Hi Lift / Boerenkrik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Hi Lift / Boerenkrik

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 19:40

Voor bij huis heb ik ook een garagekrik. En een tweekolommer hefbrug.

In de praktijk heb ik ze allen amper nodig maar als ik al een keer wielen wissel is het bijna altijd gewoon met de heftruck. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2021, 19:52

Casper the Ghost schreef:
Casper the Ghost schreef:Nou Piet... ik snap Marc en Edward wel, als ik de filmpjes op YouTube zie krijg ik ook de kriebels van zo'n onhandig groot ding. Punt is natuurlijk wel als je lek in de blubber staat kan een potkrik mij dan helpen een wiel te verwisselen?

Zojuist is deze reactie door Edward ingehaald

Tja toen ik in een weiland stond dat bij nader inzien beter een moeras genoemd had kunnen worden ... toen was ik maar wat blij met die domme blikken schroef-spil-krik (de poor-mans-variant van de farm-jack). Ik was ook heel blij met de krik-gaten in de rock-sliders.
Nu had ik toentertijd ook geen keuze, dwz het alternatief was de boer met een tractor halen, en dat was ook zo wat, en die blikken spil-krik was de enige krik die ik toentertijd bij me had (het was wat LandRover mij bij de auto leverde).

Het was een aardige work-out: Auto geduldig omhoog-zwengelen, banden schoon maken, mat of rijplaat eronder, en dan een paar meter terug richting hoog en droog. Daarna weer hetzelfde opnieuw, en dat nog een paar keer totdat de auto ook hoog en droog stond.
Ik zette de krik op een ondersteuning in het modderspoor, de wielen aan de andere kant stonden in hun eigen spoor, en de krik bleef een heel eind van de carrosserie verwijderd.
Ik had hier niet graag in mijn regenbroek op mijn knieën in het moeras gezeten om wiel voor wiel op te tillen.

Til je evenwel de hele voortrein of achterkant op dan is het niet denkbeeldig dat de auto een zijdelingse zwieper maakt ... dat is eng, want naar jezelf toe wil zeggen dat je uit de buurt van de wielen moet blijven, en van je af betekent dat het lange eind van de krik heel snel richting auto scharniert. Het blijft mensenwerk en waar mensen werken worden ook domme dingen gedaan.

Blijft een feit dat die farm-jack een achterlijk groot en zwaar ding is (maar je hoeft niet per se direct de allerlangste te kiezen).
Het nuttigste gebruik dat ik er tot nu toe van maakte was het optillen van een kast zodat ik er een houten vloer onder kon leggen. 't Blijft een onding, maar ik kon er wel met een zekere nuance die kast mee optillen. Wiggen eronder rammen was minder handig en minder subtiel geweest.

Groeten MarcS

PS   Ik kocht mijn FarmJack tweede-hands van een "mastodont" uit deze club ... inmiddels heeft hij ook zijn beroemde LandRover verkocht.
PS2 Zo'n hoogheffer als die van Erik P. dat is voor bij huis een uitkomst (als je tenminste de plek hebt om 'm weg te bergen)

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 20:37

Als je dan toch voor de overbodige kilo's gaat dan kun je beter een handlier kopen. Die had je veel sneller uit de wei geholpen met net zo veel of nog meer inspanning. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2021, 21:15

Edward schreef:Als je dan toch voor de overbodige kilo's gaat dan kun je beter een handlier kopen. Die had je veel sneller uit de wei geholpen met net zo veel of nog meer inspanning.

Die handlier had ik toen ook niet, zoals ik schreef had ik alleen die blikken "flut" krik die me wonderwel hielp.
Verder kom je met een handlier ook niet ver als je geen vast punt hebt ... en ik weet niet of 1º de paaltjes van het schrikdraad dicht genoeg bij waren en 2º die paaltjes wel stevig genoeg verankerd waren.   Naast sporen in de wei ook nog het hek ruïneren is niet goed voor een duurzame (goede) relatie ... Dus toch maar de softe slow-method gebruikt.
Extra handicap waren de Michelin XPC: prima banden maar eenmaal vermodderd doen ze weinig, daarom maakte ik steeds weer opnieuw het profiel schoon met een tentharing. Dit alles doe ik nu dus net iets anders, beter .. al doende leert men.

Inmiddels is de goede relatie met de boer ook goed verstoord: we mogen na 30 jaar niet meer bij hem kamperen ... van de gemeente.
Niet getreurd, althans niet teveel: ik heb een nieuwe boer gevonden, andere gemeente, zelfs een ander land, en de boer is burgemeester, vorig jaar is zijn mandaat weer verlengd (o ja de nieuwe boer heeft ook nog eens een LandRover).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2021, 23:52

Landmarcs schreef:Verder kom je met een handlier ook niet ver als je geen vast punt hebt ...
Groeten MarcS

Dat is een argument wat ik al zo vaak gehoord heb en wat elke keer weer nergens op slaat. Mensen slepen de meest bizarre bullshit mee maar een haring past ineens niet meer??

Als je in en wei staat zit je niet vast, je hebt geen grip. Kan je uit ervaring vertellen dat je een 130 met vakantieshit met een gewicht van 2600kg aan één stalen pen van 400mm tegen de berg op liert. Stond niet vast maar gene grip in sporen in een wei.

