vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2021, 10:40

Roger schreef:kreeg ook de tip om er inox bouten in te zetten omdat die uitrekken en niet breken.
ook wel een punt om over na te denken. :D


Het tegendeel is waar! Rvs heeft andere eigenschappen dan staal maar het is vooral harder maar daardoor ook brosser. Rvs buigt niet maar breekt waar staal buigt, rekt en meegeeft. LOs van het feit dat je op een Rvs bout al een beetje vet moet doen om te voorkomen dat de moer invreet in de schroefdraad. Geen idee hoe dat wordt na jaren warmstoken naar 500-600 graden. (al zal dat met met jouw rijstijl wellicht maar 200 graden zijn) :lol: :lol:

Bovendien is Rvs in een aluminium kop een heel slecht idee.

NIET DOEN!! :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jan 2021, 13:34

Edward schreef:NIET DOEN!! :D :D

Volledig mee eens, rvs bouten breken eerder af omdat de treksterkte lager is (A2 bouten hebben een treksterkte van 70 N/mm2 en A4 bouten 80 N/mm2). Ik denk dat de tapeinden gebruikt voor het spruitstuk 8.8 zijn (88 N/mm2). Je zou kunnen overwegen om 12.9 tapeinden te gebruiken die breken minder snel, maar die worden misschien wel uit de kop getrokken (met helicoil en al).
Bij de Td5 waar ik twee tapeinden moest vervangen (en het spruitstuk vlakken) heb ik eentje ook uit moeten boren, daar heb ik een tapeind met een verloop ingezet (het dikkere gedeelte in de nieuw getapte draad in de kop).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 28 Jan 2021, 15:17

ok duidelijk.
gewoon de standaard tapeinden er dus maar weer indraaien.
zal kijken of ik zin heb om af te vlakken of om maar te kijken waar het schip strand als ik er gewoon 2 nieuwe tapeinden indraai.
wellicht dat mijn oude wijven rijstijl er juist wel voor zorgt dat het afbreekt en kromtrekt.
geen idee.
maar het heeft 17 jaar goed gedraaid. zal toch nog wel 5 jaar meegaan mag ik hopen.

anders ruil ik hem maar in voor een duster 4x4.
:twisted: :twisted:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

109 is je ware
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor 109 is je ware » 28 Jan 2021, 19:17

Mocht je toch RVS tapeinden voor je uitlaatspruitstuk willen gebruiken dan kun je die het beste combineren met hoge MESSING moeren.Heb het 40 jaar geleden toegepast bij uitlaatspruitstuk vn 6 cilinder 109 truckcab.Is altijd weer los te draaien.Ik vind die hoge moeren ook gemakkelijk werken met steek,ring of ratelsleutel,heb ook de moeren vn accuklemmen vervangen door hoge moeren maar deze zijn vn staal,verzinkt met sleutelwijdte11(fiat Campagnola) ik dacht de bij mijn Laro destijds sw13 waren maar weet het niet zeker meer,in ieder geval waren deze wel gemakkelijk los te krijgen.Oh ja,ik vergat te vertellen dat bij die zespitter het uitlaatspruitstuk op het gietijzeren blok bevestigd was,op een aluminium kop zou ik het waarschijnlijk niet gedaan hebben

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jan 2021, 20:03

Roger schreef:zal kijken of ik zin heb om af te vlakken of om maar te kijken waar het schip strand als ik er gewoon 2 nieuwe tapeinden indraai.

Als je dit laatste doet dan zou ik gelijk wat meer tapeinden op voorraad leggen, als je e.e.a. al dicht krijgt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2021, 20:21

Erik Peters schreef:
Roger schreef:zal kijken of ik zin heb om af te vlakken of om maar te kijken waar het schip strand als ik er gewoon 2 nieuwe tapeinden indraai.

Als je dit laatste doet dan zou ik gelijk wat meer tapeinden op voorraad leggen, als je e.e.a. al dicht krijgt.

Groet,

Erik.


Ook weer eens. Als je toch het werk hebt van het demonteren van het spruitstuk dan is vlakken ook het werk niet meer. :lol: :lol:

Als je me je adres per pb stuurt dan kan ikw el een spruitstuk op de post gooien als je wilt. Dan vlak ik die voor je en kun je gewoon wisselen.

Geen idee wat de verzendkosten zullen zijn maar het spruitstuk mag je hebben voor 50 euri. Gevlakt, verpakt en wel.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 28 Jan 2021, 20:54

he das super Edward.
ik zal hem er eerst maar ff afsleutelen en de gebroken tapeinden verwijderen.
dat laatste heb ik ooit als eens bij een ouwe Volvo 240 gedaan en kan me herinneren dat die linkse tapjes afbraken. was wellicht iets te lomp toen.
maar kijk er niet echt naar uit om het weer te proberen.
met de post gaat t redelijk snel volgens mij zelfs naar Frankrijk.
heb vrienden in Harderwijk die over een paar weken weer deze kant opkomen. wellicht kunnen die dat ding meenemen.
stuur je binnenkort wel ff privé berichtje.

trouwens de halve dag naar die linkse tapjes gezocht. heb ze ergens maar weet niet meer waar. nadeel van een grote werkplaats en veel gereedschap. koop wel even nieuwe is sneller denk ik.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2021, 23:29

Roger schreef:he das super Edward.
ik zal hem er eerst maar ff afsleutelen en de gebroken tapeinden verwijderen.


Meestal beginnen mensen te vroeg met een tap te kloten. Goed centreren en bij een m8 tapeind tot 6mm uitboren als dat lukt. Ik boor steeds een stapje groter net zolang tot de boor aan een kant (zo 100% is het nooit gecentreerd) de schroefdraad begint te raken.

Dan is de meeste spanning eraf en komt het tapeind er vrij makkelijk uit. En heul, heul, heul maar dan ok echt heul, heul veul kruipolie! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Rangie » 29 Jan 2021, 06:03

Langere studs indraaien, een busje van een kleine cm onder de moer plaatsen, en ze breken niet weer.
Ik heb er destijds een setje van Mercedes in gemonteerd, kant en klaar 8-)
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: vervangen turbo D2 2004 met 300.000km.

Berichtdoor Roger » 29 Jan 2021, 09:52

ga vandaag maar eens kijken of ik die studs überhaupt kan vinden hier op het Franse platteland. zijn niet meer zoveel automaterialen zaken hier.
:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten