Hi Lift / Boerenkrik
- Casper the Ghost
Re: Hi Lift / Boerenkrik
Als het om de aanschaf van een potkrik gaat voor mijn Defender wat is dan de beste maximale en minimale uitdraaihoogte die ik nodig heb?
Ron63 schreef:[
Ik wist niet dat stieren loops konden worden, weer wat geleerd.
Da kunne ze ok nie. Zelfs runderen niet want die worden hooguit tochtig.
Denk da Conny een stadskind is
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Ron63 schreef:conny schreef:Band van de velg duwen
lieren
auto optillen en dwars uit spoor gooien
auto opkrikken
buis als verlenger gebruiken (gereedschap)
wapen tegen loopse stieren
uitdeukset
auto nivelleren bij slapen op het dak
bijzonder belangrijk stuk gereedschap en onmisbaar
Ik wist niet dat stieren loops konden worden, weer wat geleerd.
Wiskooknie
Ik heb ervaring met opdringerige Charolais-stieren ... goed uitkijken waar je loopt en een grondboor in de aanslag om op neus of ogen te slaan blijkt afdoende. Met zo'n loodzware Farm-Jack ben je volgens mij dubbel gehandicapped: je sjouwt er je een ongeluk mee en het ding is ook nog eens te zwaar om er gericht mee te meppen.
Overigens blijken die indrukwekkende stieren zelf ook onder de indruk van een goed gemikt pannetje water dat onverwacht over de kop uiteenspat (ik geef op dit laatste geen garantie, ik heb dit met een veilige heg tussen mij en de stier uitgeprobeerd).
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Casper the Ghost schreef:Als het om de aanschaf van een potkrik gaat voor mijn Defender wat is dan de beste maximale en minimale uitdraaihoogte die ik nodig heb?
Minimaal moet je rekening houden met een geheel platte band:
Dus hoogte onder de as minus de bandhoogte (en de 4 cm van het plankje onder de krik).
Als minimale maximum hoogte heb je slechts weinig extra als de hoogte onder de as nodig ... alles extra kan winst zijn als je eens onder de auto moet zijn (dan ook de assteunen kopen en gebruiken).
Bedenk dat je als je de krik wilt gebruiken om de auto uit een greppel oid te tillen die potkrik gauw te hoog is om onder de as te passen, dus zó universeel is de potkrik ook weer niet.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:dus zó universeel is de potkrik ook weer niet.
Groeten MarcS
Daarom ook dat ik een LaRo krik aanraad. Die heeft twee uitgaande cilinders ipv maar één. Dat maakt hem een stuk breder inzetbaar. Nadeel is wel dat het ding alleen rechtopstaand werkt.
Dus voor assen recht te krikken of en wagen uit te deuken is ie wat beperkt. Hoewel die aanhanger toch wel lukte door die op z'n kant in de heftruck te hangen
Voor wat betreft die stieren: Charolais is een vleesras, die zijn wilder dan melkvee. En een stier is redelijk makkelijk weg te sturen als ie alleen nieuwsgierig is. Zijn er kafjes in de buurt dan zou ik maar gewoon uit de buurt blijven. Want dan ga je het met een grondboor, hi lift of zelfs een jachtgeweer niet redden.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Minimaal moet je rekening houden met een geheel platte band:Casper the Ghost schreef:Als het om de aanschaf van een potkrik gaat voor mijn Defender wat is dan de beste maximale en minimale uitdraaihoogte die ik nodig heb?
Dus hoogte onder de as minus de bandhoogte (en de 4 cm van het plankje onder de krik).
Ik heb zoiets: in 2 tons (20 cm slaglengte en 9 cm spindel) en 5 tons (25 cm slaglengte en 10 cm spindel) uitvoering en ik gebruik soms een 5 cm dikke eiken plank als 'onderlegger'. Met de krik staand onder de as en de spindel uitgedraaid tot aan de as kun je het wiel net vrij krijgen (voor het verwisselen van een platte band).
Een tweetrapskrik heeft doorgaans een grotere slaglengte.
Edward schreef:Daarom ook dat ik een LaRo krik aanraad. Die heeft twee uitgaande cilinders ipv maar één. Dat maakt hem een stuk breder inzetbaar. Nadeel is wel dat het ding alleen rechtopstaand werkt.
Die krikken van mij doen het ook wel bijna horizontaal, als je de bediening (pomp), maar aan de onderkant houdt, dan loopt de olie daar wel naartoe.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Casper the Ghost
Geweldig, hartelijk dank voor jullie adviezen... Heb al iets gevonden voor een redelijke prijs
Groeten,
Casper
Groeten,
Casper
-
spaarnerover
Voor in het terrein heb ik een potkrik en een hi-lift. Een hi-lift is inderdaad levensgevaarlijk, zelf heb ik een hoekijzer eronder gelast zodat hij niet zijwaarts om kan vallen. Het is nog steeds oppassen hoor!
De hi lift trok mij ook aan omdat je er in principe ook mee kan lieren, ik heb er nog 2 harpsluitingen op zitten waar groene banden in passen.
met de krik liggend op de grond kan je er dan een metertje mee trekken.
Mocht ik geen zin hebben in een bijna doodservaring gebruik ik de potkrik
De hi lift trok mij ook aan omdat je er in principe ook mee kan lieren, ik heb er nog 2 harpsluitingen op zitten waar groene banden in passen.
met de krik liggend op de grond kan je er dan een metertje mee trekken.
Mocht ik geen zin hebben in een bijna doodservaring gebruik ik de potkrik
Series 109 (verkocht)
Verydisco 1990 200TDI
Verydisco 1990 200TDI
spaarnerover schreef:De hi lift trok mij ook aan omdat je er in principe ook mee kan lieren, ik heb er nog 2 harpsluitingen op zitten waar groene banden in passen.
met de krik liggend op de grond kan je er dan een metertje mee trekken.![]()
In principe heb je gelijk. Dat heet, je hebt helemaal gelijk dat je in principe met zo'n ding kunt lieren. De praktijk is echter dat tegen de tijd dat je alle speling uit de harpsluitingen, de rek uit de groene banden hebt gekrikt je nog effectief 250mm over hebt om je wagen vooruit te rollen.
Met een beetje mazzel rot ie dan net terug op z'n plek op het moment dat jij 'even' de riem in wilt korten.
Heb wel eens om te proberen een boomstam uit het bos gelierd met de lange versie die ikzelf had. Daarbij hadden we een ketting met aan haak die je heel snel kon verzetten, dus lieren, krik weer terug naar het begin en de haak 1.5 meter verder op de ketting en weer door. Da was anderhalf uur hardwerken!! De volgende met de handlier deden we in een dik half uur want je kunt veel meer meters doen voordat de kabel op is en je moet omhaken.
Toen waren we moe dus na de luns de andere 25 gewoon met m'n Warn snelloper gedaan.
Edward van Vugt