Edward schreef:wim_d schreef:Dag Edward
Land Rover heeft me gezegd dat als er iets zou zijn dat blijft slepen tegen de schijven (en ik veronderstel dat het dat is wat restdruk in de ABS-pompen zou doen?), dat dit dan onmiddellijk duidelijk zou zijn omdat de schijven op dat punt blauw zouden uitslaan.
Dat hoeft niet. Heb genoeg schijven op motoren gezien die krom waren zonder verkleuring. Maar schijven gaan niet vanzelf krom. Een probleem in de ophanging geeft geen kromme schijven en ga zo maar door. En een blok raakt de schijf niet op 1 punt maar over het hele vlak. dat krijgt tijdens het rijden genoeg koeling maar door constant bv één zijde te verhitten gaat ie wel degelijk krom.
Het is ook niet gezegd dat dat de oorzaak is. Maar als kromme schijven opgelost moeten worden door nieuwe draagarmen dan mis ik ergens een afslag.
Dus het lijkt me evident dat eerst de oorzaak van die kromme schijven gevonden wordt. Want lukraak alles vervangen heeft alleen toegevoegde waarde voor de omzet van de garage. Maar een klant is er zelden mee geholpen.
De draagarmen werden vervangen omdat er na 150.000 km wat speling op zat en LR dacht dat dit misschien de oorzaak kon zijn van de trillingen.
Bij deze vervanging werd echter vergeten om de schijven te vervangen (of af te draaien):
resultaat is dat de trillingen tijdens het rijden verdwenen waren (dus het vervangen van de armen heeft dan toch wel ìets verholpen), maar dat bij het remmen het stuur nog trilde. Na mijn vakantie hebben ze de schijven afgedraaid en dan was alles weer terug in orde, maar niet voor lang dus.
Nog geen 10.000 km later begon alles opnieuw en ondertussen zit ik wéér 10.000km verder en worden de probleem ook zonder te remmen weer voelbaarder.
Ik kan de insteek van de ABS-pomp wel eens doorgeven aan LR: valt dit makkelijk te controleren?