chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: chassis en bodem van een 1977 Land Rover 109 Series 3, zelf doen of niet?

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2020, 18:34

OttoVink schreef:Ik zeg altijd maar zo: tectyleren = camoufleren ;) Daar valt wat mij betreft ook een dinitrol behandeling onder waar je een half nieuw chassis voor hebt :?

Eens! Het probleem met al die lagen is dat je het chassis niet meer ziet n dus staat het interweb vol met verhalen van tetectyleerde, gedinitrolde chassis etc die gewoon doorrotten onder de mooie beschermlaag en dat komt dan pas boven als het echt erg is.

Zelf wil ik er niks dikkers ophebben dan een verflaag en ik heb dus voor RX gekozen omdat dat qua prijs/kwaliteit redelijk voordelig is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 18 Dec 2020, 19:43

Zo zwart wit kan het niet zijn... als roest eerst zorgvuldig wordt verwijderd waarna dit product wordt aangebracht moet er een positieve werking vanuit gaan, maar in welke mate en voor hoelang biedt deze bescherming een resultaat dat 1400 euro rechtvaardigt...

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Dec 2020, 21:03

Ja duh. Als iets goed gebeurt is het niet slecht. Wat een inzicht.

Punt is juist, wanneer doe je het goed en wanneer is goed nog rendabel voor een bedrijf? Roest verwijderen doet weinig tenzij je de roest echt 100% stopt met een roestomvormer en dan moet je alles hebben want anders gaat de roest dat er nog zit en waar zuurstof bij kan gewoon door.

Ik vind Dinitrol een prima product, als het uit de showroom wordt aangebracht. Heb zat wagens geleverd zien worden bij de dealert hier waar ik kwam en jaren later zag ik zo'n wagen dan wel eens terug als ie ingeruild was of voor een beurt en die waren nog als nieuw aan de onderkant.

Maar voor een oudere wagen vind ik het niet verstandig. Waarschijnlijk omdat ik te vaak outtriggers en achterbalken heb vernieuwd bij wagens die in de Dintrol of Tectyl stonden.

Je vraagt ook om een mening, dan is het beetje raar dat je die meningen dan ineens zwart wit vind........ :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 18 Dec 2020, 22:10

Het komt weinig voor maar Edward en ik zijn het in deze 'case' helemaal eens. :lol:

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 19 Dec 2020, 09:07

Ja duh. Als iets goed gebeurt is het niet slecht. Wat een inzicht.

Beste Edward, Mr. Land Rover, gefeliciteerd met deze eervolle titel en respect voor de hoeveelheid tijd en moeite je in dit forum steekt, zo ook in dit draadje, dat ik met de overweging "chassis en [...] series 3, zelf doen of niet?" gestart ben.

Je ingetogen reactie (zie quote) op een opmerking van een forumlid was precies waar het mij om ging in mijn beslissing om voor een professionele antiroest behandeling te kiezen.

Er is een wezenlijk verschil tussen het Dinitrol anti corrosie systeem en de afdek laag Dinitrol coating. Dat laatste is onderdeel van een compleet behandelsysteem maar is niet het systeem.

Door die twee begrippen op één hoop te gooien leidt dat tot conclusies alsof het afdekken van roest door een laag dikke Dinitrol of Tectyl oid betreft, zodat de roestduivel eronder lekker z'n gang kan gaan. En dat is wat niemand wil, een goed uitgevoerde, gedocumenteerde antiroest behandeling met een tweejaarlijkse inspectie en garantie is het behoud van je chassis. Niets doen of wat laagjes Tectyl aanbrengen is dat niet.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2020, 10:54

Weel240 schreef:...

Er is een wezenlijk verschil tussen ... .

Het is een beetje het raadsel van het verschil tussen een dood vogeltje.

Edward zegt ook dat hij wel iets ziet in een nieuw schoon chassis behandelen.
Waarbij ik dan wil opmerken dat een nieuw schoon chassis ook makkelijk schoonhouden is, en als je er geen al te dolle dingen mee doet ziet een 10-12 jaar gelden nieuw schoon chassis er nog prima uit (met uitzondering van de achterbalk, daar hebben ze de roest af-fabriek meegeleverd).
Ben je tweede, derde, of zoveelste eigenaar en smeer je er professioneel of amateuristisch een dikke laag smurrie op ... dan blijft het een chassis met "ervaring". Alleen als je het chassis eerst helemaal schoon maakt, alle gebreken verhelpt etc ... dan... dan kan je het net zo goed ook nog "even" laten verzinken voordat je het in de chassis-lak (of in de teer, of de een of andere "trol") zet.

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 19 Dec 2020, 12:07

Ben je tweede, derde, of zoveelste eigenaar en smeer je er professioneel of amateuristisch een dikke laag smurrie op ... dan blijft het een chassis met "ervaring"

Dat is 'het raadsel van het verschil tussen een dood vogeltje', het verschil tussen het aanbrengen van een laag dikke smurrie of je chassis conserveren met een anti roest Systeem.

Het gaat een beetje te ver om hier het complete anti roest systeem te beschrijven, dat is te vinden op het internet, het bestaat uit een aantal opvolgende handelingen en na eventuele reparatie en laswerkzaamheden uiteindelijk in drie behandelingen: Dinitrol ML: stopt het roestproces, Dinitrol 1000: in de holle ruimtes en de onderkant van de auto wordt ingepakt in een laag Dinitrol Sealant. Deze laag beschermt de eerste laag Dinitrol ML tegen opspattende steentjes, strooizouten en ander vuil.

Verder prima, iedereen vindt er wat van en doet uiteindelijk wat hem of haar het beste lijkt, de tijd zal het leren.

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Dec 2020, 14:45

Tja, het blijft een beetje welles-nietes.

Die € 1400,- voor een "systeem" blijft veel geld.
Als je een chassis hebt met meer werk kan je je afvragen of een chassis-demontage en het verzinken na de nodige reparaties niet slimmer is. Met een verzinkt chassis heb je nog steeds geen levenslange garantie maar toch een tamelijk duurzame garantie, en dat zonder iedere twee jaar ook nog weer voor een controlebeurt terug te moeten.

Daarnaast zie ik met eigen ogen dat het heel lang duurt voordat een gewoon nieuw en verder dus nauwelijks geconserveerd chassis klachten krijgt (en dan dus vooral bij die achterste dwarsbalk die eigenlijk de naam balk niet mag dragen).
Zo'n achterbalk kan je al dan niet netjes repareren, of als het nog iets erger is vervangen (en bij dat vervangen kan je ook nog eens kiezen om een balk te monteren die wel de naam balk mag dragen).

Koop je iets tweede- of zoveelste-hands dan lijkt zo'n dikke smurrielaag dus mooi, maar als die laag met of zonder systeem over een ondeugelijk chassis is aangebracht dan is het alleen maar lastige smurrie (en handig voor de verkoper, want het lijkt allemaal mooi en goed verzorgd).

Groeten MarcS

PS   Ik vind het eigenlijk wel mooi dat de oorspronkelijke fabriekssticker nog steeds op mijn chassis prijkt ... zonder noemenswaardige roest, en zonder dikke lagen smurrie.

Casper the Ghost

Berichtdoor Casper the Ghost » 19 Dec 2020, 16:05

Hartelijk dank voor jullie reacties allemaal, en sorry als ik iets te kort door de bocht was Richard.

Groet,
Casper

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Dec 2020, 17:12

Tja, zelf doen....is prima als je het ook netjes en goed doet.
Afgelopen zomer was ik even bij een mechanisatiebedrijf hier vlak bij en daar stond een klant met een oude, pas gespoten, McCormick D-serie.
Er waren wat lekkages en die moesten daar gerepareerd worden. De eigenaar was maar wat trots op zijn net gespoten trekkertje, had hij zelf gedaan!

Dat was wel te zien, niks geschuurd dan wel schoongemaakt, gewoon over alle klodders vet, bagger, roest en krassen heen gespoten..... maar het ding was wel rood (met witte velgen). En van een afstand dan leek het wel wat.

Als je alles goed wilt doen, dan kost het veel tijd, dus ik snap wel dat er voor een 'dinitrol-systeem' ook veel geld gevraagd wordt. Maak maar eens een chassis echt goed schoon.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”