weet waar je mee bezig bent en uitkijkt waar je je ledematen plaatst.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2021, 11:57

OttoVink schreef:Gaat allemaal prima als je maar weet waar je mee bezig bent en uitkijkt waar je je ledematen plaatst.


Dat geld voor alle domme acties. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten