Defender 2002 td5 'Key fob' en startonderbreker

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Kees van der Velde

Re: Defender 2002 td5 'Key fob' en startonderbreker

Berichtdoor Kees van der Velde » 25 Nov 2020, 11:55

Als ik het goed begrijp, start de auto niet zonder de linkerknop van de keyfob(s) in te drukken? Dan zou je inderdaad de conclusie kunnen trekken dat het uitschakelen van het alarm (ook al staat -ie reeds uit) het effect heeft van het 'vrijgeven' van de startonderbreking.

Het zou kunnen dat:

1. in beide keyfobs de transponder stuk (of weg) is. (is meestal een kleine, glazen capsule die wel eens wil breken)
    Dan zorgen voor nieuwe en deze inleren via dealer of met een nanocom.
  2. de spoel is stuk
    Dat zou kunnen verklaren waarom het met beide keyfobs niet werkt.
Het uitschakelen van de immobilizer in de ECU zou best gedaan kunnen zijn, maar dan zou -ie ook zonder een druk op de knop moeten starten. (Tenzij dit gedrag dan weer bewust geprogrammeerd is.) Ik heb daar geen ervaring mee.
Defender 110 td5 2001

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2020, 13:19

JohanFreelander schreef:Even her en der wat zitten lezen.
Mijn alarm werkt zoals het moet, en is met de key fob probleemloos in- en uit te schakelen.
Het zit hem in de startonderbreker. Een spoel rondom het contactslot laadt een condensator op in de Key fob, waardoor de chip een code stuurt
naar de startonderbreker.

Hiervoor is dus geen batterij nodig als ik het goed begrijp.
In mijn geval wordt er geen code verzonden, en deactiveer ik de startonderbreker met de linker knop van de key fob.
Dit is met beide sleutels/fobs het geval.

Oorzaken?
-functie in ECU uitgeschakeld??
-spoel startonderbreker kaput??
-Iets met inleren van....??

Wat zou de eerste stap zijn om dit helder te krijgen?

Heb je al eens gekeken of ie weer "volgens het boekje" werkt als je eerst een paar maal alarm erop en eraf zet?
Dit is namelijk "volgens het boekje" de synchronisatie-routine.
Mocht dit werken dan is het direct een (deel)verklaring van het door mij ervaren "ontsynchroniseren" door langere tijd het alarm niet te gebruiken.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2020, 13:31

Een transponder zoals dat glazen buisje verzend geen code. Die valt ook niet te synchroniseren. De enige (veranderende) code komt van de keyfob vd afstandbediening. Dat glazen buisje wordt 'gelezen' door de spoel om het contact en is verder passief. Daarom heeft het ook geen stroom nodig.

Op mijn motort zit ie niet in m'n sleutel want die heb ik niet. Hij zit in m'n handschoen die ik even over het zadel moet vegen waar de 'lezer" zit.

Het kan wel zo zijn dat de spoel bij het contact niet 'leest' als de wagen op alarm staat. dat weet ik niet. Mijne hebben altijd vergrendeling gehad en dus heb ik altijd de fob gebruikt om de deuren open te krijgen en dus het alarm wakker gemaakt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2020, 15:13

Edward schreef:Een transponder zoals dat glazen buisje verzend geen code. Die valt ook niet te synchroniseren. De enige (veranderende) code komt van de keyfob vd afstandbediening. Dat glazen buisje wordt 'gelezen' door de spoel om het contact en is verder passief. Daarom heeft het ook geen stroom nodig.

... .

Het kan wel zo zijn dat de spoel bij het contact niet 'leest' als de wagen op alarm staat. dat weet ik niet. Mijne hebben altijd vergrendeling gehad en dus heb ik altijd de fob gebruikt om de deuren open te krijgen en dus het alarm wakker gemaakt.

Tja, ik zie toch een discrepantie met de praktijk-ervaringen (die overigens door sommigen als "onmogelijk" gezien werden).

Bij een auto zonder centrale deurvergrendeling kan je gemakkelijk(er) de auto wegzetten zonder alarm, en dat deed ik wel als ik in Frankrijk was (soms vergat ik 'm zelfs helemaal op slot te zetten.
Deed ik dat langere tijd achtereen dan wilde de auto dan ineens de key-fob niet herkennen voor het vrijgeven van de start-procedure.

