Te kort motor vermogen boven de 70 kmh Series 3 benzine, Deel II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Re: Te kort motor vermogen boven de 70 kmh Series 3 benzine, Deel II

Berichtdoor Weel240 » 14 Nov 2020, 10:37

Een series 3 blijkt zo nu en dan een oefening in geduld en volharding te zijn. Stel je voor, je hebt net een serieus probleem met de motor opgelost met de nodige reparatie uurtjes en vervangings onderdelen en het resultaat is ernaar, dacht je. Een paar dagen later komt er een geluid uit de motor wat er beslist niet hoort te zijn. Allerlei scenario's spoken door je hoofd, losgelopen timing ketting, falende kettingspanner enz. Even een stapje terug en rustig uitzoeken wat er aan de hand is. Begonnen met de secundaire onderdelen op de motor, zoals de grote 24 volt generator en de koelwaterpomp. Met het loshalen van de dubbele V-snaar van de generator viel de geleiderol onmiddelijk uit de toon, de lagers bleken totaal brak en de veroorzakers van het geluid. Op zich lijkt de rol overbodig en bij de lokale automaterialen shop een iets kortere V-snaar ( Gates AVX13X 1325LA) gekocht en deze 1:1 gemonteerd zonder geleiderol. De V-snaar liep overal vrij en de stelruimte op de dynamo zelf stond op ca 50%. Dat was een 'makkie' deze keer.
Bijlagen
IMG_20201112_1427482_copy_1080x720.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2020, 12:02

Weel240 schreef:.... Met het loshalen van de dubbele V-snaar van de generator viel de geleiderol onmiddelijk uit de toon, de lagers bleken totaal brak en de veroorzakers van het geluid. Op zich lijkt de rol overbodig en bij de lokale automaterialen shop een iets kortere V-snaar ( Gates AVX13X 1325LA) gekocht en deze 1:1 gemonteerd zonder geleiderol. De V-snaar liep overal vrij en de stelruimte op de dynamo zelf stond op ca 50%. Dat was een 'makkie' deze keer.

Tja, zo'n 40 jaar geleden was "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" een veel gelezen boek ... een LandRover uit die tijd heeft het boek denkelijk ook gelezen .... als eigenaar wordt je aldus hetzij heel "Zen" dan wel heel opstandig.

Maar nu weer On Topic: Ik kan me voorstellen dat die geleiderol toch een functie had. Niet zelden is zo'n geleiderol toegepast om de V-snaren "in de pas" te laten lopen. Bij de "juiste" combinatie van toeren en belasting raken langere vrije einden V-snaar in resonantie en dat is niet goed voor de V-snaar en niet goed voor de verschillende lagers. Bij een dubbele V-snaar zou je maar zo meer dan dubbel zoveel ongemak kunnen hebben.

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 14 Nov 2020, 16:15

Tja, zo'n 40 jaar geleden was "Zen and the Art of Motorcycle Maintenance" een veel gelezen boek ... een LandRover uit die tijd heeft het boek denkelijk ook gelezen .... als eigenaar wordt je aldus hetzij heel "Zen" dan wel heel opstandig.

Ik ken het bijzondere boek van Robert Pirsig met daarin beschreven één van de beste definities wat het begrip kwaliteit inhoud, namelijk " voortreffelijkheid". Of het management van Land Rover indertijd het boek gelezen heeft laat ik in het midden :)

Dank voor je opmerking mbt de spanrol, ik denk dat je daar een terechte constatering doet m.b.t. resonantie. Zo rond de 86 tot 90 kmh hoor ik de V-snaren snerpen, ook al hebben ze voldoende spanning.

2005 Volvo XC90V8

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 05 Dec 2020, 18:16

Landmarcs schreef:kan me voorstellen dat die geleiderol toch een functie had. Niet zelden is zo'n geleiderol toegepast om de V-snaren "in de pas" te laten lopen. Bij de "juiste" combinatie van toeren en belasting raken langere vrije einden V-snaar in resonantie en dat is niet goed voor de V-snaar en niet goed voor de verschillende lagers. Bij een dubbele V-snaar zou je maar zo meer dan dubbel zoveel ongemak kunnen hebben. Groeten MarcS

Nieuwe lagerbus of een goede gebruikte geleiderol was op korte termijn niet te krijgen. Zonder geleiderol verder rijden leek niet echt verstandig, dus in het oude SKF boek dat ik nog gelukkig nog had twee toepasbare lagers gekocht en een werktekening van de modificatie gemaakt. Om de hoek zit een lokale machinefabriek met twee vakmannen die alles kunnen maken. Mijn spanrol aanpassen was een 'makkie voor ze'

20201205_174912_copy_1261x1301.jpg

20201205_101224_copy_3715x2786_1_copy_1857x1393.jpg

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”