Disco 4 - trillen van stuur

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wim_d

Re: Disco 4 - trillen van stuur

Berichtdoor wim_d » 21 Aug 2020, 10:27

Edward schreef:
wim_d schreef:Dag Edward
Land Rover heeft me gezegd dat als er iets zou zijn dat blijft slepen tegen de schijven (en ik veronderstel dat het dat is wat restdruk in de ABS-pompen zou doen?), dat dit dan onmiddellijk duidelijk zou zijn omdat de schijven op dat punt blauw zouden uitslaan.

Dat hoeft niet. Heb genoeg schijven op motoren gezien die krom waren zonder verkleuring. Maar schijven gaan niet vanzelf krom. Een probleem in de ophanging geeft geen kromme schijven en ga zo maar door. En een blok raakt de schijf niet op 1 punt maar over het hele vlak. dat krijgt tijdens het rijden genoeg koeling maar door constant bv één zijde te verhitten gaat ie wel degelijk krom.

Het is ook niet gezegd dat dat de oorzaak is. Maar als kromme schijven opgelost moeten worden door nieuwe draagarmen dan mis ik ergens een afslag.

Dus het lijkt me evident dat eerst de oorzaak van die kromme schijven gevonden wordt. Want lukraak alles vervangen heeft alleen toegevoegde waarde voor de omzet van de garage. Maar een klant is er zelden mee geholpen.

De draagarmen werden vervangen omdat er na 150.000 km wat speling op zat en LR dacht dat dit misschien de oorzaak kon zijn van de trillingen.
Bij deze vervanging werd echter vergeten om de schijven te vervangen (of af te draaien):
resultaat is dat de trillingen tijdens het rijden verdwenen waren (dus het vervangen van de armen heeft dan toch wel ìets verholpen), maar dat bij het remmen het stuur nog trilde. Na mijn vakantie hebben ze de schijven afgedraaid en dan was alles weer terug in orde, maar niet voor lang dus.
Nog geen 10.000 km later begon alles opnieuw en ondertussen zit ik wéér 10.000km verder en worden de probleem ook zonder te remmen weer voelbaarder.

Ik kan de insteek van de ABS-pomp wel eens doorgeven aan LR: valt dit makkelijk te controleren?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2020, 12:44

Edward schreef:Dat hoeft niet. Heb genoeg schijven op motoren gezien die krom waren zonder verkleuring.

Blauw verkleuring van staal treedt pas op bij verhitting boven de 300°C.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

vandeven

Berichtdoor vandeven » 23 Aug 2020, 19:31

ik had precies het zelfde met mijn r r l322 schijvenvervangen, ophang armen vervangen, 4 maal schijven en blokken vervangen ,remklauwen vervangen
bleef het zelfde nu heb ik de zelfde auto geen enkele trilling reeds 50 d km ik weet ook niet waarom maar het kan aan de geleid stiften liggen
mvg luc

wim_d

Berichtdoor wim_d » 24 Aug 2020, 12:16

vandeven schreef:ik had precies het zelfde met mijn r r l322 schijvenvervangen, ophang armen vervangen, 4 maal schijven en blokken vervangen ,remklauwen vervangen
bleef het zelfde nu heb ik de zelfde auto geen enkele trilling reeds 50 d km ik weet ook niet waarom maar het kan aan de geleid stiften liggen
mvg luc

Mmm, dwz dat ik een andere wagen zou moeten kopen om er vanaf te geraken :x
Eerlijk gezegd begint alles me zo te storen dat ik overweeg om een andere wagen te kopen.
De nieuwe Disco is niet echt mijn favoriet, maar ik ben zò tevreden van mijn wagen (behalve dit probleem dus) dat ik liever dezelfde wagen tweedehands zou kopen ...

Ik hoop nog steeds dat er iemand plots eenzelfde verhaal heeft maar waar wél een oplossing werd gevonden ...

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 24 Aug 2020, 18:17

Na het vervangen van de remschijven is het probleem tijdelijk opgelost om geleidelijk aan weer terug te komen. Het ontstaat dus in de remschijven zou ik denken. Stel nu eens dat een remschijf iets slingert, niet door de schijf zelf, maar door een kromme as bijvoorbeeld. De remschijf zal dan tijdens het rijden enigszins aanlopen en op die plek iets afslijten. Je hebt dan na het afslijten een op die plek een iets dunnere remschijf, ga je dan remmen, dan klem je de schijf met beide remschoenen vast, de onderlinge afstand van de remschoenen zal niet zo makkelijk meegaan met de oppervlakteafwijking in de remschijf (de iets meer afgesleten plek). Het is maar een idee, uitklokken van de montageflens waar de schijf op gemonteerd wordt zal hier dan uitsluitsel moeten geven.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2020, 19:54

Maar het ding heeft onafhankelijke wielophanging waarvan de draagarmen én de naven al gewisseld zijn.

Maar ik ben het met je denkwijze eens. Het zal waarschijnlijk ergens in de remmerij dan wel de montage daarvan zitten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 25 Aug 2020, 09:20

Jawel, maar als nieuwe remschijven het probleem tijdelijk oplost, gebeurt er blijkbaar iets met die schijven, of één ervan.
Vervangen lost op den duur alles op, zodra je alles vervangen hebt. :lol:
Meten is weten, het gaat om techniek, dat is allemaal te meten.

wim_d

Berichtdoor wim_d » 26 Aug 2020, 11:55

Gerard4t schreef:Jawel, maar als nieuwe remschijven het probleem tijdelijk oplost, gebeurt er blijkbaar iets met die schijven, of één ervan.
Vervangen lost op den duur alles op, zodra je alles vervangen hebt. :lol:
Meten is weten, het gaat om techniek, dat is allemaal te meten.

Dag Gerard,
Idd, meten is weten.
De vraag is hoe je minimale trillingen kan meten onder belaste toestand.
De zou de wagen als op een 4x4 testbank moeten kunnen zetten en dan aan de onderzijde inspecteren / meten wat er met de wielen /assen / naven / remschijven / ... gebeurt.
Ik zie niet goed hoe dit praktisch (en veilig) kan. Ik ben natuurlijk ook geen mechanieker ...

DennisValerius

Berichtdoor DennisValerius » 16 Mei 2022, 10:29

Zelfde probleem hier... Een exacte copy van wat hierboven beschreven is. Garagist zit met zijn handen in het haar. Ik zal och ook die tip van de ABS pomp eens aan het gdoorspelen. Hou jullie op de hoogte mbt. evt. oplossingen.

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 16 Mei 2022, 19:37

Moet in de remmen zitten die blijven hangen. Anders geen kromme schijven. Dus mogelijk vanuit de ABS. Want ik veronderstel dat de remzuigers ook al wel nagekeken / gereviseerd zijn.
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Terug naar “Techniek”