De synchronisatie-procedure hielp dan (de eerste keer dat het me overkwam heb ik eerst de andere sleutel+key-fob opgehaald, gelukkig was dat toen op loopafstand van huis).
Zo nu en dan op alarm zetten hielp ook, alleen na langer geen gebruik van het alarm raakte de start-onderbreking "van de leg".
Ik heb nu een auto met door de key-fob gestuurde centrale deurvergrendeling+alarm en daarmee is het makkelijker, dwz het synchroniseren gebeurt bijna vanzelf (en het deur-slot slijt dus nauwelijks, ik gebruik het een enkel keertje om het gangbaar te houden).

Dus ... lijkt het erop dat de synchronisatie-procedure en/of het met een zekere regelmaat op en van alarm nodig is om het passieve deel van de startbeveiliging "actief" te houden.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Nov 2020, 16:25

MarcS,

Heb hem 5x op- en van alarm gezet. Nu na 45 minuten stilstand start de auto op beide
sleutels zonder dat ik ergens op hoef te drukken.

Je noemde het al een paar keer, ik ga dat alarm vaker gebruiken!

Dank!!
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2020, 11:54

JohanFreelander schreef:Heb hem 5x op- en van alarm gezet. Nu na 45 minuten stilstand start de auto op beide
sleutels zonder dat ik ergens op hoef te drukken.

Je noemde het al een paar keer, ik ga dat alarm vaker gebruiken!

Nu nog even kijken of het op de iets langere duur ook werkt zoals ik voorspelde.
Zo ja, dan is de "keyfob-verlatingsangst" van het alarm "bewezen".

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 26 Nov 2020, 12:09

Ik laat het weten!
Defender 130 2002

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2020, 14:08

Landmarcs schreef:Zo ja, dan is de "keyfob-verlatingsangst" van het alarm "bewezen".

Groeten MarcS

Dat is helemaal geen verlatingsangst. Als het idd zo werkt dan is het alarm dus gekoppeld aan de ontvanger spoel vd startonderbreker. Die mogelijkheid heb ik je al eerder geopperd en omdat ik altijd vergrendeling op ab had ben ik dat nooit tegen gekomen.

Bij mijn D2 staat het alarm al 3 jaar gewoon uit in de ECU en daar heeft de startonderbreker (die niet uit te schakelen is) geen enkele moeite mee. Maar oom die wordt steeds met de ab open en dicht gedaan dus dat zegt ook niks.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Nov 2020, 14:26

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Zo ja, dan is de "keyfob-verlatingsangst" van het alarm "bewezen".

Dat is helemaal geen verlatingsangst. Als het idd zo werkt dan is het alarm dus gekoppeld aan de ontvanger spoel vd startonderbreker. Die mogelijkheid heb ik je al eerder geopperd en omdat ik altijd vergrendeling op ab had ben ik dat nooit tegen gekomen.

Bij mijn D2 staat het alarm al 3 jaar gewoon uit in de ECU en daar heeft de startonderbreker (die niet uit te schakelen is) geen enkele moeite mee. Maar oom die wordt steeds met de ab open en dicht gedaan dus dat zegt ook niks.

Misschien ben ik wat onnauwkeurig/ruimdenkend met de term "alarm".

De auto heeft kennelijk via die ontvanger-spoel met een zekere regelmaat "contact" nodig om niet te "vervreemden" van de key-fob.
Als het bij de Disco net werkt als bij de Defender dan zou die Disco denkelijk ook ineens moeilijk gaan doen als je de Disco met de sleutel op slot zou zetten en weer met de sleutel zou ontsluiten (of als je 'm langere tijd helemaal niet op slot zet).
Waarschijnlijk loop je dan ook na een langere tijd tegen het moment dat de auto de key-fob niet meer "hekent" en dus niet wil starten.

Heb je centraledeurvergrendeling met AB dan is het allemaal veel makkelijker, dwz dan is de kans dat je de auto langere tijd achtereen alleen mechanisch met de sleutel op slot zet (of 'm helemaal niet op slot zet) heel veel kleiner ... gewoon omdat die AB makkelijk is.
Luie menselijkheid is immers maar weinigen vreemd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2020, 14:36

Nou ja, snap nog steeds niet waarom de fob met de spoel vd startonderbreker verbonden zou moeten. De ab heeft een parte ontvanger die bij bv de Disco op 2 meter afstand tegen het dak gemonteerd zit.

Dus het blijft gewoon weer een maf LaRo verhaal dat de startonderbreker gaat opspelen.....
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”