Joep Weijers schreef:Erik Peters schreef:Ik had in mijn 110 uit 1984 wel standaard een Voltmeter. En in de 300 Tdi heb ik i.p.v. het klokje zo'n oude Voltmeter geplaatst, omdat je dan kunt zien wat de ladingstoestand is van de accu en of de dynamo goed laad. Een driekwart jaar geleden kon ik daardoor zien dat de dynamo defect was en kon ik het ding vervangen voordat de accu leeg (en misschien defect) raakte.
Ik zal als ik het dashboard weer eens open heb liggen kijken hoe het aangesloten zit, maar volgens mijn onderdelenboek zou het PRC3108 (superceded door PRC7315) en dat noemen ze een ammeter.
ammeter.png
Tja, op de bijgesloten uitsnede heet PRC3108 een "battery condition gauge".
Nu kan je de accu conditie wel meten aan het aantal ampères, maar dat is dan een andere meet-methode.
Ik kan me in dit geval in het dashboard niet anders voorstellen dan een Voltmeter.
O ja, in oudere auto's met een traditionele gelijkstroom dynamo zag je overigens wel een Ampère-meter, een meter die toonde of de accu werd bijgeladen dan wel werd leeggetrokken. Bij een gelijkstroom dynamo is zoiets zo gek nog niet want zo'n dynamo heeft een nogal beperkt vermogen. Een moderne wisselstroom dynamo (die vanwege de wisselstroom ook wel "alternator" heet) kan in het algemeen veel grotere vermogens leveren dus kan je gewoonlijk er op rekenen dat het dynamo-vermogen alle verbruikers kan voeden.
Groeten MarcS