td5 valt stil tijdens rijden en start slecht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: td5 valt stil tijdens rijden en start slecht

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2020, 14:31

Het is een optie om te hopen en gewoon door te rijden tot er olie bij de Ecu uitkomt. Maar als je dat dan niet op tijd door hebt dan kun je ook heel de ecu gaan schoonmaken.

Zelf kies ik ervoor om gewoon iedere 50K oid een nieuwe te monteren omdat tegen die tijd ook het kleppendeksel wel weer begint te zweten en de pakking vervangen kan.

Het is prima te doen om een Td5 lekvrij te houden, alleen kost het wel wat meer onderhoud dan eigenlijk zou moeten. Gelukkig kosten de onderdelen dan weer erg weinig waardoor de totale onderhoudskosten (bij de mijne iig) nog steeds ruim onder die van menig "gewone" auto liggen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2020, 15:04

Edward schreef:Het is een optie om te hopen en gewoon door te rijden tot er olie bij de Ecu uitkomt. .... .

Tja, ik heb al lang geen Td5 meer, maar je kan natuurlijk ook iets eerder in het lekkage-traject kijken.
Mijn oude trouwe blauwe Td5 reed bijna 200.000 kilometer met zijn originele wiring harness ... daarna landde hij op z'n gepoetste kant.
Wellicht had ie nog heel wat kilometers kunnen maken zonder verdere harness-lekkage.

Overigens doe je er mijns inziens juist ook bij een geheel nieuwe wiring harness goed aan na de eerste ± 10.000 kilometer een en ander even te checken ... heb je de pech dat die nieuwe direct olie doorlaat dan is er in 50.000 kilometer best veel olie op weg richting ECU.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2020, 15:09

Best bijzonder dat je dus nog nooit een harness hebt vervangen maar het wel als feit weet te brengen dat een nieuwe meteen lekt of waardeloos is.

Dat slaat weer nergens op. Een nieuwe originele van Land Rover is niet beter of slechter dan een af fabriek geleverde. Wat op zich treurig zat is want een verbeterde versie die wel dicht is kan toch niet zo moeilijk zijn.

Maar het is een bijzondere redenatie dat een af fabriek gemonteerde 2 ton meekan en een nieuwe na 10K al lek zou zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2020, 15:22

Edward schreef:Best bijzonder dat je dus nog nooit een harness hebt vervangen maar het wel als feit weet te brengen dat een nieuwe meteen lekt of waardeloos is.

Dat slaat weer nergens op. Een nieuwe originele van Land Rover is niet beter of slechter dan een af fabriek geleverde. Wat op zich treurig zat is want een verbeterde versie die wel dicht is kan toch niet zo moeilijk zijn.

Maar het is een bijzondere redenatie dat een af fabriek gemonteerde 2 ton mee kan en een nieuwe na 10K al lek zou zijn.

Tja, als je het zo leest is het onzin ...

Ik bedoel te schrijven dat de variatie in duurzaamheid groot is.
Toen ik nog met mijn oude trouw blauwe Td5 reed waren er al allerlei mensen met olielekkages, ook "af fabriek" en bij jongere auto's.

Omgekeerd klopt het, ik heb zelf geen ervaring met bijna gelijk lekke harness (want de mijne wilde maar niet gaan lekken).
Echter las je indertijd vaak genoeg dat ook een nieuw wiring harness heel snel kon gaan lekken.

Dus hang ik de stelregel aan:
If it ain't broke .... denk dan goed na of je het wel wilt vervangen, vooral als je niet zeker bent of het er beter van wordt.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 03 Dec 2020, 11:08

ik rij inmiddels mijn 4e TD5 en allemaal hadden ze het probleem van lekkende wiring harness.
allemaal dus op een gegeven moment zwarte olie in de rode ECU stekker zowel bij Defender, ECU ligt lager dan de kop
als D2 ECU ligt hoger dan de kop.
omdat de olie capilair door de bedrading trekt, speelt de hoogte van de ECU geen rol.

heb bij al mijn TD5 s ook steeds het harness vervangen, maar moet de eerste lekvrije nog tegenkomen. heb dus inmiddels 8 wiring harnesses gehad en 100% lekken.

maar goed, het is een klusje van niks en kost drie keer niks, maar het blijft toch wonderlijk.

in alle gevallen reed de TD5 vervolgens wel beter.

:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 03 Dec 2020, 12:43

Tja dus ik mag zeker niet klagen, mijn td5 rijdt al zolang ik hem heb (6 jaar en ruim 150.000km) met dezelfde wiring harness. ik check het zeker 2 keer per jaar en tot nu toe brandschoon.
Mijn eerste D2 td5 was bij aankoop al voorzien van en goed geoliede ECU :shock: De wiring harness vervangen en de ECU goed schoongemaakt tot ongeveer 60.000 km verder het beruchte oliepomp-boutje mij noodzaakte om het blok te vervangen.

groeten,
Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Terug naar “Techniek”