Discovery Td5 2002: Verlichting werkt niet meer volledig

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Discovery Td5 2002: Verlichting werkt niet meer volledig

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2020, 17:17

Ron63 schreef:En wat heeft het wegsmelten van de lampstekker te maken met de door jou zo geliefde omloop?

Het wegsmelten zelf heeft er niks mee van doen, maar het is een makkelijke manier om de gesmolten koplampstekkers te omzeilen, en als bonus krijg je een goede 12 V.

Of bij een Discovery de bedrading net zo dun is als bij de Defender weet ik niet (maar ik vrees van wel) ... de lichtschakelaar schijnt wel beter te zijn, dwz over de Defender vind je genoeg anekdotes, over de Discovery niet.
De "Zweedse Lichtversterker" is dus een handzame en tamelijk goedkope oplossing voor zowel de koplampstekkers als ook een "goede" 12 V bij de koplampen (en eventueel de optie om "verboden" 100W lampjes te monteren).
Ik denk bovendien dat het kopen van nieuw koplampstekkers en die daarna goed/degelijk aan de bestaande bedrading frutten van die koplampstekkers ongeveer even veel werk is.

Ik heb verder geen aandelen in die "Zweedse Lichtsterker" anders dan het aandeel in het introduceren van het ding en de naam.
O ja, ik heb in het verleden wel eens een bundeltje van die dingen geïmporteerd.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Okt 2020, 22:45

Nee, de bedrading is niet vergelijkbaar. De lampen zitten al op een relais dus er nog 1 tussen steken voegt niks toe.

Wil je graag met relais spelen dan heeft het alleen nut om de stekkerdoos voor de aanhanger via relais te schakelen want de achterlichten en de lampen van een aanhanger gaan wel door de lichtschakelaar.

Maar bij mijn vorige was die na 350K nog steeds tiptop in orde terwijl er op mijn kar een 10 gloeilampen meebranden. (voor, zij en achterlichten)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2020, 23:03

Edward schreef:Nee, de bedrading is niet vergelijkbaar. De lampen zitten al op een relais dus er nog 1 tussen steken voegt niks toe.

Wil je graag met relais spelen dan heeft het alleen nut om de stekkerdoos voor de aanhanger via relais te schakelen want de achterlichten en de lampen van een aanhanger gaan wel door de lichtschakelaar.

Maar bij mijn vorige was die na 350K nog steeds tiptop in orde terwijl er op mijn kar een 10 gloeilampen meebranden. (voor, zij en achterlichten)

Prima dus, geen noemenswaardige winst (nu ja wel een dikkere en directere bekabeling, maar dat is luxe).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”