Groot geschapen Serie 3 88" 1975

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Groot geschapen Serie 3 88" 1975

Berichtdoor Edward » 11 Aug 2020, 19:18

Landmarcs schreef:
Edward schreef:
Landmarcs schreef:[ (hij nam overigens wel een degelijker constructielijm).

Leg eens uit, ik leer graag bij. Wat is een degelijker constructielijm dan pvac lijm als het gaat om lamineren in hout? :roll:

Een polyurethaan-houtlijm (schuimlijm) die watervast is en die bij slordiger lamineren toch goed vult (dat vullen moet je niet op aansturen: het te lijmen werk sluit beter goed aan).   Uiteindelijk ging zo'n skatebord dan stuk op de verlijming van het triplex, of gewoon doordat het hout desintegreerde.   't Is overigens al weer lang geleden, dat skateborden, dus kan het best zijn dat je het nu anders zou doen.

Groeten MarcS

PS   Ik vond en vind zo'n skatebord maar niks, het lukt me zelfs niet om JP Balkenende na te doen, ik lig er nog sneller af.
      Het enige waar ik een skatebord handig voor vond was het gebruik als "hondje". Het skatebord gaat rechtuit en toch kan je ermee sturen.

Schuim dat vult, je zegt het zelf al. :shock: :shock: Bruislijm bruist maar lucht vult helemaal niks. Niet constructief iig. Dat was 75 jaar geleden toen jij jong was zo en dat is nu nog steeds zo! ;) ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2020, 20:20

Edward schreef:
Landmarcs schreef:
Edward schreef:
Leg eens uit, ik leer graag bij. Wat is een degelijker constructielijm dan pvac lijm als het gaat om lamineren in hout? :roll:

Een polyurethaan-houtlijm (schuimlijm) die watervast is en die bij slordiger lamineren toch goed vult (dat vullen moet je niet op aansturen: het te lijmen werk sluit beter goed aan).   Uiteindelijk ging zo'n skatebord dan stuk op de verlijming van het triplex, of gewoon doordat het hout desintegreerde.   't Is overigens al weer lang geleden, dat skateborden, dus kan het best zijn dat je het nu anders zou doen.

Schuim dat vult, je zegt het zelf al. :shock: :shock: Bruislijm bruist maar lucht vult helemaal niks. Niet constructief iig. Dat was lang geleden zo en dat is nu nog steeds zo! ;) ;)

Ja, Ja, we dwalen af. Maar nog even op dit dwaalspoor verder.
Aangenomen dat er geen holtes te vullen zijn zorgt het zwellen van de "bruislijm" dat de lijm overal komt (het komt er dan ook zijdelings tussenuit).
In de praktijk bleek de verlijming heel stevig. Ik heb geen bewijs maar ik stel me voor dat het zwellen kan helpen om echt een 100% verlijming te krijgen. Omgekeerd bij de witte houtlijm moet je dus heel nauwkeurig werken: overal een dun laagje en heel goed aandrukken want de beste verlijming krijg je met echt overal een minuscuul laagje lijm en nergens ingesloten lucht.
Mits goed toegepast is de mechanische stevigheid van de "bruislijm" vergelijkbaar met de witte houtlijm, alleen is witte houtlijm niet vocht-vast.

Overigens lijkt mij de kort door de bocht oplossing met krom geforceerd populieren-multiplex heel goed als (hobby-bob) startpunt ... het kan daarna altijd nog heel veel beter.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Aug 2020, 20:45

Landmarcs schreef:Mits goed toegepast is de mechanische stevigheid van de "bruislijm" vergelijkbaar met de witte houtlijm, alleen is witte houtlijm niet vocht-vast.

Groeten MarcS

Fout, fout en fout. Pvac lijm in D3 of D4 is waterbestendig. Pvac lijm is wél vullend, bruislijm aantoonbaar niet. En een simpele sterkte test laat ongeveer een factor 2 zien qua sterkte. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2020, 20:56

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Mits goed toegepast is de mechanische stevigheid van de "bruislijm" vergelijkbaar met de witte houtlijm, alleen is witte houtlijm niet vocht-vast.

Fout, fout en fout. Pvac lijm in D3 of D4 is waterbestendig. Pvac lijm is wél vullend, bruislijm aantoonbaar niet. En een simpele sterkte test laat ongeveer een factor 2 zien qua sterkte. :lol:

Weer wat geleerd.   Die bruislijm is ook erg vies bij en na het verwerken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2020, 08:23

Edward schreef:Fout, fout en fout. Pvac lijm in D3 of D4 is waterbestendig. Pvac lijm is wél vullend, bruislijm aantoonbaar niet. En een simpele sterkte test laat ongeveer een factor 2 zien qua sterkte. :lol:

inderdaad fout. Een pvac lijm werkt uitstekend als de te lijmen oppervlakken goed/naadloos op elkaar aansluiten, zit er plaatselijk te veel ruimte dan verlijmt een pvac lijm niet goed (dan is bruislijm beter). D3 houtlijm is waterbestendig, maar niet bestand tegen regelmatige water inwerking. Een D4 houtlijm is watervast en wel bestand tegen regelmatige water inwerking. Bij niet goed passende houtconstructies kun je beter een (D4) polymeer houtlijm gebruiken, die vult goed, mits voldoende aangebracht en klemmen zoals met een pvac lijm, is niet nodig. Wel moet de lijm iets uit de naad komen (zodat de spleet goed gevuld is).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Hurricane

Berichtdoor Hurricane » 12 Aug 2020, 09:39

Landmarcs schreef:Dag Erik,

Ik vind het "zonde" om het laadbak-schot stuk te zagen als dat niet nodig is.
Jij kan het best beoordelen hoeveel ruimte je hebt zonder rugleuning, en dus ook of daar dan nog een dun rugleuninkje bij past.

Ikzelf zou een plaatje dun populieren-multiplex nemen, en een latje waaruit je een dunne |) halvemaan zaagt.
Onderaan die halve maan aan de zittingkant, en ter hoogte van het laadbak-schot de )| aan de achterkant schroeven.
Een fraai hoesje in een bij het interieur passende bekledingsstof en als vulling bijv een self-inflatable.
Die self-inflatable kan je dan precies zover opblazen dan er genoeg comfort is. Alternatief is een gewoner stukje cel-schuim, neem je een wat stuggere geslotencel variant dan volstaat een dun plaatje.

Mij lijkt dat in ieder geval zo'n houten-rugleuninkje heel snel op proef in elkaar gefröbeld is. Het schot verzagen is beduidend meer werk en bovendien irreversibel. Of te wel: Ik zou wel weten wat ik als eerste proef zou uitproberen.

Groeten MarcS

Hallo Marc,

Aan de ene kant is het misschien zonde, maar ik ben geen originaliteits freak. Ik ga voor functionaliteit. En met mijn 1,97mtr lengte en heup problemen was het schot verwijderen voor mij de enige juiste keus om een Series 88" te kunnen blijven rijden.
De eerste heb ik 14 jaar geleden verwijderd (rij daar nog steeds mee) en de tweede 3 jaar geleden. Bij de tweede ook de vulopening op de tank verplaatst zodat de vulslang recht naar beneden gaat ipv schuin naar voren. Dan kan de rechter stoel net zover naar achteren.
Zonder tussenschot kun je ook wat langere dingen (bv fiets) in een 88" kwijt.
Als je de auto geheel uit elkaar hebt liggen is het niet veel extra werk om deze aanpassingen te doen, maar ook bij een complete auto valt dat best mee.

Gr, Erik

Terug naar “Techniek”