Heb wel eens tot aan de assen vast gezeten en toen waren er 4 pennen nodig. Dat was ook de max van m'n anker want het waren 4 pennen met een strip met gaten waar de lierkabel aan kon. Heeft me best vaak gered. :D :D

Het anker kwam van een LaRo beurs, Billing oid en koste een wapping 50 pond. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2021, 10:12

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Verder kom je met een handlier ook niet ver als je geen vast punt hebt ...

Dat is een argument wat ik al zo vaak gehoord heb en wat elke keer weer nergens op slaat. Mensen slepen de meest bizarre bullshit mee maar een haring past ineens niet meer??

Wellicht heb je ook hier gelijk, in veel gevallen heb je gelijk.
Jij kent mijn hooi-wei niet, ik ken 'm wel ... en ik had kunnen weten dat het parcours dat ik koos niet het slimste was.
Mijn wei ligt op een helling, een met colluvium ingevulde riviermeander naast een hoger slecht doorlatend massief, en dus is het er vaak droog maar in het voorjaar soms ook heel nat. In dat geval van "nat" komt er op allerlei plekken water naar boven en is het op grotere oppervlakken een soort "pudding" met een grasmat erop. Dat was ook de reden waarom ik niet met woest geweld verder danwel terug wilde, en dat is ook de reden waarom ik zelfs durf te twijfelen aan de werking van een of enkele haringen van 40 cm.

Ik zou liever gokken op een veel langere "haring" en de grondboor ... maar goed, aangezien ik geen handlier bij me had en wel die (nog wel eens als waardeloos afgeschilderde) blikken spilkrik (en één bescheiden stukje rij-rooster en één oude big-bag) probeerde ik het daarmee en daarmee ging het ook. De hoeveelheid "bizarre bullshit" was dus klein, de tevredenheid dat het zelfs met weinig middelen ging was groot.
Ik weet sindsdien dat het zo dus ook kan, niet handig en niet snel maar het kon. Het was wat onhandig, we kwamen net aan dus heb ik eerst de tent moeten sjouwen en daarna opzetten, daarna de slaap- en kook-zooi moeten versjouwen, vervolgens voor en na het eten de auto uit z'n penibele positie bevrijdt. De belangrijkste les voor mij was dat je nog beter het terrein moet lezen, en dus zeker niet moet opschakelen daar waar je kan stilvallen :oops:

Sindsdien, en meer nog na een penibel momentje in de sneeuw, weet ik dat je met een paar eenvoudige low-tech rijroosters heel ver komt ... die roosters vallen mijns inziens bepaald niet onder "bizarre bullshit" maar eerder onder de "must have" ... alleen zijn ze lastig wegbergen (zeker als je ze net geheel vermodderd hebt).

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 27 Jan 2021, 11:49

Band van de velg duwen
lieren
auto optillen en dwars uit spoor gooien
auto opkrikken
buis als verlenger gebruiken (gereedschap)
wapen tegen loopse stieren
uitdeukset
auto nivelleren bij slapen op het dak

bijzonder belangrijk stuk gereedschap en onmisbaar ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2021, 12:12

Landmarcs schreef:en dat is ook de reden waarom ik zelfs durf te twijfelen aan de werking van een of enkele haringen van 40 cm.

Groeten MarcS

Dat hebben we ook meegemaakt zij het niet op een weilandje maar op een zandvlakte in Marokko. Toen stonden we wel even met de handen in haar (spreekwoordelijk dan) maar toen herinnerde ik me een boekje dat ik ooit gekregen heb. De enige Haynes waar ik ooit wat aan gehad heb.

Daarin stond namelijk een stukje over lieren en het begraven van je reservewiel. :lol: :lol:

Geloof het of niet maar in los woestijnzand is dat een redelijk overzichtelijke klus, denk dat je in de wei aanzienlijk meer zweet op de rug had staan ondanks dat wij bij 45 graden stonden te spitten.

Maar het belangrijkste: da werkt als een tierelier!! :lol: :lol:

En da's mooi want daarna overmoedig en nog twee keer vast.

Maar ik moet Conny ook wel punten geven: als je met de hilift een wagen opkrikt kun je hem idd wel mooi ui een spoor gooien. Wel verdomde opletten want als ie de verkeerde kant opschuift moet je die krik uit je plaatwerk zien te krijgen........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 27 Jan 2021, 14:41

Ben ik nu de enige die in het rond rijdt met een hefkussen?

Al een paar jaar geleden kwam ik tot de conclusie dat een hilift vooral lomp groot en zwaar is en verre van ideaal in gebruik. Om niet geheel afhankelijk te zijn van een pot krik, ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.

Ik kwam uit bij een hefkussen en dat is echt ideaal. Niet zown ding die je op je uitlaat propt, maar gewoon een goede die bijvoorbeeld de ANWB ook gebruikt. Die dingen kosten een klein fortuin, maar op marktplaats komt er nog weleens eentje voorbij.

Je moet natuurlijk wel een compressor hebben, maar volgens mij hebben de meeste van ons die altijd wel bij zich? In ieder geval weegt zown ding bijna niks, is erg plat en je kan hem overal tussen prutsen.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 27 Jan 2021, 15:20

conny schreef:Band van de velg duwen
lieren
auto optillen en dwars uit spoor gooien
auto opkrikken
buis als verlenger gebruiken (gereedschap)
wapen tegen loopse stieren
uitdeukset
auto nivelleren bij slapen op het dak

bijzonder belangrijk stuk gereedschap en onmisbaar ;)

Ik wist niet dat stieren loops konden worden, weer wat geleerd.
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”