Edward schreef:In principe heb je gelijk. Dat heet ....
Ik denk dat de basis van een krik is dat het een krik is.
Zo'n FarmJack is dus een gevaarlijke variant maar met enkele bonussen.
Vooralsnog is in mijn ogen nog de beste bonus de mogelijkheid om de auto voorzichtig op te tillen en zijdelings "weg te zetten".
Dat is dan natuurlijk direct ook dat wat een van de gevaren van het ding is.
Je kan gewoon hebben dat de auto gevaarlijk richting een hard object is geschoven en de sturende wielen niet daar zitten waar je wilt sturen* .... in zo'n geval kan je overwegen de auto met een FarmJack iets op te tillen en van het te vermijden object opzij te laten vallen. Met een beetje geluk kan dit zelfs in kleine stapjes, dan beperk je de risico's.
* Zelf kwam ik een keertje in een dergelijke penibele situatie terecht: aan het eind van een dalende haarspeldbocht was een Opel het spoor bijster geraakt - hij had in de diepe sneeuw teveel de binnenbocht genomen en was daardoor nog verder in die binnenbocht gezakt en vast komen te staan. Ik moest hieromheen en het lukte heen aardig totdat mijn achterwielen via de Opel-sporen geleidelijk in de Opel-richting schoven. Wegsturen van die Opel was niet te doen, ik had sturende achterwielen nodig. Sneeuwkettingen omleggen was een optie, maar eigenlijk te laat: sneeuwkettingen geven pas na een paar meters de goede grip. Op zo'n moment was in een paar stapjes de achterkant "omzetten" een interessante optie geweest. Gelukkig had ik ook een rij-rooster en dat bleek voldoende om de achterwielen in hun eigen wil te beperken en dus uit het spoor te klimmen.
Nu was dit in de sneeuw en helling-af dus ging het allemaal relatief makkelijk en stapje voor stapje. Sta je op een vergelijkbare manier in de klei, en is het geen Opel maar een boom dan zie ik nog weer meer emplooi voor de FarmJack. Je kan dan ook denken aan die hopeloze lier-optie: ingezet als lier kom je niet ver, je kan wel een sleeplint strak mee zetten, de auto zekeren zodat ie niet verder opzij schuift ... als je daarmee dan net voorbij het obstakel kan komen is het genoeg.
Groeten MarcS